اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین:

شرکت 235 هنرمند در جشنواره ادبیات نمایشی رضوی

خبرگزاری فارس: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین گفت: 235 هنرمند از سراسر کشور با 293 اثر در جشنواره سراسری ادبیات نمایشی رضوی در قزوین شرکت کردند.

شرکت 235 هنرمند در جشنواره ادبیات نمایشی رضوی
به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، محمد حسین شفیعی‌ها ظهر امروز در نشست خبری بیان کرد: در سال جاری نهمین دوره جشنواره فرهنگی و هنری بین‌المللی رضوی برگزار می‌شود که استان قزوین مسئولیت برگزاری ششمین جشنواره سراسری ادبیات نمایشی رضوی را  برعهده دارد.
وی ادامه داد: ویژگی جشنواره رضوی امسال در رشته ادبیات نمایشی، اضافه شدن بخش نمایشنامه عروسکی و کودک و نوجوان به دو رشته فیلم‌نامه و نمایشنامه است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین با اشاره به اقدامات صورت گرفته در استان در راستای برگزاری جشنواره ادبیات نمایشی توضیح داد: از اردیبهشت ماه دبیرخانه جشنواره در استان فعال شد و بعد از تهیه فراخوان، کار توزیع گسترده و شناسایی هنرمندانی که دستی بر ادبیات نمایشی دارند، صورت گرفت و تلاش شد اطلاع‌رسانی جامع و گسترده باشد که محصول و آثار رسیده به دبیرخانه به معنای این است که در این امر موفق بوده‌ایم و دبیرخانه نیز توانسته بانک جامع اطلاعاتی هنرمندان عرصه ادبیات نمایشی را در سطح کشور فراهم کند.
وی اعلام کرد: 235 هنرمند از سراسر کشور، 293 اثر در سه بخش فیلمنامه، نمایشنامه و نمایشنامه عروسکی و کودک و نوجوان به دبیرخانه ارائه کردند که از این تعداد 158 اثر به صورت فیلمنامه است که 37 فیلمنامه بلند و 121 فیلمنامه کوتاه است.
شفیعی‌ها عنوان کرد: در بخش نمایشنامه نیز از 135 اثر ارائه شده، 70 نمایشنامه صحنه‌ای و 65 نمایشنامه عروسکی است که امیدواریم محتوای آثار در حدی باشد که به تولید برسد و در بحث فرهنگ رضوی و سجایای اخلاقی و سیره امام رضا در قالب کار نمایشی آثار خوبی را برای مردم داشته باشیم.
وی تأکید کرد: در بحث داوری جشنواره نیز این کار توسط داوران مطرح و برجسته کشوری صورت گرفته است که در بخش فیلمنامه هادی کریمی، شاهد سلطانی و مریم پوریامین و در بخش نمایشنامه رحمت امینی، امیر محمد یاراحمدی و یوسف فخرایی داوری آثار رسیده را بر عهده داشتند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین با اشاره به افزایش شرکت‌کنندگان در جشنواره رضوی تصریح کرد: تعداد شرکت‌کنندگان در این دوره از جشنواره 74 درصد رشد داشته است که این رشد ناشی از اضافه شدن بخش نمایشنامه عروسکی و اطلاع‌رسانی گسترده بوده است به طوری که دبیرخانه جشنواره ارتباط مستمر با هنرمندان شناسایی شده داشته و سعی کرده بانک اطلاعاتی را افزایش دهد.
وی به بانک اطلاعاتی هنرمندان فعال در حوزه ادبیات نمایشی اشاره و خاطر نشان کرد: در طول پنج دوره گذشته 263 نفر شناسایی صورت گرفته بود و در سال جاری در پایان برگزاری  ششمین دوره جشنواره ادبیات نمایشی، بانک اطلاعاتی ما حاوی اطلاعات 500 نفر از هنرمندانی است که در این حوزه کار می‌کنند که امیدواریم محصول این کار دریافت آثار بهتری از هنرمندان باشد.
شفیعی‌ها در خصوص زمان برگزاری مراسم اختتامیه جشنواره سراسری ادبیات نمایشی رضوی افزود: مراسم اختتامیه هفتم مهر ماه همزمان با آغاز دهه کرامت و سالروز ولادت حضرت معصومه (س) در باغ مشاهیر قزوین برگزار می‌شود و امیدواریم مردم علاقمند در این مراسم حضور یابند.
وی یادآور شد: یکی از اقدامات اثرگذار که از سال گذشته آغاز کردیم، برگزاری کارگاه ادبیات نمایشی است با این هدف که بتوانیم هنرمندان علاقمندی که در حوزه ادبیات نمایشی  رضوی کار می‌کنند هم از جهت محتوا در خصوص آشنایی با سیره اهل بیت و سیره رضوی اطلاعات بیشتری یابند و هم از لحاظ فنی و مهندسی نیز آثارشان تقویت شود که این کارگاه در سال جاری در پاییز برگزار می‌شود و ان‌شاالله نتیجه کار در دوره‌های بعدی ارائه آثار ارزشمندتری باشد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین با اشاره به چاپ آثار برتر به صورت کتاب اظهار کرد: در سال جاری تفاهمنامه‌هایی با سه معاونت‌ فرهنگی، هنری و سینمایی وزارت ارشاد در خصوص ادبیات نمایشی امضا کردیم و اینها مشارکت در برگزاری و انعکاس این فعالیت جشنواره خواهند داشت تا آثار برگزیده سال گذشته و امسال را به صورت کتاب منتشر کرده و در اختیار هنرمندان قرار دهیم که این اقدام موثر و مشوق هنرمندان فعال در این عرصه است.
وی افزود: همچنین مقرر است معاونت سینمایی و معاونت هنری آثار برگزیده و دارای استاندارد لازم این جشنواره را تبدیل به فیلم و تئاتر کند.
شفیعی‌ها با اشاره به لزوم معرفی نمایشنامه یادآور شد: تئاتر و فیلم محصول فیلمنامه و نمایشنامه است و مردم آمده فیلم را می‌بینند ولی کسی که این فیلمنامه را تهیه کرده شناخته شده نیست، از این‌رو رشته ادبیات نمایشی رشته خاموشی است که باید زمینه معرفی آن را در جامعه فراهم کنیم که انتشار کتابی از آثار برگزیده جشنواره می‌تواند در این راستا موثر باشد.
انتهای پیام/خ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول