اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

بازدید استاندار از روند مرمت مسجد جامع زنجان

خبرگزاری فارس: استاندار زنجان به همراه مسئولان مرتبط با مرمت مسجد جامع زنجان از روند مرمت این اثر تاریخی زنجان بازدید کرد.

بازدید استاندار از روند مرمت مسجد جامع زنجان
به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، در این دیدار که پیش از ظهر امروز با حضور آیت‌الله سید محمد حسینی صورت گرفت، مجریان طرح مرمت مسجد جامع (سید)، توضیحاتی درباره روند کار و طرح‌های آماده شده ارائه کردند.
همچنین در این دیدار معاون برنامه ریزی استاندار زنجان اظهار داشت: مسجد سید (جامع) یکی از افتخارات استان زنجان است.
کریمی با اشاره به آماده سازی طرح مرمت مسجد جامع (سید) زنجان گفت: طرح جامع سبزه میدان زنجان نیز در دست تهیه است و مراحل پایانی خود را می‌گذراند و با توجه به قرار این مسجد در طرح بزرگ سبزه میدان زنجان، هماهنگی این دو طرح لازم و ضروری است.
وی با بیان اینکه یکی از نکات اصلی لزوم هماهنگی طرح سبزه میدان با بدنه خیابان امام (ره) و تاکید ویژه با مسجد جامع (سید) و ورودی بازار است، ادامه داد: با هماهنگی این طرح‌ها یک فضای خوب و در شأن استان زنجان پیاده می‌شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان پیش از این، از آغاز عملیات اجرایی طرح جدید ورودی مسجد جامع زنجان تا پایان سال جاری خبر داده بود.
یحیی نقی‌زاده محجوب امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان افزود: با آغاز عملیات اجرایی طرح جدید ورودی مسجد جامع زنجان نخستین دستگاهی خواهیم بود که طرح سبزه میدان را آغاز می‌کنیم.
لازم به ذکر است طرح سبزه زنجان از طرح‌های چندین ساله زنجان است و در سوم خرداد ماه سال جاری توسط استاندار زنجان کلنگ زنی شده است.
با وجود کلنگ‌زنی اما هیچ اعتباری از اعتبارات شهرستان زنجان به این طرح اختصاص پیدا نکرده است.
مسجد جامع زنجان در بافت بازار زنجان راسته قیصریه قرار گرفته است و بزرگ‌ترین و زیباترین مسجد و مدرسه دینی شهر است که توسط عبدالله میرزا دارا پسر یازدهم فتحعلی شاه قاجار ساخته شده است.
مسجد جامع تنها مسجدی است که در میان مساجد شهر زنجان به سبک و سیاق مساجد چهار ایوانی ساخته شده و همه قوانین و قراردادهای مفروض در معماری مساجد سنتی ایران را با تأثیر پذیری از سلیقه ها و امکانات محلی در خود جای داده است این مسجد در طول تاریخ خود به اسامی متعددی چون مسجد دارا، مسجد سید، مسجد سلطانی و مسجد جمعه نامیده شده و دارای 20 حجره در دو سوی ایوان غربی و ایوان شرقی است.
اوج تزئینات بنا در سطوح ایوان های شمالی و جنوبی تمرکز یافته، کاربرد خط معقلی یا بنائی، نگاره های گیاهی و انواع طرح های هندسی که با تکنیک کاشی هفت رنگ یا مینایی اجرا شده طیفی از هنر دوره قاجار را به وجود آورده است.
مهمترین کتیبه تاریخی مسجد فرمانی است از فتحعلی شاه قاجار در خصوص احداث بنا که به خط ثلث در پای قوس ایوان جنوبی نگاشته شده است.
این بنا به شماره 1056 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
انتهای پیام/ل20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول