اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس جهاد کشاورزی گیلان:

کشت دوم در گیلان آغاز شد

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان از آغاز فصل کشت دوم در این استان خبر داد و گفت: امسال حدود یک سوم از 238 هزار هکتار شالیزار گیلان به کشت دوم اختصاص یافته است.

کشت دوم در گیلان آغاز شد
اردشیر روحی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت از آغاز فصل کشت دوم در این استان خبر داد و اظهار داشت: کشت دوم در 60 هزار هکتار از شالیزارهای گیلان آغاز شده است.
وی عمده محصولات کشت شده در این اراضی را راتون، حبوبات، سبزیجات، کلزا و علوفه نامید و ادامه داد: امسال طبق پیش‌بینی، حدود 198 هزار تن محصول کشاورزی از اراضی گیلان برداشت می‌شود.
این مسئول با بیان اینکه کشت دوم 420 میلیارد ریال به درآمد کشاورزان گیلانی اضافه می‌کند، افزود: کارهای تحقیقاتی در زمینه نوع محصول کشت دوم با توجه به اقلیم استان انجام شده و در اختیار اداره‌های جهاد کشاورزی شهرستان‌ها قرار گرفته است.
وی از مرم خواست تا با مراکز خدماتی، تعاونی تولید، شرکت‌های خدمات مشاوره‌ای و اداره‌های شهرستان‌ها در زمینه کشت دوم در ارتباط باشند.
روحی تصریح کرد: مردم و کشاورزان می‌توانند از این مراکز اطلاعات مورد نیاز خود را دریافت کنند تا علاوه بر درآمدزایی از کشت دوم، هزینه‌های کار در بخش کشت نخست نیز تامین شود.
وی با بیان اینکه باید کشاورزی استان از تک محصولی خارج شده و به سمت کشت ترکیبی (چند محصول) سوق داده شود، خاطرنشان کرد: با خارج شدن از وضعیت تک محصولی می‌توانیم علاوه بر ایجاد اشتغال، شاهد درآمدزایی و رشد اقتصادی کشاورزان باشیم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان، ایجاد فرصت‌های شغلی و افزایش بهره‌وری زمین‌های کشاورزی را از مهم‌ترین مزایای کشت دوم اعلام کرد.
وی نداشتن زهکشی زمین‌های کشاورزی، بیمه نبودن محصولات، احشام سرگردان و شرایط نامساعد آب و هوایی را از مهم‌ترین مشکلات در کشت دوم برشمرد.
روحی ابراز داشت: در گیلان با کشت در مقیاس متوسط، ریسک‌پذیری را کاهش دادیم و برای استفاده از اراضی بسیار مستعد در جلگه و کوهپایه‌ای در توسعه کشاورزی این استان در حال مطالعه هستیم.
این مسئول گفت: بیشترین تعداد فارغ‌التحصیلان مراکز و دانشکده‌های مختلف مانند دانشگاه گیلان، آزاد اسلامی، پیام نور و علمی‌ ـ کاربردی در قالب سازمان فارغ‌التحصیلان ساماندهی شده‌اند.
وی، وجود کارخانه‌های شالیکوبی، مراکز تحقیقاتی و آموزشی، زراعتی، باغبانی، شیلاتی و بیوتکنولوژی را از جمله توانمندی‌های استان نامید.
به گفته روحی، حدود 30 درصد کل مساحت گیلان را اراضی کشاورزی، 18.3 درصد مراتع و 40 درصد را جنگل تشکیل می‌دهد که نشان از توانایی بخش کشاورزی این استان دارد که باید تقویت شود.
وی بیان داشت: گیلان با دارا بودن 30 درصد کاربری کشاورزی نسبت به کل وسعت استان، رتبه چهارم را در بین استان‌های کشور دارد.
این مسئول، گیلان را یکی از قطب‌های مهم کشاورزی در کشور دانست و اظهار داشت: مجموع اراضی کشاورزی استان حدود 413 هزار هکتار شامل 310 هزار هکتار زراعی و 103 هزار هکتار باغی است.
وی، سطح زیر کشت آبی استان را 268 هزار و 700 هکتار و دیم آن را 144 هزار و 300 هکتار عنوان کرد و متذکر شد: 48 درصد جمعیت شاغل استان در بخش کشاورزی فعالیت دارند که 22 درصد بالاتر از میانگین کشوری است.
انتهای پیام/م20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول