اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

رکود ساختگی بازار نفت

مهندس غرضی وزیر نفت گفت: وضعیت فعلی بازار نفت حاصل یک فشار تحمیلی است و بازار از یک رکود ساختگی که مصرف کنندگان ایجاد کرده اند برخوردار است.

رکود ساختگی بازار نفت

رخدادهای 12 خرداد 64

چکیده:

  • 55 شهر و شهرک مهم عراق در 11 استان در برد آتش ایران قرار گرفت.

 

  • شرط سنی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری حذف شد.

 

  • وزیر کشور: تعویض شناسنامه ها سه روز دیگر آغاز می شود.

 

  • اجلاس کمیته اجرائی اوپک در طائف عربستان امروز گشایش می یابد.

 

  • ایران و سوریه مذاکرات همه جانبه خود را برای پایان بخشیدن به درگیری های خونین بیروت آغاز کردند.

 

حمله موشکی ایران به قلب بغداد

آخرین حمله موشکی ایران به بغداد شب گذشته پایتخت عراق را به لرزه درآورد این حمله در حالی انجام شد که واحدهای توپخانه ایران در ششمین روز متوالی تاسیسات اقتصادی و نظامی عراق را در نزدیک به 20 شهر این کشور زیر آتش سنگین خود داشتند.

بر اساس گزارش منابع خبری هم اکنون 55 شهر و شهرک عراقی در 11 استان عراق در تیررس آتش توپخانه ایران است. در حالی که عمده ترین تاسیسات اقتصادی و نظامی عراق در این مناطق مستقر شده و نیز بیش از 8 میلیون نفر از جمعیت 14 میلیونی کشور عراق را در خود جای داده اند.

اسوشیتدپرس درباره حمله موشکی دیشب ایران به بغداد گزارش داد ساعات آخر روز شنبه یک انفجار قوی در مرکز شهر بغداد روی داد. شاهدان عینی خارجی مقیم عراق به این خبرگزاری گفتند یک نور صورتی رنگ را درآسمان دیده اند و حدود یک ثانیه بعد صدای انفجار را شنیده اند. بر اساس این گزارش پلیس امنیتی عراق که لباس های شخصی بر تن داشتند بخش مرکزی بغداد را مسدود کرده و از ورود خبرنگاران به این منطقه جلوگیری می کنند.(1)

 

ادامه بررسی لایحه انتخابات ریاست جمهوری در مجلس

مجلس شورای اسلامی صبح امروز به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی تشکیل جلسه علنی داد. در این جلسه پس از تذکرات نمایندگان رسیدگی به لایحه انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران که از جلسه قبل باقیمانده بود ادامه پیدا کرد و مواد 21 تا 24 این لایحه قرائت شد و چون پیشنهادی نداشت هر یک به صورت جداگانه تصویب شد. پس از آن نیز هر کدام از مواد این لایحه مورد به مورد، مورد بررسی نمایندگان قرار گرفت. عبدالله نوری پس از قرائت ماده 35 پیشنهاد حذف بند 10 این ماده که مربوط به حداقل سن 40 سال و حداکثر 70 سال تمام شرایط انتخاب شوندگان به عنوان ریاست جمهوری را داد. پیشنهاد حذف بند 10 ماده 35 پس از اظهارات مخالفان و موافقان به رای گذاشته شد و از تصویب نمایندگان گذشت.(2)

 

تعویض شناسنامه ها تا سه روز دیگر

حجت الاسلام ناطق نوری وزیر کشور امروز با حضور در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد: اولین مرحله تعویض شناسنامه ها از یوم الله 15 خرداد که مصادف با ولادت امام حسن مجتبی است آغاز خواهد شد.

وی گفت: در شناسنامه های جدید یکی از مسائلی که به آن توجه شده درج تاریخ تولد به سال هجری قمری است و حد بلوغ شرعی همان سال قمری است. نکته دیگر در این طرح مسئله آزادی انتخاب نام است که خوشبختانه شورای نگهبان افراد را در انتخاب نام در قانون آزاد گذاشته است.(3)

 

رکود ساختگی بازار نفت

با شرکت وزیر نفت ایران به عنوان عضو ناظر اجلاس کمیته اجرائی اوپک در طائف عربستان امروز گشایش می یابد.

در مذاکرات امروز طائف وزیران 5 کشور عضو کمیته مراقبت اوپک (عربستان، نیجریه، اندونزی، ونزوئلا و امارات متحده عربی) شرکت دارند. کمیته قرار است رسما ایجاد یک سیستم کنترل صادرات 13 کشور عضو را بررسی کند. مهندس غرضی وزیر نفت کشورمان قبل از ترک ایران برای شرکت در کمیته اجرائی اوپک گفت: وضعیت فعلی بازار نفت حاصل یک فشار تحمیلی است و بازار از یک رکود ساختگی که مصرف کنندگان ایجاد کرده اند برخوردار است.(4)

 

مذاکرات ایران و سوریه در مورد سوریه

حجت الاسلام کروبی نماینده امام و سرپرست بنیاد شهید و فرستاده ویژه آیت الله منتظری که در راس یک هیئت سیاسی پارلمانی در دمشق به سر می برد دیروز به اتفاق همراهان با عبدالحلیم خدام معاون رئیس جمهور سوری دیدار و گفت و گو کرد.

در این ملاقات در زمینه اوضاع منطقه و مسئله درگیری های بین فلسطینی ها و شیعیان در بیروت و راه های جلوگیری از این خونریزی ها بحث و تبادل نظر شد. هیئت ایرانی جمعه گذشته وارد دمشق شده است. گفتنی است پیش از این هیئت یک هیئت از طرف وزارت امورخارجه کشورمان نیز جهت میانجیگری برای توقف درگیری ها بین شبه نظامیان شیعه امل و فلسطینی ها در اردوگاه های فلسطینی به دمشق و بیروت سفر کرده بود.(5)

منابع:

1. کیهان، 12 خرداد 64، ص 3
2. کیهان، 12 خرداد 64، ص 2
3. کیهان، 12 خرداد 64، ص 1
4. اطلاعات، 12 خرداد 64، ص 4
5. جمهوری اسلامی، 12 خرداد 64، ص 12

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول