اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

حجت‌الاسلام نظری‌منفرد:

علمای اهل سنت امام صادق(ع) را تکریم کرده‌اند

خبرگزاری فارس: استاد حوزه علمیه قم گفت: علمای بزرگ اهل سنت همچون مالک و ابوحنیفه شخصیت علمی و مقام والای امام صادق(ع) را تکریم کرده‌اند.

علمای اهل سنت امام صادق(ع) را تکریم کرده‌اند
حجت‌الاسلام علی نظری‌منفرد امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در قم، اظهار کرد: امام صادق(ع) یک شخصیت نسبی دارد که فرزند امام باقر(ع) بوده و از طرف پدر فرزند رسول خدا هستند و شخصیتی علمی ویژه‌ای دارند.
وی با بیان اینکه اکثر علوم اسلامی در دوره زندگی امام صادق(ع) منتشر شد، تصریح کرد: 4 هزار نفر راوی علوم ایشان را در شرایط بسیار سختی روایت کرده‌اند.
این استاد حوزه با اشاره به اینکه موافقان و مخالفان تعبیرات بلندی را راجع به شخصیت و مقام عظمای امام صادق(ع) بیان داشته‌اند، افزود: علمای بزرگ اهل سنت نیز همچون مالک و ابوحنیفه به شخصیت علمی و مقام والای امام صادق(ع) اذعان داشته‌اند.
نظری‌منفرد ادامه داد: به دلیل اینکه اکثر علوم و مذهب شیعه در زمان ایشان انتشار پیدا کرد و این امام همام در جهت ترویج معارف اسلامی شاگردان بسیاری را تربیت کردند، ایشان را رئیس مذهب جعفری نامیده‌اند.
وی با تاکید بر اینکه عمده احادیث و روایات اسلامی در دوره 34 ساله امامت امام صادق(ع) است، خاطرنشان کرد: به همین دلیل است که کمتر کتب حدیثی است که حدیثی از امام صادق(ع) در آن موجود نباشد.
این استاد حوزه با بیان اینکه مهم‌ترین نقش امام صادق(ع) ترویج دین و بیان مطالب در تمام زمینه‌های اسلامی است، گفت: ایشان در مباحثی همچون احکام، فقه، تفسیر و مسائل کلامی و اعتقادی خدمات بزرگی را به دین اسلام و شیعیان ارائه دادند. 
نظری‌منفرد ادامه داد: در دوره‌ای از زندگی امام صادق(ع) دوران انتقال حکومت بود و در حقیقت امویان رو به ضعف می‌رفتند و در نهایت دولت بنی‌عباس تشکیل شد.
وی با اشاره به اینکه در دوره انتقال حکومت از امویان به عباسیان امام صادق(ع) توانستند بسیاری از مسائل اسلامی را ارائه دهند، اظهار کرد: بعد از این دوران شرایط سختی پدید آمد و منصور بسیار سختگیری می‌کرد.
این استاد حوزه با تاکید بر اینکه جنبش علمی که امام صادق(ع) پایه‌گذاری کرد توانست شاگردان بسیاری را از مناطق کوفه و دیگر بلاد اسلامی جذب کند، تصریح کرد: شرایط و موقعیت زمانی اجازه نمی‌داد دیگر ائمه اطهار(ع) بتوانند مثل امام صادق(ع) جنبش علمی پایه‌گذاری کنند.
نظری‌منفرد افزود: تلاش و جدیتی که امام صادق(ع) در موضوع علاقه به علم داشتند در حالی که مداوم به عبادت، زهد و پارسایی می پرداختند، مثال‌زدنی است.
وی با بیان اینکه حوزه‌های علمیه باید با تلاش، جدیت و کوشش مسیر حرکتی امام صادق(ع) را ادامه دهند، خاطرنشان کرد: طلاب باید در این مسیر از هر فرصتی استفاده کنند و مسیر امام صادق(ع) را ادامه دهند و سختی‌ها و مشکلاتی که به طور طبیعی در مسیر راه است، آن‌ها را از اهداف باز ندارد.
انتهای پیام/ج20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول