اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در آذربایجان غربی صورت می‌گیرد؛

کاشت نهال‌های جنگلی با شیوه‌های نوین

خبرگزاری فارس: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی گفت: نهال‌های جنگلی با شیوه‌های نوین علمی در آذربایجان غربی کشت می‌شود.

کاشت نهال‌های جنگلی با شیوه‌های نوین
به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه به نقل از اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی، علی پیرمرادی اظهار داشت: در راستای کاهش هزینه‌های آبیاری و نگهداری در سطح جنگل‌های دست کاشت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری طرح کاشت نهال‌های جنگلی از قبیل کاج سیاه، عرعر، اقاقیا و ... را در سطح استان آغاز کرده است.
وی افزود: در این طرح استفاده از ترکیب پلیمرهای سوپر جاذب به منظور حفظ رطوبت خاک و افزایش راندمان آبیاری که منجر به کاهش دفعات آبیاری و کاهش هزینه‌های آبیاری جنگل‌های دست کاشت میشود، مورد استفاده قرار گرفته است.
 به گفته این مسئول در این شیوه روان‌آب‌های سطحی به سامانه آبگیر پای درخت هدایت شده و با استفاده از پلیمرها از تبخیر شدید آب جلوگیری شده و رطوبت خاک به مقدار قابل توجهی افزایش مییابد.
پیرمرادی اضافه کرد: این طرح برای نخستین بار به غیر از جنگل‌های سردشت و پیرانشهر در منطقه چالدران آذربایجان غربی به وسعت 10 هکتار اجرا شده است که به عنوان پایلوت در استان بوده و با توجه به موفقیت‌آمیز بودن این طرح اجرای این طرح و رعایت نکات فنی در این شیوه علمی امید آن میرود در سایر پروژه‌های جنگل‌کاری در سطح استان نیز از این طرح علمی استفاده شود.
استان آذربایجان غربی 101 هزار هکتار جنگل دارد که به طور عمده در شهرستان‌های سردشت و پیرانشهر قرار گرفته است با توجه به وجود ظرفیت‌های اقلیمی و آبی در استان آذربایجان غربی توسعه درختکاری و زراعت چوب در استان از سیاست‌های مهم اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری است که امید آن میرود مسئولان ارشد استانی با نگرشی فنی و تزریق اعتبارات لازم برای امر جنگل‌کاری حمایت‌های لازم را انجام دهند.
انتهای پیام/غ30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول