اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان خبر داد:

کشت دوم در اراضی کوهپایه‌ای گیلان

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: امسال اراضی مستعد در مناطق کوهپایه‌ای و جلگه‌ای گیلان برای توسعه کشت دوم مطالعه می‌‌شوند.

کشت دوم در اراضی کوهپایه‌ای گیلان
اردشیر روحی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با برشمردن توانمندی‌های کشاورزی گیلان، اظهار داشت: گیلان توانمندی‌های بلقوه و بالفعل زیادی دارد.
وی ادامه داد: وجود 30 درصد اراضی کشاورزی و تولید 2.5 میلیون تن از محصولات کشاورزی از جمله توانمندی‌‌های این استان محسوب می‌شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان از تولید بیش از یک میلیون تن شلتوک برنج در گیلان خبر داد و افزود: گیلان می‌تواند با داشتن موسسه تحقیقات برنج کشور تمام نیازهای علمی و فناوری را در حوزه آسیایی غربی و میانه فراهم کند.
وی با اشاره به اینکه نخستین کارگاه منطقه‌ای برنج در حال برگزاری است، اذعان داشت: گیلان می‌تواند نیمی از نیاز سالانه برنج کشور را فراهم کند.
روحی با بیان اینکه امسال برای کشت دوم در گیلان اقدام شده است، خاطرنشان کرد: اراضی مستعد در مناطق کوهپایه‌ای و جلگه‌ای وجود دارد که روی آنها کار مطالعاتی انجام می‌شود.
وی تصریح کرد: در گیلان با کشت در مقیاس متوسط، ریسک‌پذیری را کاهش دادیم و برای استفاده از اراضی بسیار مستعد در جلگه و کوهپایه‌ای در توسعه کشاورزی این استان در حال مطالعه هستیم.
این مسئول ابراز داشت: بیشترین تعداد فارغ‌التحصیلان مراکز و دانشکده‌های مختلف مانند دانشگاه گیلان، آزاد اسلامی، پیام نور و علمی ـ ‌کاربردی در قالب سازمان فارغ‌التحصیلان ساماندهی شده‌اند.
وی، وجود کارخانه‌های شالیکوبی، مراکز تحقیقاتی و آموزشی، زراعتی، باغبانی، شیلاتی و بیوتکنولوژی را از جمله توانمندی‌های استان نامید.
به گفته این مسئول، حدود 30 درصد کل مساحت استان را اراضی کشاورزی، 18.3 درصد را مراتع و 40 درصد را جنگل تشکیل می‌دهد که نشان از توانایی بخش کشاورزی این استان دارد که باید تقویت شود.
وی بیان داشت: گیلان با دارابودن 30 درصد کاربری کشاورزی نسبت به کل وسعت استان، رتبه چهارم را در بین استان‌های کشور دارد.
روحی، گیلان را یکی از قطب‌های مهم کشاورزی در کشور دانست و اظهار داشت: مجموع اراضی کشاورزی استان حدود 413 هزار هکتار شامل 310 هزار هکتار زراعی و 103 هزار هکتار باغی است.
وی اضافه کرد: سطح زیر کشت آبی استان 268 هزار و 700 هکتار و دیم آن 144 هزار و 300 هکتار است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان، سهم ارزش افزوده بخش کشاورزی در تولید ناخالص داخلی استان را حدود 20 درصد و این سهم در کشور را 11 درصد عنوان کرد.
به گفته وی، 48 درصد جمعیت شاغل استان در بخش کشاورزی فعالیت دارند که 22 درصد بالاتر از میانگین کشوری است.
انتهای پیام/م20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول