اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل آب منطقه‌ای هرمزگان خبر داد:

حذف طرح سد دهارن با هدف حفاظت از جنگل‌های حرا

خبرگزاری فارس: مدیرعامل آب منطقه‌ای هرمزگان گفت: طرح ساخت سد دهارن به دلیل مشکلات زیست محیطی متصور برای جنگل‌های حرا در پایین دست از برنامه‌های آب منطقه‌ای حذف می‌شود.

حذف طرح سد دهارن با هدف حفاظت از جنگل‌های حرا
به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، جعفر زیرراهی ‌در جمع خبرنگاران با اشاره به مطلب مذکور از تخصیص اعتبار اجرایی سد سرنی خبر داد و اظهار داشت: عملیات اجرایی تونل این سد آغاز شده و برای برگزاری مناقصه بدنه سد در حال پیگیری تخصیص اعتبار از سوی بانک توسعه اسلامی هستیم که طی دو سه ماه آینده اجرایی می‌شود.
وی در ادامه افزود: همچنین مطالعات سدهای زرانی، برآفتاب، مرک و دهارن نیز در حال انجام است که با حمایت مسئولان استانی و تخصیص ردیف اعتباری، عملیات اجرایی این سدها نیز مقرر بود که آغاز ‌شود.
این مقام مسئول، میزان آب‌های استحصالی توسط سدهای در دست بهره‌برداری میناب، جگین و شمیل و نیان را به ترتیب 260، 300 و 160 میلیون متر‌مکعب عنوان کرد.
وی ادامه داد: میزان آب قابل استحصال توسط سدهایی که در آینده اجرایی خواهند شد برابر با 482 میلیون متر‌مکعب خواهد بود.
به گفته زیرراهی این سدها شامل، سد سرنی با حجم مخزن 61 میلیون متر‌مکعب، سد گابریک 300 میلیون متر‌مکعب، سد زرانی 52 میلیون متر‌مکعب، سد برآفتاب 30 میلیون متر‌مکعب و سدهای مرک و دهارن به ترتیب 39 و 15 میلیون متر‌مکعب است که سد دهارن به دلیل مشکل زیست محیطی جنگل‌های حرا در پایین دست حذف میشود.
مدیرعامل آب منطقه‌ای هرمزگان در ادامه اظهار داشت: میزان آب قابل برداشت از منابع آب زیرزمینی دشت‌های شمیل، میناب و راونگ به ترتیب 25، 25 و 10 میلیون مترمکعب و آب قابل برداشت از چاه و قنات سد شمیل حدود 25 میلیون مترمکعب در سال است.
وی افزود: از مجموع آب‌های سطحی قابل تنظیم سدها و منابع آب زیرزمینی حدود 93 درصد برای مصارف کشاورزی و مابقی به مصرف شرب و صنعت می‌رسد.
جنگل‌های حرا یا مانگرو از جمله منابع حساس و آسیب‌پذیر هستند که طی سال‌های اخیر به واسطه توسعه صنعتی و تغییرات اکوسیستم که حاصل از فعالیت‌های حمل و نقلی دریایی و امور صنعتی در حد قابل توجه‌ای آسیب دیده‌اند.
این جنگل‌های شناور بر روی آب که بیشتر در سواحل غربی بندرعباس، خمیر و قشم دیده می‌شوند به عنوان زیستگاه‌ پرندگان و گونه‌های کمیاب آبزی به شمار می‌روند.
همچنین به دلیل منحصر به فرد بودن این جنگل‌ها سالیانه تعداد قابل توجهی توریست را به خود جلب می‌کنند.
در سال‌های اخیر تلاش‌های مناسبی از طرف دستگاه‌هایی همانند حفاظت از محیط زیست با کاشت نهال حرا در کنار این جنگل‌ها با هدف تقویت آنها صورت گرفته است.
انتهای پیام/ج20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول