اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

نشست اضطراری اوپک

وزیران نفت اوپک شامگاه دیروز مذاکرات اضطراری را قطع کرده تا با دولت های خود درباره کنار گذاشتن بهای پایه اوپک که 29 دلار در هر بشکه است مشورت کنند.

نشست اضطراری اوپک

رخدادهای 10 بهمن 63

چکیده:

  • ارتش ایران: شهرهای عراق را درهم خواهیم کوبید.

 

  • 200 مزدور عراقی در یورش نافرجام به جزایر مجنون به هلاکت رسیدند.

 

  • پیشنهاد کاهش قیمت پایه نفت اوپک با مخالفت شدید ایران، لیبی و الجزایر رو به رو شد.

 

  • آیت الله منتظری: در برخورد با گروهک ها نباید خدای نکرده از افراد آنها انتقام جوئی شود.

 

اخطار شدید ارتش به عراق

در پاسخ به تهدیدات رژیم بعثی صهیونیستی عراق مبنی بر از سرگیری حملات موشکی و هوایی به شهرهای ایران، ارتش جمهوری اسلامی با انتشار اطلاعیه ای اخطار کرد که در صورت آغاز حملات عراق به مناطق مسکونی کشورمان مقابله به مثل خواهد کرد.

در بخشی از این بیانیه آمده است: ارتش جمهوری اسلامی ایران در نهایت قدرت به دولت دست نشانده و مزدور بعثی اعلام می نماید که دست از عملیات غیر انسانی و ددمنشانه خود بردارد در صورتی که ارتش متجاوز عراق مرتکب جنایات گذشته خود شود مجددا از ملت مسلمان و شریف عراق پوزش خواسته و بنا بر وظیفه شرعی خود مقابله به مثل خواهد نمود.(1)

 

جزئیات عملیات نافرجام عراق

بر اساس اظهارات فرماندهان نیروهای اسلام، عراق در 3 بامداد روز دوشنبه محل استقرار نیروهای اسلام در بخش جنوبی جزایر مجنون را زیر آتش سنگین توپخانه گرفت و پس از 2 و نیم ساعت 30 فروند قایق بزرگ دشمن در حالی که 10 فروند هلیکوپتر عراقی حمایت می شدند کوشیدند به واحدهای ایران نزدیک شدند. این عملیات در حالی انجام می شد که رزمندگان اسلام با آمادگی کامل انتظار حرکتی از سوی عراق را داشتند و در همان لحظات نخست هفت فروند قایق عراقی به کلی منهدم شدند. بر اساس گزارش ها در این عملیات نافرجام 200 تن از مزدوران بعثی به هلاکت رسیدند و شمار زیادی نیز زخمی شدند. تعدادی نیز به اسارت رزمندگان اسلام درآمدند. بر اساس این گزارش ارتش عراق در تهاجم بامداد دوشنبه خود به جزایر مجنون حدود 50 جنگنده را نیز به کار گرفت.(2)

 

نشست اضطراری اوپک

وزیران نفت اوپک شامگاه دیروز مذاکرات اضطراری را قطع کرده تا با دولت های خود درباره کنار گذاشتن بهای پایه اوپک که 29 دلار در هر بشکه است مشورت کنند.

واحد مرکزی خبر به نقل از یونایتدپرس گزارش داد نمایندگان گفتند بیشتر وزرا مستقیما با روسای کشورهای خود تماس گرفته اند تا بپرسند آیا چنین اقدامی از لحاظ سیاسی قابل قبول است یا نه. بر اساس پیشنهادی که اکثر وزیران در اصل آن موافقت کردند دامنه محدودتر و تازه قیمت ها برای انواع گوناگون نفت به جای بهای پایه 29 دلار در هر بشکه تعیین خواهد شد. به گفته خبرگزاری ها پیشنهاد تازه مورد پذیرش 10 وزیر از 13 وزیر اوپک قرار گرفته است.

خبرگزاری امارات متحده عربی از قول منابع اوپک گزارش داد ایران، الجزایر و لیبی با هر گونه کاهش قیمت پایه بیست و نه دلار در هر بشکه مخالفت کردند این منابع گفتند مخالفت این سه کشور موجب شده وزیران شرکت کننده در کنفرانس ژنو نتوانند به یک تصمیم گروهی دست یابند. قرار است کمیته ای پنج نفره از وزرای نفت کشورهای صادر  کننده نفت جهت تهیه پیشنهاداتی در مورد تعیین قیمت های جدید برای انواع مختلف نفت تشکیل شود.(3)

 

آیت الله منتظری: مصلحت اسلام و انقلاب از همه چیز بالاتر است

روسای زندان های اوین و قزلحصار به همراه حجت الاسلام ابطحی کاشانی عضو هیئت عفو امام خمینی با آیت الله منتظری دیدار و گفت و گو کردند.

آیت الله منتظری در این دیدار به توطئه گروهک ها در مورد بزرگ جلوه دادن آمار زندانیان و استفاده تبلیغی آنها از هواداران ساده و اغفال شده و تلاش وسیع سران آنها در زندان ها در تربیت و بالابردن افراد ساده در حد عضویت اشاره کرده و تاکید کردند: با این که گروهک ها بسیاری از عزیزان ما را و از جمله فرزند خود من را از ما گرفتند و به شهادت رساندند و از طرفی در آن روزها که در رژیم شاه با سران آنان در یک زندان بودیم و اذیت های روحی زیادی از آنها دیدیم ولی مصلحت اسلام و انقلاب از همه اینها بالاتر است و نباید خدای ناکرده گرفتار حالت انتقام جویی شویم.

آیت الله منتظری افزود: اکر کسانی روزی هوادار و یا وابسته به گروهک ها بوده اند و اکنون در اثر تشخیص مسئولین از زندان آزاد شده و مجددا در دام گروهک ها افتاده اند در این صورت حجت هم برای خود آنها و هم برای خانواده هایشان تمام است و دیگر عذری پیش خدا و مسئولین کشور نخواهند داشت.(4)

منابع:

1. کیهان، 10 بهمن 63، ص 20
2. کیهان، 10 بهمن 63، ص 20
3. اطلاعات، 10 بهمن 63، ص 4
4. کیهان، 10 بهمن 63، ص 2

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول