اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

ثبت اختراعی جدید تحت عنوان سامانه هوشمند آبیاری در تبریز صورت می‌گیرد،

کاهش 30 درصدی مصرف آب در آبیاری تحت فشار

خبرگزاری فارس: مدیر گروه سازنده سامانه هوشمند آبیاری گفت: با ارائه این اختراع و عرضه شدن آن، شاهد کاهش 30 درصدی مصرف آب در آبیاری تحت فشار خواهیم بود.

کاهش 30 درصدی مصرف آب در آبیاری تحت فشار
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، علیرضا فرجی‌کلوانق در حاشیه مراسم رونمایی از اختراع سامانه هوشمند آبیاری تحت فشار مزارع با بیان اینکه این دستگاه با اندازه‌گیری و کنترل میزان رطوبت خاک توسط سنسورهای هوشمند برای جلوگیری از مصرف بیش از حد آب در کشاورزی طراحی و ساخته شده است، اظهار داشت:  این سیستم از جنبه نوآوری و کاربرد آن در سیستم‌های آبیاری تحت فشار حائز اهمیت بوده و دوم شهریورماه سال‌جاری تحت شماره71220 در اداره ثبت اختراعات و مالکیت صنعتی سازمان ثبت اسناد واملاک کشور به ثبت رسیده است.
وی با اشاره به مزایای این سامانه، تاکید کرد: این سامانه در شرایط خشکسالی از هدر رفتن آب جلوگیری می‌کند، اما  با توجه به مصرف بالای آب در بخش کشاورزی و پیش‌بینی‌های موجود برای مشکل جهانی کمبود آب ، نیاز را بر آن دانستیم که با روشی نو میزان مصارف آب در کشاورزی را کاهش دهیم.
فرجی‌کلوانق با بیان اینکه در این اختراع سه عدد سنجنده داریم که هرکدام از آنها از دو الکترود ساخته شده‌اند، ادامه داد: با توجه به میزان رطوبت موجود میان دو الکترود و با توجه به اینکه هرچه رطوبت افزایش یابد رسانایی میان  دو الکترود نیز افزایش می‌یابد عددی در بازه صفر تا هزار روی نمایشگر نشان داده می‌شود که هر چه رطوبت زیاد باشد، میزان رطوبت به هزار نزدیک می‌شود.
وی افزود: مجموع این سه سنجنده که عدد رطوبت هرکدام به طور جداگانه روی صفحه نمایشگر نشان داده می‌شود، نیز روی نمایشگر نشان داده می‌شود و ما از طریق وارد کردن حد نصاب رطوبت در قسمت تنظیمات دستگاه می توانیم زمان قطع یا وصل آبیاری را کنترل کنیم.
مدیر گروه سازنده سامانه هوشمند آبیاری با بیان اینکه حدنصاب رطوبت با توجه به چند عامل از جمله دمای محیط و میزان نیاز گیاه به آب تعیین می‌شود که برای گیاهان مختلف در مناطق مختلف یا فصول زمانی مختلف قابل تنظیم است،  ادامه داد: زمانی که مجموع رطوبت به حد نصاب وارده رسید آبیاری با استفاده از قطع برق شیر الکترونیکی توسط رله قطع می شود تا زمانی که رطوبت از حد نصاب ما کمتر شود در این صورت است که دوباره آبیاری دوباره آغاز می‌شود.
وی با بیان اینکه در این طرح باید دیواره های محیط عایق باشد تا از نفوذ آب اعماق زمین جلوگیری شود، ادامه داد: فزونی الکترودها باعث بالا رفتن حساسیت  سیستم شده و  ضریب اشتباه را کاهش می‌دهد.
فرجی کلوانق با بیان اینکه در این سیستم میزان آبیاری برای گیاهان مختلف قابل تنظیم است، افزود: در اختراعی که ارائه شده است از نفوذ آب به اعماق زمین جلوگیری می‌شود و این روش باعث صرفه جویی چشمگیری در مصرف آب در کشاورزی می‌شود.
وی با بیان اینکه دستگاه طراحی شده کاملا هوشمند بوده  و بدون نیاز به نیروی انسانی نیز می‌تواند آبیاری را انجام دهد، ادامه داد: این دستگاه رشد هم سطح گیاهان را سبب شده و باعث صرفه جویی در هزینه‌هایی از قبیل نیروی انسانی و آب‌بها شده و قابل اتصال به سایر روش‌های آبیاری مانند آبیاری قطره ای و بارانی را دارد.
این سیستم توسط سه دانش‌آموز تبریزی به نام‌های بهنام امینی، علیرضا فرجی کلوانق و سپهرذریه طراحی و به ثبت رسیده است.
انتهای پیام/م20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول