اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه شهرستان بهار:

فرهنگ تعاون مورد توجه همگان قرار بگیرد

خبرگزاری فارس: امام جمعه شهرستان بهار گفت: توجه به فرهنگ تعاون در بین مردم به طور شایسته و بایسته شکل نگرفته است.

فرهنگ تعاون مورد توجه همگان قرار بگیرد
حجت‌الاسلام احمد عظیمی‌زاده امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در همدان با تبریک به مناسبت هفته تعاون، آن را یکی از عوامل رشد و شکوفایی جامعه خواند و اظهار کرد: در رویکرد دین اسلام نیز توجه به تعاون مورد توجه خاصی قرار گرفته که در این میان می‌توان به آیه "والتعاونوا علی البر و التقوی" از سوره مبارکه مائده اشاره کرد.
وی با اشاره به اینکه واژه "برّ" یک تعبیر سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را شامل می‌شود، گفت: تعاون به معنای همکاری متقابل با یکدیگر، یاری رساندن و تشریک مساعی برای تحقق اهداف مشترک است.
امام جمعه شهرستان بهار تعاون و همکاری را لازمه پایداری جوامع و زیربنای روابط اجتماعی خواند و ادامه داد: از آن جا که آحاد مردم در تأمین نیازهای زندگی خود به یکدیگر وابسته هستند، نظام تعاون یک شیوه معقول به منظور بهره‌گیری از توانایی‌ها و امکانات یکدیگر و پاسخگویی به نیازهای پیش رو در اداره مطلوب جامعه به شمار می‌رود.
به گفته وی در مکاتب مختلف سیاسی، اجتماعی برای تببین اهداف پیش رو مدل‌های مختلفی پیش‌بینی شده که مدل تعاون به عنوان مترقی‌ترین شیوه قلمداد می‌شود.
عظیمی‌زاده افزود: توجه به این نکته لازم است که فعالیت‌های تعاونی در دوره معاصر به صورت رسمی و مبتنی بر اصول و قواعد مشخصی شکل گرفته است.
وی در بخش دیگری از سخنانش به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و توجه آن به مقوله تعاون پرداخت و ادامه داد: بر اساس اصل 43 قانون اساسی پایبندی به شیوه تعاونی علاوه بر ایجاد آثار مطلوب اجتماعی از جمله وحدت و آگاهی عمومی، نتایج اقتصادی با ارزشی را به دنبال خواهد داشت.
امام جمعه شهرستان بهار ابراز داشت: نظام اقتصادی کشور بر پایه سه بخش خصوصی، تعاونی و دولتی استوار شده که بخش تعاونی شامل مؤسسات و شرکت‌های تعاونی تولید و توزیع است که در سطح روستاها و شهرها بر مبنای روابط اسلامی تشکیل می‌شود.
وی در ادامه با بیان اینکه فرهنگ تعاونی آن طور که باید و شاید در جامعه شکل نگرفته است، ادامه داد: اگر چه در قانون اساسی و رویکرد مذهبی ما مسئله تعاون از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است ولی فرهنگ آن در بین مردم به طور شایسته و بایسته شکل نگرفته است.
عظیمی‌زاده در تبیین و تشریح عدم شکل‌گیری این مهم در جامعه اظهار کرد: کمرنگ بودن فرهنگ همکاری و تعاون در جامعه یکی از دلایل تحقق این مهم به شمار می‌رود در صورتی که در رویکرد دینی بحث مشورت و مشارکت از مسائل اساسی بوده و "یدالله الجماعة" نمود این موضوع است.
وی عملکرد نامطلوب برخی از تعاونی‌ها را دلیل بی‌رغبتی و یا کاهش گرایش به سوی مدل تعاونی دانست و افزود: نوع عملکرد دستگاه‌های اجرایی و وزارت تعاون عامل دیگری در ایجاد این شرایط به شمار می‌رود که امیدواریم با تشکیل وزارت کار، تعاون و امور اجتماعی تقویت این مهم را شاهد و ناظر باشیم.
امام جمعه شهرستان بهار در پایان سخنانش گفت: با تشکیل این وزارتخانه، از سوی دیگر می‌توان امیدوار بود تسهیلاتی که در اختیار تعاونی‌ها قرار می‌گیرد کارآمدتر شود تا در انجام امور دولت کمک‌رسان باشند.
انتهای پیام/ج20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول