اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در چهارمحال و بختیاری صورت گرفت؛

تخصیص 200 میلیارد ریال برای اجرای آبیاری قطره‌ای

خبرگزاری فارس: مدیرکل جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: در سال جاری 200 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای آبیاری تحت فشار در زمین‌های کشاورزی چهارمحال و بختیاری اختصاص یافته است.

تخصیص 200 میلیارد ریال برای اجرای آبیاری قطره‌ای
صفدر نیازی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد اظهار داشت: در کشور یک میلیون هکتار از زمین‌های کشاورزی آبیاری تحت فشار اجرا شده است که از این میزان 30 هزار هکتار آن در استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.
وی با اشاره به مزایای کمی و کیفی آبیاری تحت فشار گفت: افزایش راندمان کاربرد آب به 75 تا 95 درصد راندمان آبیاری سنتی حدود 35 درصد است، صرفه‌جویی در مصرف آب در حدود 6 هزار و 400 مترمکعب در هر هکتار از مهم‌ترین مزایای آبیاری قطره‌ای در سطح زمین‌های کشاورزی این استان است.
نیازی با بیان اینکه با اجرای این سیستم سطح زیر کشت تا دو برابر افزایش می‌یابد، گفت: ایجاد فرصت‌های اشتغالزایی مستقیم و غیر مستقیم به مقدار یک نفر به ازای هر 5.8 هکتار اجرای سیستم، افزایش متوسط عملکرد محصول تا حدود 30 درصد از دیگر این مزایا به‌ شمار می‌رود.
مدیرکل جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: صرفه‌جویی در مصرف انرژی تا حدود 24 درصد، کاهش علف‌های هرز در مزرعه و امکان استفاده از سیستم برای مبارزه با آنها، افزایش یکنواختی توزیع آب در سطح مزرعه و افزایش کیفیت محصول و افزایش درآمد زارعین از دیگر این مزایا محسوب می‎شود.
وی اجرای آبیاری قطره‌ای را راهکار اصلی مقابله با خشکسالی برشمرد و گفت: با بروز بحران کم‌آبی در این استان اجرای آبیاری قطره‌ای راهکار اصلی مقابله با خشکسالی است. 
نیازی در ادامه با اشاره به این که 22 درصد اشتغال استان به بخش کشاورزی اختصاص دارد،‌ گفت: 16 درصد درآمد ملی کشور به بخش کشاورزی تعلق دارد که این میزان در چهارمحال و بختیاری به 26 درصد می‌رسد.
وی بیان اینکه استان چهارمحال و بختیاری مقام نخست تولید بادام آبی و ماهی سردابی را کسب کرده است، اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود تولید ماهی سردابی تا پایان سال‌جاری به مرز 16 هزار تن برسد.
مدیرکل جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: برهمین اساس پرورش ماهی در سد کارون 4 و 3 هزار حلقه چاه دارای پمپاژ از جمله برنامه‌های در دستور کار این سازمان برای حفظ جایگاه نخست استان در تولید ماهیان سردابی است. 
انتهای پیام/آ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول