اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان:

سرانه مطالعه زنجان از متوسط کشوری بالاترست

خبرگزاری فارس: مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان گفت: در حال حاضر سرانه کتابخوانی در استان زنجان از متوسط کشوری بالاتر است.

سرانه مطالعه زنجان از متوسط کشوری بالاترست
محمد ربیع احمد خانی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار داشت: در حال حاضر به ازای هر شهروند زنجانی 0.9 درصد کتاب وجود دارد که با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته مقرر شده تا پایان سال 1404 به ازای هر نفر چهار جلد کتاب موجود باشد.
وی خاطر‌نشان کرد: در حال حاضر چهار درصد از جمعیت استان زنجان عضو کتابخانه‌های عمومی هستند که مقرر شده این میزان نیز تا پایان برنامه پنجم توسعه به 20 درصد جمعیت استان برسد.
مدیر‌کل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان یادآور شد: سرانه مطالعه کتاب در بحث‌های مختلفی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، که از جمله آن کتاب، قرآن و دعاهای مختلف است.
وی تصریح کرد: همچنین در ارزیابی برای میزان سنجش مطالعه افراد کتاب‌های غیر درسی، کتاب‌های غیر درسی در فضای مجازی، روزنامه‌ها و نشریات نیز مورد سنجش قرار می‌گیرد.
احمد خانی با بیان اینکه سرانه مطالعه کشوری در زمینه کتاب غیر درسی 15.29 دقیقه است، یادآور شد: این میزان در  استان زنجان 15.03 دقیقه است.
وی اذعان داشت: سرانه مطالعه کتاب غیر درسی در فضای مجازی در متوسط کشوری آن 2.29 دقیقه و در استان زنجان این سرانه مطالعه 3.11 دقیقه است.
مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان با اشاره به اینکه میزان سرانه مطالعه روزنامه در کشور 39.27 دقیقه است، ادامه داد: این زمان در استان زنجان 40.43 دقیقه است.
وی با بیان اینکه میزان سرانه مطالعه نشریه در کشور 6.29 دقیقه است، ادامه داد: در استان زنجان این زمان 7.43 دقیقه است.
احمد خانی با بیان اینکه در حال حاضر مجموع زمان مطالعه در کشور 71.1 دقیقه است، اضافه کرد: این زمان در استان زنجان 81.25 دقیقه است.
وی همچنین در ادامه با اشاره به افتتاح کتابخانه افق خرم‌دره اظهار داشت: کتابخانه‌ عمومی شهرستان خرم‌دره دارای 577 متر مربع مساحت و 830 متر زیر بنا است.
مدیر‌کل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان یادآور شد: این کتابخانه در سه طبقه و در خیابان جانبازان غربی شهرستان خرم‌دره ساخته شده است.
وی افزود: این کتابخانه دارای بیش از 8 هزار جلد کتاب است.
احمدخانی با اشاره به اینکه کتابخانه‌ عمومی افق خرم‌دره دارای بخش‌های مختلفی از قبیل سالن مطالعه خواهران و برادران به صورت مجزا است، ادامه داد: بخش کودک و نوجوان، مخزن و کافی ‌نت نیز از دیگر بخش‌های این کتابخانه است.
وی با اشاره به وجود بخش‌های دیداری و شنیداری، دفاع مقدس و بخش اداری در این کتابخانه یادآور شد: بخش پروژه‌ نمایشگاه‌های مختلف فرهنگی، برگزاری کلاس‌های فوق برنامه و پارکینگ نیز از دیگر بخش‌های موجود در این کتابخانه هستند.
مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان با اشاره به اینکه 853 میلیون اعتبار برای احداث این کتابخانه اختصاص یافته است، ادامه داد: همچنین مبلغ 500 میلیون تومان نیز از طرف اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان برای تجهیز این کتابخانه هزینه شده است.
وی همچنین در ادامه با اشاره به اساسنامه تهیه شده برای فعالیت خیران کتابخانه‌ساز در سطح استان و شهرستان ادامه داد: یک باب ساختمان توسط یکی از خیران خرم‌دره برای ایجاد کتابخانه‌های عمومی به امور کتابخانه‌ها تحویل داده شده است.
احمدخانی یادآور شد: این ساختمان در آینده نزدیک مورد تجهیز و بهره‌برداری قرار می‌گیرد.
وی همچنین با اشاره به شاخص‌های فرهنگی موجود در حوزه کتاب، کتابخانه‌های عمومی و زیربنا در شهرستان خرم‌دره ادامه داد: همچنین در روستاهای واجد شرایط در این شهرستان کتابخانه عمومی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.
مدیر کل کتابخانه‌‌های عمومی استان زنجان با اشاره به احداث کتابخانه‌های عمومی توحید و پیام در روستای سو کهریز و نصیرآباد خرم‌دره اضافه کرد: در صورت تامین اعتبار مورد نیاز تا پایان هفته کتاب سال جاری در چند باب کتابخانه عمومی در روستاهای واجد شرایط احداث می‌شود.
وی با بیان اینکه تا پایان هفته کتاب در سال‌جاری 15 باب کتابخانه عمومی روستایی در روستاهای دارای شرایط لازم احداث می‌شود، ادامه داد: این کتابخانه‌ها در روستاهای دارای جمعیت بالای یک هزار و 500 نفر احداث و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.
احمدخانی با اشاره به اینکه در حال حاضر در کشور فاصله زیادی تا میزان سرانه مطلوب وجود دارد، یادآور شد: خوشبختانه استان زنجان در وضعیت مناسبی از نظر کتابخوانی با توجه به متوسط کشوری قرار دارد.
وی با اشاره به برخی از آمارهای استانی و کشوری در زمینه مطالعه کتاب ادامه داد: آمارهای ارائه شده در مقایسه با میزان سرانه مطالعه کشوری محاسبه شده است.
وی یادآور شد: احداث چنین کتابخانه‌هایی تاثیر بسزایی در رویکرد فرهنگی استان داشته و موجب گرایش بسیاری از افراد به کتابخوانی می‌شود.
انتهای پیام/ل20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول