اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی استان یزد:

مسجد جامع جمال‌آباد صدوق در فهرست آثار ملی ثبت شد

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد گفت: مسجد جامع تاریخی شهرستان صدوق در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

مسجد جامع جمال‌آباد صدوق در فهرست آثار ملی ثبت شد
به گزارش خبرگزاری فارس از یزد به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان یزد، بهرام رضایی اظهار داشت: مسجد جامع جمال‌آباد صدوق در شهرستان صدوق، دهستان رستاق، روستای جمال‌آباد قرار گرفته و با توجه به سبک معماری، بنا متعلق به دوران متاخر اسلامی (اواخرصفوی تا زندیه) و نام آن متأثر از نام روستاست.
وی با بیان اینکه نوع مالکیت این بنا عمومی است، افزود: قدمت این بنا نسبت به آثار موجود در روستا از ویژگی آن به شمار می ‌آید.
رضایی در مورد مشخصات این بنا اظهار داشت: ورودی مسجد از سمت شمال و از داخل حسینیه نوساز باز میشود و بعد از ورودی وارد شبستان زمستانه (گرم خانه) مسجد میشویم که در دو طرف این شبستان غرفه‌هایی قرار گرفته و روشنایی این شبستان به وسیله یک درب و دو پنجره در ضلع شرقی و یک پنجره در ضلع جنوبی تأمین میشود.
وی ادامه داد: در ضلع غربی این شبستان، شبستان دیگری قرار دارد که قدیمیتر و کف آن حدود یک متر پایین تر است و به وسیله دو درگاه به یکدیگر مرتبط شده‌اند و هم‌اکنون روشنایی این شبستان نیز به وسیله سه پنجره در ضلع غربی و یک پنجره در ضلع جنوبی تأمین میشود.
رضایی یادآور شد: در ضلع غرب و شرق این شبستان غرفه‌هایی در دو طبقه قرار گرفته است که در یکی از غرفه‌های پایینی ضلع شرقی راه‌پله‌ای برای رفتن به غرفه‌های طبقه بالا تعبیه شده است.
وی ادامه داد: این بنا با مصالح خشت و گل بنا شده و فاقد هر نوع عنصر تزئینی است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد افزود: از آنجا که مساجد از مهم‌ترین بناهای مذهبی هر شهر و روستایی به شمار می‌روند، همواره نقش مهمی در زندگی مسلمانان داشته‌اند به همین دلیل اقامه نماز، مراسم مذهبی، ایراد خطبه‌ها و ... در این مساجد انجام میگرفت و از آنجا که این یک بنای مذهبی و تنها مسجد روستاست همچنین به دلیل اینکه دارای سبک معماری ارزشمندی است، لازم و ضروری بود تا نسبت به ثبت آن در فهرست آثار ملی اقدامات لازم صورت پذیرد.
وی مسدود کردن ورودی اصلی به گرم‌خانه قدیمی مسجد و مسدود کردن پنجره‌ای که از داخل غرفه میانی ضلع غربی شبستان قدیمی باز میشده است را از جمله دخل و تصرفات صورت گرفته در بنا برشمرد و افزود: با توجه به وضع کنونی بنا میتوان گفت که این مسجد بارها مورد تعمیر و مرمت قرار گرفته است.
به گفته وی مسجد جامع جمال آباد به شماره ۲۹۹۸۴ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
به گزارش فارس، شهرستان صدوق در دشتی نیمه مرتفع در غرب استان یزد واقع است و آب و هوای شهرستان در نواحی شرقی گرم و خشک بیابانی و در نواحی غربی، دارای آب و هوای معتدل کوهستانی است.
این شهرستان از شمال به شهرستان میبد، از شرق به شهرستان‌های اردکان و یزد و از ناحیه جنوب به شهرستان‌های تفت و ابرکوه و از سمت غرب به شهرستان‌های کوهپایه استان اصفهان محدود میشود.
انتهای پیام/ش30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول