اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد:

ارتقای جایگاه کتاب دفاع مقدس در مدارس الزامی است

خبرگزاری فارس: مشاور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ارتقای جایگاه کتاب‌های دفاع مقدس در مدارس یک دستور جدی است.

ارتقای جایگاه کتاب دفاع مقدس در مدارس الزامی است
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حمید قبادی صبح امروز در حاشیه برگزاری دومین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس در مشهد در جمع خبرنگاران اظهار داشت: امسال که دومین سال و دومین دوره برگزاری نمایشگاه مختص دفاع مقدس نیز هست شاهد این هستیم که نمایشگاه کاملا به یک شکل با چهارچوب‌ها و فاکتور‌های مهم نمایشگاهی در حال برگزاری است.
وی در ادامه افزود: نکته بسیار مهم در نمایشگاه این دوره این است که سازمان حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج با به کارگیری تمام ظرفیت‌های موجود حوزه نشر دفاع مقدس و مشخصا ناشران بخش خصوصی این حوزه در همکاری و مشارکت نهاد‌های عمومی و بخش خصوصی توانسته‌اند در حوزه فرهنگی به عنوان یک فعالیت برجسته در این دوره از نمایشگاه فعالیت‌های خوبی ارائه دهند.

* نشر دفاع مقدس ظرفیت ورود بخش خصوصی را دارد
وی با بیان این مطلب و با تاکید بر اینکه برگزاری این دست نمایشگاه‌ها الگویی است در بین توسعه سایر فعالیت‌های فرهنگی، افزود: در حوزه نشر و توزیع در مبحث دفاع مقدس این ظرفیت را داریم که بخش خصوصی در این حوزه نیز بیاید و مشارکت داشته باشد و تلاش کند تا محصولات و لوازم فرهنگی که از این طریق نیز تولید می‌شوند در اختیار مردم قرار گیرند.
وی با تاکید بر اهمیت اطلاع‌رسانی در حوزه دفاع مقدس و با اشاره به کاستی نمود تبلیغات در سطح شهر از برگزاری نمایشگاه دفاع مقدس، اظهار داشت: کتاب دفاع مقدس جای خود را در بین مردم باز کرده است و قطعا اگر ما بتوانیم درست به مردم اطلاع‌رسانی کنیم، این دوره از نمایشگاه ظرفیت‌های خوبی در شناساندن دفاع مقدس و انتشارات در این زمینه به مردم دارند.

* فعالیت‌ها در زمینه دفاع مقدس هنوز کافی نیست
قبادی تعداد عناوین شرکت‌کننده در نمایشگاه را قابل توجه دانست و اظهار داشت: گرچه فعالیت‌ها در زمینه دفاع‌مقدس هنوز کافی نیست اما امیدوارم که طی سال‌های آینده بتوانیم با گسترش‌ تولید و تألیف‌ها در این حوزه مواجه شویم.
این مقام مسئول در حیطه مسائل فرهنگی، همچنین با اشاره به اینکه فعالیت‌ها در زمینه دفاع مقدس از حوزه نشر کتاب رد شده است و در سایر حوزه‌ها و به‌ویژه در حوزه هنر‌های تجسمی جایگاه بسیار مهمی دارد، خاطرنشان کرد: ‌امیدواریم بتوانیم به زودی‌ شاهد ورود و ظهور این هنرها در در بین مردم و مخاطبان باشیم که به نظرم این اتفاق به زودی رخ خواهد داد و بسیاری از مراکز فرهنگی نیز متوجه این مهم خواهند شد که محصولات فرهنگی و به خصوص کتاب به عنوان یک ابزار مهم در معرفی فعالیت‌های حوزه دفاع مقدس می تواند بیش از این مطرح باشد.
 
* یارانه40 درصدی؛ تخفیف قیمت کتاب‌های دومین نمایشگاه ملی دفاع مقدس
مشاور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد همچنین درباره تسهیلات وزارت ارشاد برای استفاده دانشجویان و سایر اقشار از کتاب‌ها با تاکید بر بهره‌مندی همه مردم از تخفیف کتاب‌ها در نمایشگاه‌های تحت حمایت معاونت فرهنگی سازمان فرهنگ و ارشاد اظهار داشت: در این حوزه هم معاونت فرهنگی وزارت ارشاد تخفیف 20 درصدی را برعهده گرفته و 20 درصد دیگر این تخفیف نیز توسط ناشران پرداخت می‌شود و مجموعا کتاب‌ها با یارانه‌ 40درصدی در اختیار خریداران قرار می‌گیرد.
وی همچنین درباره اینکه برای سازمان‌ها و ارگان‌های دیگر هم ساز و کار خوبی پیش شده است، تصریح کرد: سازمان‌ها و ارگان‌ها و کتابخانه‌ها می‌توانند برحسب در خواستی که به مدیریت و معاونت فرهنگی نمایشگاه ارائه می‌کنند، این امکان را برای خود فراهم کنند که از  خرید بیشتری برخوردار شوند، زیرا این مراکز می‌توانند به نمایندگی از سوی تمام مخاطبان‌شان این خرید را انجام دهند و کتابخانه‌های خود را تجهیز کنند.

* موضوع دفاع مقدس در حوزه کودک بسیار مهم و پیچیده است
این مقام مسئول همچنین اظهار داشت: موضوع دفاع مقدس و تعامل آن در حوزه کودک و نوجوان کاملا مهم و  پیچیده است که البته در اینجا بخشی از تولیدات کتاب و محصولات فرهنگی را در حوزه دفاع مقدس و کودک داریم و ناشرانی که در اینجا حضور دارند فعال‌ترین ناشران کشور در این حوزه تخصصی هستند که اگر کتابی در زمینه دفاع مقدس و کودکان دارند می‌توانند آن را نیز در این نمایشگاه شرکت دهند.
وی بیان داشت: موضوع کتاب‌خوانی در مدارس در حوزه‌های مختلف و به‌ویژه دفاع مقدس به عنوان یک دستور جدی در برنامه‌ کاری وزارت داریم و در این زمینه تفاهمنامه‌هایی با وزارت آموزش و پرورش منعقد شده است و در این حیطه سعی شده است که این موضوع مهم را عملیاتی کنیم.
وی ادامه داد: حتی آموزش و پرورش قول داده است که زنگ مطالعه را در برنامه‌های مدارس قرار دهد اما اینکه چقدر توانستند به این مهم نائل شوند را من اطلاعی ندارم زیرا ما در نهاد سیاست‌گذاری در حوزه خودمان در حوزه آموزش و پرورش امکان اجرایی کمتری داریم ولی می‌توانیم به عنوان یک پشتیبان یا برنامه‌ریز به این نهاد کمک‌رسان باشیم.
قبادی همچنین با اشاره به کتاب‌هایی که از طرف وزارت فرهنگ به سازمان آموزش و پرورش اهدا می‌شود، خاطرنشان کرد: سال گذشته در هفته کتاب، تفاهمنامه‌ای را با این سازمان منعقد کردیم که اهدای حجمی بالغ بر 5 میلیارد تومان کتاب را در بر می‌گرفت که این اهدایی در نوع خود کم نظیر است.
وی درباره این تفاهمنامه یادآور، می‌شود: اگر بشود بند‌های مختلف تفاهمنامه را عملی کرد از موضوع مسابقات کتابخوانی تا جریان‌سازی کتابخوانی در بین مخاطبان و دانش‌آموزان همه این موارد را شامل می‌‌شود که انتظار می‌رود در این زمینه سازمان آموزش و پرورش اهتمام ویژه‌تری داشته باشند.
این مقام کشوری همچنین با اشاره به بهره‌گیری از ظرفیت‌های آموز‌ش و پرورش در ترویج فرهنگ مطالعه کتاب در مدارس، اظهار داشت: قطعا اگر در این موضوع فعالیت‌ها بیشتر شود در زمینه کتاب‌ مقدس هم باید نگاه ویژه‌تری داشته باشیم، زیرا تامین و تجهیز کتابخانه‌های مدارس به کتاب‌های دفاع مقدس اصلی است که مورد تاکید ما نیز هست.
وی افزود: ما این امکان و اختیار را به نمایندگان آموزش و پرورش که در هیئت جدید کتاب ما مستقر هستند، داده‌ایم که کتاب‌های دفاع مقدس مورد نظر خود را نیز انتخاب و تامین کنند.
وی همچنین وضعیت کتاب‌های دفاع مقدس از نظر ویرایشی و ساختاری مناسب دانست و بیان داشت: اینکه مخاطبان در طول این چند سال اخیر ارتباط خوبی با موضوع کتاب دفاع مقدس برقرار کرده‌اند، می‌توان به جرأت گفت چیز‌هایی که در زمینه ضعف ساختاری و نوشتاری کتاب دفاع مقدس گفته می‌شود اصلا صحت ندارد.
قبادی همچنین با تاکید بر اینکه کتاب در حوزه دفاع مقدس به عنوان یک هویت مستقل و کامل مطرح است، اظهار داشت: ضعف ساختاری در همه حوزه‌ها ممکن است، داشته باشیم من‌جمله دفاع مقدس ولی اینکه بگوییم این مشکل تنها در مورد کتاب‌های دفاع مقدس وجود دارد، اصلا درست نیست زیرا تجربه نشان داده است که یکی از موفق‌ترین حوزه‌ها که دارد رو به جلو حرکت می‌کند، محصولات فرهنگی در حوزه دفاع مقدس است که این جمله می‌تواند این بار معنایی را به دنبال داشته باشد که اگر بتوانیم این هویت را محکم کنیم و تحکیم به آن بخشیم قطعا در آینده نشر و توزیع کتاب در حوزه دفاع مقدس نمود بیشتری دارد.
انتهای پیام/صا10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول