اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده وعاظ استان تهران:

عظمت امام صادق (ع) در نهضت فرهنگی است

خبرگزاری فارس: نماینده وعاظ استان تهران گفت: عظمت امام جعفر صادق (ع) در نهضت فرهنگی ایشان است.

عظمت امام صادق (ع) در نهضت فرهنگی است
به گزارش خبرگزاری فارس از شرق استان تهران، حجت‏الاسلام سیدحسین رضوی ظهر امروز در مراسم تشییع پیکر پاک و مطهر شهید جاویدالاثر که با حضور امام جمعه دماوند، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ناحیه دماوند، فرماندار و جمع کثیری از مردم شهیدپرور دماوند در مسجد جامع این شهر برگزار شد، اظهار کرد: آن امام همام در این نهضت فرهنگی با تمام فرقی که قارچ‏گونه رشد کرده و خود را از دنیای اسلام معرفی می‏کردند، به مقابله پرداخت.
وی با اشاره به بخشی از تاریخ حکومت بنی‏امیه افزود: حکومت بنی‏امیه متشکل از دو گروه ابوسفیانی و مروانی، نزدیک به هزار ماه بر قلمروی سرزمین‏های اسلامی حکومت کرد.
رضوی ادامه داد: پس از گذشت 64 سال طومار حکومت تیره ابوسفیانی بنی‏امیه در هم پیچید و مروانیانی مانند عبدالملک مروان، حشام بن عبدالملک مروان، ولید بن عبدالملک مروان و سلیمان بن عبدالملک مروان به قدرت رسیدند.
نماینده وعاظ استان تهران محدوده تاریخی حکومت بنی‏امیه را دورانی عجیب خواند و افزود: دوران حکومت بنی‏امیه بسیار عجیب بود زیرا زمامداران این حکومت به فرموده امیر مومنان علی (ع)، اسلام را به پوستین وارونه تبدیل می‏کردند.
وی تصریح کرد: انجام مناسک حج، اجابت فرایض، برپایی نماز جمعه و در عین حال شرب خمر، فسق و فجور نیز در اعمال بنی‏امیه دیده می‏شد.
رضوی با تکیه بر سخنی از امام جعفر صادق (ع) پیرامون دوران حکومت بنی‏امیه اظهار کرد: بنی‏امیه نماز، روزه، حج و ایمان را می‏آموختند اما شرک را به مردم نمی‏آموختند چراکه اگر شرک به مردم آموخته می‏شد جماعت، آنها را از خود می‏راند.
نماینده وعاظ استان تهران ادامه داد: با این اوصاف مردم توسط ابومسلم خراسانی در ایران و ابوالعباس صفا در حجاز علیه حکومت بنی‏امیه به پا خواسته و طومار این سلسله را در هم پیچیدند.
وی حد فاصل پایان دوره امویان و استحکام پایه‏های قدرت بنی‏عباس را فرصتی مغتنم برای امام صادق (ع) دانست و افزود: با پایان گرفتن سلطه سلسله بنی‏امیه و تا پیش از تحکیم پایه‏های قدرت بنی‏عباس به قول سیاسیون یک خلاء بزرگ در فضای قلمرو اسلامی به وجود آمد.
رضوی تصریح کرد: این خلاء که نزدیک به 34 سال به طول انجامید، فرصتی مغتنم برای امام جعفر صادق (ع) در ابتدای زندگی و امام محمدباقر (ع) در پایان عمر پرخیر و برکتشان بود تا مقدمات آغاز نهضتی فرهنگی را فراهم آورند.
نماینده وعاظ استان تهران با بیان اینکه بخش عمده‏ای از معارف اسلامی به نقل از امامان جعفرصادق و محمدباقر (ع) آمده است، عنوان کرد: با نگاهی به معارف اسلامی ائمه معصوم (ع) نزدیک به 65 درصد احادیث و روایات از امامان جعفر صادق و محمد باقر (ع) نقل شده است.
وی بیداری اسلامی جاری در منطقه را نشات گرفته از درس‏های مکتب جعفری خواند و افزود: امروز بیداری اسلامی خاورمیانه و شمال آفریقا الهام گرفته از انقلاب اسلامی ایران و نشات گرفته از درس‏های مکتب امام جعفر صادق (ع) و شاگردان بزرگ این مکتب همچون امام راحل (ره) است.
رضوی با تبریک حضور پربرکت شهیدی جاویدالاثر در دماوند به مردم و مسئولان این شهر خاطرنشان کرد: امروز مردم و مسئولان ولایی، انقلابی، شریف و شهیدپرور شهرستان دماوند افتخار تنفس در فضایی آکنده از رحمت و برکت ناشی از حضور شهید جاویدالاثر اسلام را دارند و این مهم تا ابد بر تارک تاریخ پرفروغ این دیار باقی خواهد ماند.
انتهای پیام/ج20 
 
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول