اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر صنایع تبدیلی جهاد کشاورزی همدان تأکید کرد:

فقدان صنایع تبدیلی عامل ضایعات بالا در سیب‌زمینی

خبرگزاری فارس: مدیر صنایع تبدیلی جهاد کشاورزی همدان گفت: به دلیل عدم وجود صنایع تبدیلی مرتبط در استان همدان هر ساله شاهد عدم جذب کافی محصول سیب زمینی و در نتیجه ایجاد ضایعات بالای آن هستیم.

فقدان صنایع تبدیلی عامل ضایعات بالا در سیب‌زمینی
محمدرضا شهسواری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان اظهار کرد: استان همدان با تولید بیش از 900 هزار تن سیب‌زمینی در جایگاه نخست تولید این محصول در کشور قرار دارد.
وی افزود: میزان سرانه مصرف سیب‌زمینی با احتساب جمعیت یک میلیون و 700 هزار نفری استان 45 کیلوگرم به ازای هر نفر است.
مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی همدان خاطرنشان کرد: فرآورده‌های حاصل از این محصول، شامل انواع چیپس، فرنج‌فرایزر، پودر، پوره، خلال، پرک و فیلک، گرانول، غذای آماده، نشاسته صنعتی و خوراکی، اسنک، پفک، انواع سالاد، سیلاژسازی برای تغذیه دام، نان، آنتیاکسیدان، انواع بیسکویت، اتانول و محصولات دیگر است.
وی بیان کرد: به دلیل عدم وجود صنایع تبدیلی مرتبط در استان هر ساله شاهد عدم جذب کافی محصول و در نتیجه ایجاد ضایعات بالای آن هستیم.
شهسواری ادامه داد: ذکر این نکته ضروری است که انجام عملیات فرآوری محصول مستلزم وجود مواد اولیه مرغوب و با کیفیت بالا است.
وی تصریح کرد: این امر لزوم ایجاد سردخانه‌ها و انبارهای فنی برای نگهداری این محصول را اجتناب‌ناپذیر می‌کند و در حال حاضر سه واحد فناوری این محصول در استان وجود دارد که عمدتأ غیر‌فعال و دارای توان تولید بسیار کمتر از ظرفیت عملی هستند.
مدیر صنایع تبدیلی جهاد کشاورزی همدان عنوان کرد: در این واحدها امکان تولید نشاسته صنعتی، پرژلاتیفه خوراک، و همچنین تولید پودر و خلال سیب‌زمینی وجود دارد و تعداد هفت انبار فنی با ظرفیت تقریبی 31 هزار تن نیز در استان احداث شده است.
وی اضافه کرد: همچنین تعداد 15 انبار با ظرفیت 73 هزار و 600 تن نیز در حال پیگیری و احداث بوده و تعداد انبارهای سنتی استان نیز بالغ بر 34 واحد با ظرفیت 64 هزار تن است.
شهسواری در پایان عمده‌ترین موانع توسعه صنایع تبدیلی این محصول را نیاز به سرمایه‌گذاری بالا در فرآوری این محصول و در نتیجه دشواری در این امر و عدم توانایی کافی متقاضیان برای ایجاد اینگونه واحدها و نیاز به کشت واریته‌های خاص و متناسب با نوع صنعت ایجاد شده عنوان کرد.
انتهای پیام/ج20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول