اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

اروپا استفاده از سلاح های شیمیایی را محکوم کرد

کمیسیون سیاسی پارلمان اروپا شب گذشته کاربرد سلاح های شیمیایی از سوی عراق در جنگ علیه ایران را محکوم کرد.

اروپا استفاده از سلاح های شیمیایی را محکوم کرد

رخدادهای 14 خرداد 64

چکیده:

  • امام خمینی: خون سلحشوران کوخ نشین در 15 خرداد کاخ های ستم را درهم کوبید.

 

  • مجلس شورای اسلامی لایحه نظارت شورای نگهبان بر انتخابات ریاست جمهوری را تصویب کرد.

 

  • نمایندگان مجلس شورای اسلامی طی نامه ای حمایت خود را از ادامه جنگ تا رسیدن به حقوق حقه ملت اعلام کردند.

 

  • تاسیسات اقتصادی و نظامی عراق برای نهمین روز متوالی زیر آتش ایران قرار گرفت.

 

  • پارلمان اروپا رژیم عراق را به خاطر کاربرد  سلاح های شیمیایی محکوم کرد.

 

پیام امام خمینی به مناسبت قیام 15 خرداد

دست خط مبارک امام امت به مناسبت سالگرد قیام خونین 15 خرداد منتشر شد. در پیام امام خمینی به مناسبت سالگرد 15 خرداد آمده است: قیام15 خرداد اسطوره قدرت ستمشاهی را در هم شکست و افسانه ها، و افسون ها را باطل کرد. شهادت جوانان رشید و زنان و مردان در آن روز، سد عظیم قدرت شیطانی را از بنیان سست نمود. خون سلحشوران کوخ نشین، کاخ های ستم را در هم کوبید. ملت عظیم الشان ایران با قیام و نثار خون فرزندان عزیز خویش، راه قیام را برای نسل های آینده گشود و ناشدنی ها را شدنی کرد. خداوند تعالی، این ملت را پایدار و شهیدانشان را خصوصاً شهیدان 15 خرداد، این بنیانگذاران انقلاب اسلامی ایران را در جوار رحمت خود قرار دهد.(1)

 

ادامه بررسی لایحه انتخابات ریاست جمهوری در مجلس

مجلس شورای اسلامی صبح امروز به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی تشکیل جلسه علنی داد.

در این جلسه نمایندگان به به بحث و بررسی پیرامون لایحه نظارت شورای نگهبان بر انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران پرداختند. ماده یک لایحه مذکور که به تصویب نمایندگان رسید حاکی از این است که بر طبق اصل 99 قانون اساسی شورای نگهبان نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری را بر عهده دارد. همچنین به موجب ماده چهار لایحه مذکور هیئت مرکزی نظارت بر کلیه مراحل انتخابات و جریان های انتخاباتی و اقدامات وزارت کشور و هیئت های اجرائی که در انتخابات موثر است و آنچه مربوط به صحت انتخابات می شود نظارت خواهد کرد. همچنین بر اساس تبصره 2 ماده هفت این لایحه شورای نگهبان موظف است قبل از اعلام نتیجه کلی انتخابات به دلایل و مدارک معترضین در مورد توقف یا ابطال تمام یا قسمتی از انتخابات رسیدگی و بر اساس آن تجدید نظر نماید.(2)

 

نامه نمایندگان مجلس در حمایت از ادامه جنگ

در پایان جلسه دیروز مجلس شورای اسلامی نامه نمایندگان مجلس مبنی بر محکوم کردن توطئه سازش طلبی و تائید خط «جنگ، جنگ تا رفع فتنه» و حمایت از رزمندگان قرائت شد.

در بخشی از این نامه آمده است: ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی حمایت خود را از ادامه جنگ تا رسیدن به حقوق حقه ملت اسلامیمان ابراز داشته و آمادگی خود را جهت شرکت در مراسم شکوهمند روز حمایت از جنگ اعلام می داریم.

در ادامه این نامه آمده است: ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی اطمینان داریم که نغمه های شوم پایان جنگ منهای دستیابی به اهداف اعلام شده توطئه ای بیش نمی تواند باشد آن هم در شرایطی که آثار پیروزی جمهوری اسلامی بیش از هر زمان مشهود است.(3)

 

19 شهر عراق زیر آتش توپخانه ایران

19 شهر دیگر عراق در نهمین روز متوالی زیر آتش توپخانه سنگین ایران قرار گرفت. بر اساس این گزارش سپاه سوم عراق با زیر آتش گرفتن 3 جاده و پل استراتژیک منشعب از بصره که محورهای تدارکاتی این سپاه محسوب می شوند در آستانه سقوط قرار گرفت. دیگر گزارش های رسیده از بصره نیز حاکیست که راه آهن این بندر مهم عراق به بغداد و نیز بانک مرکزی بصره هدف گلوله های توپ ایران قرار گرفتند. همین گزارش حاکیست که تاسیسات اقتصادی شهرهای دیاله و شغلاون عراق نیز دیروز در حمله جنگده های ایرانی منهدم شد.(4)

 

محکومیت استفاده عراق از سلاح های شیمیایی

کمیسیون سیاسی پارلمان اروپا شب گذشته کاربرد سلاح های شیمیایی از سوی عراق در جنگ علیه ایران را محکوم کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه از بروکسل در گزارشی پیرامون حقوق بشر که مورد تائید کمیسیون سیاسی پارلمان اروپا قرار گرفته است 52 کشور واقع در آسیا، خاورمیانه و آفریقا و آمریکای لاتین که در آنها حقوق بشر به شدت نقض شده محکوم شده اند در این گزارش رژیم عراق به دلیل استفاده از سلاح شیمیایی و همچنین به خاطر سوء رفتار با اقلیت کرد در این کشور مورد انتقاد قرار گرفته است.(5)

منابع:

1. کیهان، 14 خرداد 64، ص 3
2. کیهان، 14 خرداد 64، ص 2
3. اطلاعات، 14 خرداد 64، ص 12
4. کیهان، 14 خرداد 64، ص 3
5. اطلاعات، 14 خرداد 64، ص 2

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول