اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به منظور توسعه زراعت چوب در ابهر صورت می‌گیرد؛

اجرای 3000 هکتار جنگل دست کاشت در ابهر

خبرگزاری فارس: رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان ابهر با اشاره به فعالیت‌های اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ابهر گفت: در حال حاضر به منظور توسعه زراعت چوب در ابهر 3 هزار هکتار جنگل دست کاشت از نوع درخت صنوبر در دست اجرا است.

اجرای 3000 هکتار جنگل دست کاشت در ابهر
علیرضا الله‌یاری امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در زنجان با اشاره به اینکه تعهدات هر ساله اداره منابع طبیعی و آبخیزداری توسعه درخت‌کاری و فضای سبز است، اظهار داشت: توسعه فضای سبز به منظور جلوگیری از انقراض گونه‌های بومی و توسعه آن و احیا و توسعه جنگل‌های منطقه، جلوگیری از روند تخریب و برقراری اکو سیستم پایدار کشت گونه‌های چند منظوره و سازگاری با منطقه به ویژه توسعه زراعت چوب در شهرستان ابهر است.
وی با بیان اینکه جنگل‌های دست کاشت به منظور تامین بخشی از چوب مورد نیاز کشور و کاهش فشار جنگل‌های شمال کشور و به منظور تشویق مردم به حرکت در امور سرمایه‌گذاری، استفاده از تسهیلات بانکی و ایجاد اشتغال انجام می‌شود، افزود: از برنامه‌های محوری دیگر منابع طبیعی اجرای طرح تشخیص و تفکیک اراضی اشخاص است.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ابهر با بیان اینکه اجرای طرح تشخیص و تفکیک اراضی اشخاص و شناسایی و تعیین حدود و ثغور اراضی ملی که به عنوان بخش عمده‌ای از انفال است، خاطر نشان کرد: هدف از قانون ملی کردن جنگل ها و مراتع کشور به دست آوردن استقلال و حاکمیت دولت جمهوری اسلامی ایران نسبت به این منابع و بهره‌برداری اصولی از آن به نفع جامعه با رعایت مصالح عمومی است.
وی با اشاره به اینکه زندگی هیچ انسانی از دایره تاثیرهای منابع طبیعی بیرون نیست، یادآور شد: تاثیرات مثبت یا منفی منابع طبیعی بسته به رفتاری است که با این منابع الهی از سوی مردم صورت می‌گیرد.
الله‌یاری با بیان اینکه اگر از این منابع طبیعی خدادادی حفاظت و حمایت نشود شکل طبیعی آن از بین می‌رود، تصریح کرد: به منظور اجرای طرح جامع حفاظت و بهره‌برداری مناسب با استفاده از ترویج و ٱموزش عمومی و با دستیابی به همکاری‌ها و همیاری‌های مشترک بسیاری از ارگان‌ها و با یک بسیج همگانی و فراگیر اجتماعی و فرهنگی این امر تحقق می‌یابد.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ابهر با اشاره به اینکه توزیع نهاده‌ها در راستای تعهدات هر ساله در قالب طرح‌های مرتع‌داری از دیگر فعالیت‌های اداره منابع طبیعی و آبخیزداری است، خاطر نشان کرد: طرح مرتع‌داری از طریق کمک به اقتصاد دامداران با توسعه و اجرای طرح‌های مرتع‌داری و اعطای تسهیلات بلاعوض به منظور اجرای طرح‌های بهبود و اصلاح مراتع  انجام می‌شود.
وی با بیان اینکه طرح مرتع‌داری شامل کودپاشی مراتع در فصل بهار و پاییز و احداث آبشخورهای فلزی و مرمت چشمه‌های عمومی به منظور پراکنش صحیح دام است، یادآور شد: نظارت بر محصولات فرعی به منظور تهیه داروهای گیاهی، قرق و اجرای سیستم‌های چرایی، ذخیره نزولات آسمانی و بذرکاری و بذرپاشی برای بهبود وضعیت مراتع از دیگر وظایف اداره منابع طبیعی است.
اله‌یاری با بیان اینکه یکی از وظایف منابع طبیعی استفاده از روش‌های آبخیزداری برای حفظ مراتع است، تصریح کرد: بخش آبخیزداری منابع طبیعی استان با احداث رسوب گیرها در بالای سدها و در داخل مراتع به حفاظت آب و خاک، تقویت پوشش گیاهی و جنگلی سطح زمین و جمع‌آوری هرز آب‌های سطحی و هدایت آنها به سفره‌های زیر زمینی مناسب می‌پردازد.
رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان ابهر کنترل سیلاب‌ها و تبدیل آن‌ها به منابع آب قابل استفاده و کاهش خسارت‌های سیل در حوزه آبخیز را از دیگر وظایف بخش آبخیزداری منابع طبیعی دانست و یادآور شد: ایجاد بندهای رسوب گیر در بالای سد کینه‌ورس موجب کاهش حمل رسوب به مخازن سد و تاسیسات شبکه‌های آبیاری می‌شود.
وی بهبود شرایط زیست محیطی حوزه‌های آبخیز، ارتقای وضعیت اقتصاد و درآمد ساکنان اطراف سد کینه‌ورس و ایجاد اشتغال از طریق منابع تجدید شونده را از دیگر مزایای بندهای رسوب گیر در بالای سد کینه‌ورس دانست و یادآور شد: ویژگی برنامه‌های آبخیزداری داشتن جنبه پیشگیری، حل ریشه‌ای مشکلات مربوط به کمبود آب، دارای فناوری ساده و هزینه ارزان‌تر و موثرتر دانست.
انتهای پیام/م10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول