اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش خواندنی فارس از یک مردم یک روستا؛

ده‌برآفتاب همسایه منصف جنگل‌های بلوط کهگیلویه و بویراحمد

خبرگزاری فارس: مردم روستای ده‌برآفتاب از توابع شهرستان بویراحمد همانند گذشتگان خود برای درخت بلوط احترام قائل شده و هم‌اکنون این روستای جنگلی در میان انبوه درختان بلوط، ارتباط صمیمانه انسان و درخت را برای هر بیننده‌ای تداعی می‌کند.

ده‌برآفتاب همسایه منصف جنگل‌های بلوط کهگیلویه و بویراحمد
 به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، بلوط نام نوعی درخت و همچنین میوه آن است که دارای پوستی سخت است.
 درخت بلوط یا درخت مازو که عمری طولانی حدود ۵۰۰ سال و گاهی حتی تا دو هزار سال دارد در ایران بیشتر در دامنه رشته کوه زاگرس رشد و نمو دارد.
 استان‌های فارس، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری و ایلام دارای جنگل‌هایی از بلوط هستند که در نوع خود از بی‌نظیرترین جنگل‌های جهان است.
دشت برم، بزرگترین دشت بلوط ایران در کازرون و در غرب استان فارس قرار گرفته است و چوب این درخت از مرغوبترین چوب‌هاست که ذغال آن نیز مرغوب بوده و این موضوع یکی از دلایل قطع بی‌رویه این درختان است که این جنگل‌ها را تهدید می‌کند.
کهگیلویه و بویراحمد نیز با ‏برخورداری از صدها هزار هکتار جنگل مرغوب بلوط یکی از استان‌هایی است که مهد بلوط بوده و به نوعی می‌توان درخت بلوط را از نظر استواری و پایداری سمبل این استان دانست.
این یک واقعیت تاریخی است که درخت بلوط مظهر زندگی در استان کهگیلویه و بویراحمد است، چرا که در دهه‌های گذشته و روزگارانی که این استان هنوز طعم شیرین توسعه را نچشیده بود یکی از امیدواری‌های مردم در زندگی درخت بلوط بود.
مردم این استان به پاس قدرشناسی از این همسایه و دوست باوفای خود، از گذشته تاکنون احترام خاصی برای بلوط قائل بوده‌اند که باید با تاسف گفت این حرمت‌گذاری در سالیان اخیر کم‌رنگ شده است.


*ده‌برآفتابی‌ها هنوز مثل گذشته به بلوط احترام می‌گذارند

روستای ده‌برآفتاب از آن دسته روستاهایی بوده که همانند گذشته از پیر و جوان به درختان بلوط احترام می‌گذارند و کمتر دیده می‌شود که با این سمبل استقامت و پایداری نامهربانی کنند.
سیدجمال عباسپور از فرهنگیان بازنشسته ساکن روستای ده‌برآفتاب در این زمینه به خبرنگار فارس گفت: مردم این روستا از گذشته تاکنون برای این درخت حرمت قائل بوده‌اند.
این فرهنگی بازنشسته افزود: ما مردم ده‌برآفتاب معتقدیم که پروردگار عالم به واسطه درخت بلوط و گیاه خودروی جاشیر که در فصل بهار در نقاط کوهستانی این استان و به‌خصوص در دامنه‌های این روستا می‌روید، باران رحمت خود را نازل می‌کند.
وی از خاطرات دوران شکل‌گیری انقلاب در اواخر دهه 50 و حفاظت مردم این روستا از منابع طبیعی به‌خصوص درخت بلوط سخن به میان آورد و گفت: همزمان در آن روزهای پر شور و نشاط شکل‌گیری انقلاب که برخی نیز به دنبال سودجویی خود بودند، با تشکیل دو پاسگاه مردمی خودجوش در ابتدا و انتهای این روستا، جلوی غارت و چپاول منابع طبیعی به‌خصوص درختان بلوط را گرفتیم.
عباسپور به قدمت درختان بلوط این روستا نیز اشاره کرد و افزود: برخی از اصله‌های بلوط این منطقه قدمتی 500 ساله دارند که منابع طبیعی باید با شماره‌گذاری و کدگذاری آن‌ها اجازه ندهد این سرمایه‌های ملی از میان بروند.


*برنامه مدونی برای درخت بلوط و میوه آن در این استان وجود ندارد 

جوان مغازه‌داری که با مهربانی در حال داد و ستد بستنی و پول با دختر بچه‌ای ده‌برآفتابی بود نیز با ابراز تعجب از این که مگر رسانه‌ها نیز از درخت بلوط می‌گویند و می‌نویسند، گفت: ده‌برآفتابی‌ها همچون گذشتگان خود درخت بلوط را در همه حال محترم می‌شمارند.
کاظم عبدی‌پور با بیان این‌که به رغم ساخت و سازهای کنونی و کمبود فضا برای ساختن مسکن، کسی در این روستا درخت بلوط را قطع نمی‌کند، افزود: وجود درخت بلوط در منازل مسکونی مردم این روستا یک نعمت به شمار می‌رود و هنوز معتقدیم که بلوط درختی مقدس است که پروردگار آن را برای بهره‌ بردن انسان از مواهب آن آفریده است.
این جوان ده‌برآفتابی که از کسب و کار خود در این روستا با حداقل‌ها راضی به نظر می‌رسید، از بی‌برنامه بودن مسئولان مربوطه نسبت به حفاظت از این درخت گفت و تصریح کرد: شاید مسئولان منابع طبیعی در این زمینه گناهی نداشته باشند چرا که شنیده‌ایم برای هر 50 هزار هکتار از عرصه‌های جنگلی در این استان یک قرق‌بان وجود دارد.
وی گفت: از رسانه‌ها شنیده‌ایم که برای هر 5 هزار هکتار جنگل باید یک قرق‌بان وجود داشته باشد که اگر این‌گونه است نباید از مسئولان حفاظتی در استان خودمان انتظار بی‌جا داشته باشیم. 


*احترام همسایه بر ما واجب است

این جمله را مادر پیری که خاطراتی شیرین از درخت بلوط دارد می‌گوید و اضافه می‌کند: مگر می‌شود که لر باشی و احترام بلوط را نگه نداری.
جانی حسینیان که زندگی خود را از گذشته مدیون درخت بلوط است می‌گوید: آن روزگارانی را که شما به یاد ندارید، ما با بلوط این نعمت بزرگ الهی با خاطرات خوب سپری کرده‌ایم و باید گفت که ما روستاییان این منطقه به درخت بلوط در همه حال بدهکاریم.
مادر پیر روستایی به نعمت نان بلوط یا همان کلگ در سالیان گذشته اشاره کرد و گفت: آن‌چه که سازنده مردان با ایمان این روستا از گذشته بوده میوه درخت بلوط است که به همین دلیل هیچ‌گاه نباید این درخت به خاطر فداکاری‌هایش مورد بی‌احترامی قرار گیرد.
حسینیان با بیان این‌که هیچ‌گاه نمی‌توانم زندگی بدون درخت بلوط را تجربه کنم، عنوان داشت: به جوانان خود گفته‌ایم که این نعمت الهی را بعد از ما نیز پاس بدارید و اجازه ندهید وجود بابرکت این درخت مقدس از روستایتان رخت بربندد.  


*سودجویان و مخربین منابع طبیعی عمده‌ترین دشمن درختان بلوط هستند

مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد نیز در این زمینه به فارس گفت: برای رشد هر درخت بلوط به اندازه طبیعی، به 35 تا 40 سال نیاز است. از این رو، دقت در حفظ تعادل جنگل‌های بلوط ضروری است.
کریم تباشیر هشدار داد: اگر بیدقتی شود و طرح‌های لازم در این زمینه به اجرا در نیاید، جنگلهای بلوط به‌سرعت از بین خواهند رفت.
وی استان کهگیلویه و بویراحمد را دارای بیشترین پوشش جنگلی در حوزه زاگرس با بیش از یک میلیون اصله درخت از جمله بلوط دانست و گفت: بیش از 20 درصد حوزه زاگرس و 52 درصد مساحت این استان را جنگل تشکیل داده که این مهم در نوع خود منحصر به‌فرد است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه 80 درصد جنگل‌های این استان را درختان بلوط تشکیل میدهند، یکی از مهمترین برنامه‌های این اداره‌کل را انجام برنامه‌های حفاظتی برای احیا و توسعه جنگل‌های بلوط نام برد.
وی نقش مردم را در زمینه حفاظت از ذخایر طبیعی استان بسیار مهم خواند و تصریح کرد: برای نهادینه شدن این فرهنگ در جامعه، مسئولان و رسانه‌ها وظیفه مهمی بر عهده دارند و باید با برنامه‌ریزی و تعامل مناسب و اطلاع‌رسانی لازم به این مهم دست یابند.
این مسئول با بیان این‌که سودجویان و مخربین منابع طبیعی عمده‌ترین دشمنان منابع طبیعی هستند، عنوان داشت: برخی اشخاص سودجو که از طبیعت چیزی نمی‌دانند و تنها به فکر منافع پیش پا افتاده خود هستند با قطع درختان و تبدیل جنگل‌های بلوط به فکر تصاحب اراضی ملی هستند که در طول دو سال گذشته اداره‌کل منابع طبیعی مبارزه جدی با این افراد را در دستور کار خود قرار داده است. 
تباشیر با قدردانی از همه کسانی که در این استان به منابع طبیعی و جنگل‌ها احترام می‌گذارند، ابراز داشت: احترام به سرمایه‌های ملی به مثابه احترام به آیندگان بوده که باید همچون پیشینیان ما نیز امانت‌داران خوبی برای آیندگان باشیم.


*مسئولان منابع طبیعی در سطح ملی به جنگل‌های این استان بی‌توجهی می‌کنند

فرماندار شهرستان بویراحمد نیز با ابراز گلایه از مسئولان منابع طبیعی کشور گفت: متاسفانه مسئولان کشوری کمتر به جنگل که نماد این استان بوده توجه می‌کنند و نباید مشکلات را به گردن مسئولان استانی بیندازیم.
پرویز رضایی افزود: مسئولان منابع طبیعی کشور امکانات محدودی در اختیار مسئولان منابع طبیعی این استان قرار داده‌اند که با این امکانات اندک هیچ کمکی نمی‌توان به جنگل‌های استان کهگیلویه و بویراحمد کرد.
وی با قدردانی از مردم روستای ده‌برآفتاب که این سرمایه ملی را پاس می‌دارند، تصریح کرد: گازرسانی به روستاها موجب می‌شود که جنگل‌ها کمتر از گذشته تخریب شود.
فرماندار بویراحمد با بیان این‌که هم‌اکنون 100 روستای این شهرستان از نعمت گاز برخوردار هستند، اظهار داشت: هم‌اکنون کار گازرسانی به دو منطقه مهم کاکان و لوداب که دارای جنگل‌های بلوط می‌باشند در حال انجام بوده و تا پایان سال 91 به بهره‌برداری خواهد رسید.
وی افزود: بی‌شک با گازرسانی به این مناطق گام بلندی در راستای حفاظت از جنگل‌های بلوط این شهرستان برداشته می‌شود.


* 80 درصد عرصه‌های جنگلی کهگیلویه و بویراحمد بلوط است

کارشناس منابع طبیعی و سخنگوی اداره‌کل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه یک میلیون هکتار از مساحت این استان را جنگل تشکیل می‌‏دهد که 80 درصد آن پوشیده از بلوط است، اظهار داشت: جنگل‌های بلوط استان ‏‏20 درصد از جنگل‌های بلوط حوزه زاگرس است که عمده آن در ارتفاعات 700 تا 2 هزار و 100 متری بالاتر از سطح دریا پراکنده هستند‌.‏
سعید نظری، تلطیف هوا‌، ذخیره نزولات آسمانی و جلوگیری از ‏فرسایش خاک و خسارت‌های ناشی از سیلاب‌های ویرانگر را از جمله مزایای ‏جنگل‌های انبوه به خصوص درخت بلوط عنوان کرد‌. ‏ 
این کارشناس امور جنگل‌ها با بیان اینکه گونه‌ای از بلوط که در استان ما وجود دارد گونه ایرانی است ‏که قالب در منطقه و نقاط مختلف این استان است، تصریح کرد: میوه درخت ‏بلوط دارای خاصیت‌های زیادی از جمله کربوهیدرات، سدیم و منیزیم است‌.
وی اضافه کرد، در میوه بلوط نوع ویتامین گروه «ب» وجود دارد که مناسب و مفید ‏برای کودکان‌، زنان باردار و افراد دیابتی است، ضمن آنکه به لحاظ داشتن مواد ‏تاننی برای افرادی که دچار بیماری‌های گوارشی می‌شوند خاصیت درمان دارد‌. ‏ 
سخنگوی منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه میوه بلوط کاربردهایی زیادی در ‏بخش‌های مختلف به خصوص صنایع داروسازی‌، پزشکی‌، نساجی‌، صنایع شیمیایی ‏و حتی خوراکی دارد، گفت: با وجود برخورداری این استان از انبوه جنگل‌های بلوط هنوز ‏تصمیمی برای احداث کارخانه فرآوری این میوه ارزشمند در استان گرفته نشده ‏است که در صورت ایجاد این کارخانه‌ها علاوه بر جلوگیری از خروج ارز در زمینه ‏اشتغال‌زایی گام مؤثری برداشته می‌شود‌.


*احمدی‌نژاد ارزش کارخانه فراوری بلوط را بیش از پتروشیمی می‌داند

گفتنی است که رئیس‌جمهور در دور سوم سفر استانی خود به استان کهگیلویه و بویراحمد در نشست با همه مدیران دستگاه‌های اجرایی این استان با انتقاد از مسئولانی که شبانه‌روز پی‌گیر راه‌اندازی مجتمع‌های پتروشیمی این استان هستند گفت: جای تعجب است که چرا مسئولان استان کهگیلویه و بویراحمد هنوز به فکر استفاده بهینه از جنگل‌های این استان برای رسیدن به توسعه نیفتاده‌اند.
احمدی‌نژاد در همان نشست ابراز داشت: به جای احداث کارخانه پتروشیمی که هیچ سودی عاید این استان نمی‌کند و تنها تعداد معدودی اشتغال‌زایی دارد، می‌توان با اعتبارات کلان آن چندین و چند کارخانه فرآوری بلوط احداث و علاوه بر اشتغال‌زایی فراوان، محصولات آن را نیز با قیمت بالا به کشورهای مختلف صادر کرد.
------------------------------
گزارش از داریوش بهنیا
------------------------------
انتهای پیام/‌ش10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول