اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

طرح 6 ماده ای ساف برای بحران لبنان

فاروغ الشرع وزیر امور خارجه سوریه به عنوان اعتراض به سخنان عرفات جلسه گردهمایی فوق العاده شورای اتحادیه عرب را که برای بررسی وضعیت اوضاع اردوگاه های فلسطینی در بیروت تشکیل شده بود ترک کرد.

طرح 6 ماده ای ساف برای بحران لبنان

رخدادهای 20 خرداد 64

چکیده:

  • یک تیپ پیاده عراق در حمله نیروهای اسلام به غرب اروند رود منهدم شد.

 

  • ایران قهرمان والیبال نشسته جهان شد.

 

  • سفرای چین و ژاپن بار دیگر از رئیس مجلس شورای اسلامی برای سفر به این کشورها دعوت کردند.

 

  • سوریه اجلاس فوق العاده اتحادیه عرب در مورد بحران لبنان را ترک کرد.

 

نابودی تیپ 17 پیاده عراق

رزمندگان اسلام شب گذشته در عملیات نفوذی دیگری در محور چنگوله و نفت شهر انجام دادند که طی آن موفق به نفوذ در عمق مواضع دشمن شدند. در این عملیات که منجر به هلاکت دهها تن از مزدوران و اسارت چندین تن از آنان شد بخشی از جنگ افزارها و تجهیزات نظامی دشمن از بین رفت.

گزارش های رسیده از جبهه اروند رود نیز حاکیست در عملیات نفوذی ظفر 2 که طی آن رزمندگان اسلام از اروند رود با موفقیت عبور کردند تیپ 17 پیاده عراق که وظیفه دفاع از ساحل غربی اروند رود را بر عهده داشت متلاشی شده است این تیپ 4 بار در طول جنگ بازسازی شده و در آخرین مرحله برای تامین نیروی انسانی آن از مزدوران سودانی استفاده شده است.

گزارش ها از ادامه حملات هوایی رژیم بعثی نیز حاکیست شهرک زیوه در 40 کیلومتری ارومیه و نزدیک مرز ترکیه دیروز توسط 6 فروند جنگنده عراقی بمباران شد. ساکنان این شهرک مسلمانان کرد مهاجر عراقی هستند. در این حمله ده ها نفر شهید و مجروح شدند که اکثر شهدا نیز از زنان و کودکان هستند.(1)

 

قهرمانی تیم والیبال نشسته ایران در مسابقات جهانی

تیم والیبال نشسته جمهوری اسلامی ایران با غلبه بر یوگوسلاوی قهرمان جهان شد. بر اساس این گزارش تیم والیبال نشسته کشورمان در آخرین مسابقه از مرحله نیمه نهایی با شکست دادن هلند قهرمان سال گذشته جهان راه خود را برای دیدار نهایی هموار ساخت. در آخرین روز این مسابقات نیز که در شهر اسلو نروژ برگزار شد تیم جانبازان و معلولین کشورمان با گذشتن از سد یوگوسلاوی نایب قهرمان سال گذشته و با کسب 5 پیروزی و یک شکست کارنامه ای پر افتخار در والیبال نشسته جهان به دست آورد و بر سکوی نخست جهان قرار گرفت. تیم ایران در راه قهرمانی جهان بر تیم های انگلیس، آلمان، نروژ، هلند و یوگوسلاوی غلبه کرد و تنها در مرحله مقدماتی در مقابل سوئد تن به شکست داد.(2)

 

دعوت مجدد از هاشمی برای سفر به چین و ژاپن

سفیر جمهوری خلق چین در تهران عصر دیروز با آقای هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار کرد.

در این دیدار سفیر چین ضمن دعوت مجدد از رئیس مجلس شورای اسلامی برای مسافرت به آن کشور اظهار داشت: مسئولین دولت جمهوری خلق چین بی صبرانه منتظر سفر جنابعالی هستند و برای این سفر ارزش فوق العاده ای قائل می باشند. آقای هاشمی نیز در این دیدار گفت: ما در میان کشورهای جهان کشور شما را یکی از مهمترین کشورها می دانیم که می توانیم با آن دوستی همه جانبه داشته باشیم. رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: برای قدرت های استکباری ارتباط نیرومند دو کشور مستقل و مخالف سلطه طلبی ناگوار است لذا ما باید بر اساس مصالح ملت هایمان تحت تاثیر شیطنت های دیگران قرار نگیریم و ارتباطمان را قوی بکنیم.

سفیر ژاپن نیز دیروز در تهران با آقای هاشمی دیدار کرد و دعوت مجدد دولت ژاپن را برای سفر به این کشور به اطلاع وی رساند. سفیر ژاپن در این ملاقات همچنین گزارشی از آمادگی و برنامه ریزی مقامات ژاپنی را برای انجام این سفر را به رئیس مجلس شورای اسلامی ارائه کرد.(3)

 

طرح 6 ماده ای ساف برای بحران لبنان

فاروغ الشرع وزیر امور خارجه سوریه به عنوان اعتراض به سخنان عرفات جلسه گردهمایی فوق العاده شورای اتحادیه عرب را که برای بررسی وضعیت اوضاع اردوگاه های فلسطینی در بیروت تشکیل شده بود ترک کرد. عرفات در سخنان خود سوریه را متهم به داشتن نقش در حمله به اردوگاه های فلسطینی در بیروت کرد. اظهارات عرفات باعث شد فاروغ الشرع به نشانه اعتراض سالن اجلاس را ترک کند. در این اجلاس 12 وزیر خارجه از 20 کشور عضو همراه با نماینده ساف حضور داشتند. همزمان اعلام شد که سازمان ساف یک طرح 6 ماده ای را برای حل این بحران تسلیم اتحادیه عرب کرده است این طرح شامل آتش بس در بیروت، تشکیل یک کمیسیون تحقق پیرامون وقایع اتفاق افتاده و عقب نشینی نیروهای امل و عناصر ارتش لبنان، آزادی اسرا و ورود صلیب سرخ به اردوگاه ها است.(4)

منابع:

1. کیهان، 20 خرداد 64، ص 2
2. کیهان، 20 خرداد 64، ص 17
3. اطلاعات، 20 خرداد 64، ص 2
4. جمهوری اسلامی، 20 خرداد 64، ص 3

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول