اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

تلاش های آزادیخواهانه از منظر شیطان بزرگ

موسوی نخست وزیر: این منطق همیشگی ریگان است که تلاش های آزادیخواهانه را فعالیت های تروریستی می نامد.

تلاش های آزادیخواهانه از منظر شیطان بزرگ

رخدادهای 6 بهمن 63

چکیده:

  • وزیر خارجه به دبیر کل سازمان ملل در مورد نقض توافق عدم بمباران مناطق مسکونی توسط رژیم متجاوز عراق هشدار داد.

 

  • موسوی: این منطق همیشگی ریگان است که تلاش های آزادیخواهانه را فعالیت های تروریستی می نامد.

 

  • شهردار تهران جزئیات و چگونگی احداث متروی تهران را اعلام کرد.

 

  • هیئت اعزامی سازمان ملل برای بررسی وضعیت اسرای عراقی در ایران تهران را ترک کرد.

 

ولایتی به دبیر کل سازمان ملل نامه نوشت

در پی نقض مکرر توافق عدم حمله به مناطق مسکونی از سوی رژیم عراق، دکتر ولایتی وزیر امور خارجه کشورمان با ارسال نامه ای به دبیر کل سازمان ملل ضمن هشدار در مورد عواقب و آثار زیانبار حمله رژیم بعثی عراق به مناطق مسکونی اعلام کرد: تا زمانی که عدم امکان حفظ توافق 12 ژوئن توسط دبیر کل سازمان ملل اعلام نشده است جمهوری اسلامی ایران همچنان به مشی قبلی خود در قبال رعایت توافق فوق پایبند و متعهد است.

در بخشی از نامه دکتر ولایتی آمده است: جمهوری اسلامی ایران بر اساس اعتقاد به اصول متعالی اسلام و نیز احترام راسخ به اصول انسانی و قوانین و موازین بین المللی ضمن رعایت کامل این اصول همواره تخلفات و تعدی بی شرمانه و توسل به شیوه های غیر انسانی توسط این رژیم را به جامعه بین المللی و از آن جمله سازمان ملل و شخص جنابعالی یاداور شده و خواهان انجام اقدامات بین المللی موثر به منظور جلوگیری از تداوم جنایات عراق بوده است.(1)

 

نخست وزیر کاراکاس را به مقصد تهران ترک کرد

مهندس موسوی نخست وزیر و همراهان پس از انجام دیداری سه روزه از نیکاراگوئه و دیدار و مذاکره با مقامات آن کشور در راه بازگشت به تهران وارد ونزوئلا شد و پس از توقفی چند ساعته در آن کشور کاراکاس را به قصد تهران ترک کرد.

مهندس موسوی پیش از ترک کاراکاس در یک مصاحبه مطبوعاتی و رادیو تلویزیونی اظهارات ریگان رئیس جمهور آمریکا در مورد سفر هیئت ایرانی به نیکاراگوئه را جوسازی توصیف کرد و گفت: این منطق همیشگی ریگان است که تلاش های آزادیخواهانه را اقدامات تروریستی می نامد بدون این که از تروریسم بین المللی که آمریکا مشوق و ادامه دهنده آن است نام ببرد.

نخست وزیر افزود: امپریالیسم آمریکا برای جلوگیری از همکاری کشورهای انقلابی پیوسته جو مسمومی علیه آنها بوجود می آورد. با توجه به این که انقلاب اسلامی و انقلاب نیکاراگوئه منافع آمریکا را در دو نقطه حساس جهان از میان برده اند این طبیعی است که ما در معرض تهمت های آنها قرار بگیریم.(2)

 

توضیحات شهردار در مورد ساخت متروی تهران

محمد نبی حبیبی شهردار تهران صبح امروز جزئیات و چگونگی احداث متروی تهران را تشریح کرد. وی گفت: مجمع عمومی مترو متشکل از وزیر کشور، وزیر راه و ترابری، وزیر برنامه و بودجه، وزیر اقتصاد و دارائی و شهردار تهران تشکیل شده است و شرکت مترو زیر نظر این مجمع اداره می شود. و رئیس مجمع عمومی هم وزیر کشور خواهد بود.

آقای حبیبی افزود: خط یک از میدان تجریش تا میدان راه آهن و سپس به جاده قدیم کرج، خط دوم از حوالی تهران پارس تا بزرگراه محمد علی جناح و شهر زیبا، خط سوم از مجیدیه تا جنوب شهر و شهر ری و خط چهارم از میدان آزادی تا نیروی هوایی امتداد پیدا خواهد کرد. مسیرهای جنبی نیز در این خطوط در دست بررسی است.(3)

 

بازگشت هیئت اعزامی سازمان ملل از ایران

اعضای هیئت اعزامی دبیر کل سازمان ملل که به منظور بررسی وضعیت اسرای عراقی جمعه گذشته وارد ایران شده بودند دیروز پس از یک هفته اقامت در کشورمان تهران را ترک کردند و در فرودگاه مهرآباد از سوی محمد جعفر محلاتی مدیر کل امور بین الملل وزارت امور خارجه و چند تن از مقامات این وزارتخانه بدرقه شدند. اعضای این هیئت در طول مدت اقامت خود در ایران از اردوگاه های مختلف نگهداری اسرای عراقی در چند نقطه از کشورمان بازدید کردند و ساعت های طولانی بدون حضور هیچ واسطه ای با اسرای عراقی گفت و گو کرده و از نزدیک با نحوه زندگی آنها آشنا شدند. اعضای این هیئت همچنین در پایان بازدید خود از اردوگاه های اسرای عراقی با دکتر ولایتی وزیر امورخارجه کشورمان دیدار کردند.

بر اساس این گزارش مدیر کل امور بین الملل وزارت امور خارجه در یک گفت و گوی مطبوعاتی و رادیو تلویزیونی اعلام کرد سفر هیئت اعزامی سازمان ملل به ایران کاملا موفقیت آمیز و رضایت بخش بود.(4)

منابع:

1. اطلاعات، 6 بهمن 63، ص 22
2. کیهان، 6 بهمن 63، ص 2
3. اطلاعات، 6 بهمن 63، ص 2
4. کیهان، 6 بهمن 63، ص 3

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول