اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برای نخستین بار در جهان؛

کتاب قرآن به فضا فرستاده شد

خبرگزاری فارس: پژوهشگر و کارشناس فضایی مسکو گفت: برای نخستین بار در جهان کتاب قرآن، با همکاری فضانوردان روسی به فضا فرستاده شد.

کتاب قرآن به فضا فرستاده شد
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، سیروس برزو پیش از ظهر امروز در حاشیه نشست علمی مرکز نجوم ادیب اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: نمایشگاه هوا و فضای ماکس مسکو که هر دو سال یک بار تشکیل می‌شود، مکان فوق‌العاده‌ای برای تبادل اطلاعات فضایی است.
وی با بیان اینکه امسال در نمایشگاه ماکس مسکو از ایران اتحادیه تولیدکنندگان سامانه‌های فضایی نیز شرکت کرده‌ بود، تصریح کرد: اگر چه غرفه ایران آنچنان که باید و شاید نمایانگر تولیدات فضایی این کشور نبوده است، با این حال پرچم ایران در این نمایشگاه به اهتزاز در آمد که بسیار حائز اهمیت است.
پژوهشگر و کارشناس فضایی مسکو با اشاره به اینکه شرکت انگریا، شرکت اصلی ساماندهی فضایی روسیه است، تاکید کرد: این شرکت ساخت مدل‌های جدید فضا پیماهای بسیار پیشرفته‌تر از  نوع سایروز که در حال حاضر جایگزین شاتل شده است را در دستور کار دارد.
وی در مورد فعالیت‌های فعلی ایستگاه فضایی گفت: با اینکه شاتل فضایی یک سفینه خطرناک است که بالاترین کشتار انسانی را در فضانوردی به خود اختصاص داده و دیگر مأموریت آن پایان یافته است، با این حال نباید خدماتی را که این سفینه برای انسان انجام داده است نیز فراموش شود.
برزو افزود: از جمله اقدامات خوب شاتل، بردن کاوشگرهای دور برد به مسافت‌هایی بود که انسان توانست با دستیابی به این مسیر‌های غیر‌ممکن به اطلاعات بسیار خوب فضایی دست یابد.
وی ادامه داد: با وجود همه خدمات شاتل به انسان این وسیله از زمان طراحی ابتدایی خود زنگ خطر‌های زیادی را برای دانشمندان به صدا در آورد که مسئولان ناسا به این خطرات توجه نکردند.
پژوهشگر و کارشناس فضایی مسکو با بیان اینکه در پرواز‌های شاتل، جامعه علمی 14 فضانورد را از دست داد، تاکید کرد: هر‌گونه ایجاد مشکل در پرتاب سفینه‌ها از انفجارهایی مانند کلمبیا تا مشکلات دیگر که تأخیر در پرتاب سفینه‌ها را به همراه دارد هزینه‌های بسیار را بر روی دست دانشمندان فضایی و دولت‌ها می‌گذارد.
وی افزود: پس از انفجار کلمبیا، دانشمندان فضایی آمریکا سیستم جدیدی را به نام سایوز مورد استفاده قرار دادند که البته در مدت استفاده انسان از این وسیله، دانشمندان توانستند به تمان زیر و بم‌های این فضا پیما دست یابند و در حال حاضر در صورتی که این وسیله دچار  هر‌گونه مشکلی شود به سرعت عیب‌یابی و  مورد استفاده مجدد قرار می‌گیرد.
برزو در ادامه صحبت‌های خود افزود: از یکی از فضانوردان با تجربه روسی که مسیحی مذهب است در خواست کردم که کتاب قران و آثار استاد فرشچیان را به عنوان نخستین مواردی که ایرانی‌ها به فضا می‌فرستند، در مدار زمین قرار دهد که این درخواست پس از پشت سر گذاشتن کمیسیون‌های مختلف مورد موافقت قرار گرفت.
وی با بیان اینکه در گذشته نیز قسمت‌هایی از قرآن به فضا فرستاده شده است، تصریح کرد: در حال حاضر کل قرآن کریم که در ایران به چاپ رسیده به فضا فرستاده شده است که در چند ماه آینده نیز این قرآن منحصر به فرد در اصفهان مورد رونمایی قرار می‌گیرد.
پژوهشگر و کارشناس فضایی مسکو ادامه داد: دو مورد از با ارزش‌ترین مواردی که مربوط به فرهنگ ایران است به وسیله من برای ورود به فضا انتخاب شده و مورد سوم را هموطنان عزیز می‌توانند از طریق وبلاگی که در اختیار علاقه‌مندان فضایی قرار می‌گیرد مورد همه پرسی واقع شود و آنها بگویند چه موردی در ایستگاه فضایی قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه برخلاف همه مشکلات فضایی، بزرگ‌ترین دست آورد بشر که ایستگاه فضایی است در مدار زمین قرار گرفته است، تاکید کرد: وسعت یک ایستگاه فضایی به اندازه یک زمین فوتبال است.
برزو گفت: دانشمندان روس برای تربیت نسل متخصص فضایی خود بسیار اهمیت قائل هستند و در حال حاضر دانشمندان آمریکا برای رسیدن به اهداف فضایی خود به روس‌ها احتیاجات مبرم داشته و مجبور به همکاری با روس‌ها هستند.
پژوهشگر و کارشناس فضایی مسکو افزود: دانشمندان فضایی روس راه تجارت فضایی را نیز به خوبی یاد گرفته و قیمت پیشنهادی آنها برای مسافرت بک فرد عادی به فضا مبلغی در حدود 25 میلیون یورو است.
وی ادامه داد: مراکز فضایی ساخته شده روس‌ها در گذشته با مشارکت آمریکایی‌ها بود ولی با خوشحالی می‌توان از احداث سازمان جدید فضایی روسیه که تنها این کشور سهام دار آن است و در سال 2020 به بهره‌برداری می‌رسد، خبر داد.
برزو اضافه کرد: می‌توان تعاملات علمی بسیار خوبی را بین کارشناسان فضایی ایرانی و روسی که مورد موافقت مقامات سیاسی هر دو کشور نیز قرار دارد به وجود آورد.
انتهای پیام/ج10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول