اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

آغاز عقب نشینی اسرائیل از جنوب لبنان

ارتش رژیم صهیونیستی در ادامه اقدامات خود جهت کاهش میزان آسیب پذیری در قبال انقلابیون مسلمان لبنان از دیروز عقب نشینی محدود خود از جنوب لبنان را آغاز کرد.

آغاز عقب نشینی اسرائیل از جنوب لبنان

رخدادهای 1 بهمن 63

چکیده:

  • اولین دور مذاکرات نخست وزیران ایران و ترکیه در آنکارا برگزار شد.

 

  • وزیر ارشاد: آن چیزی که در برابر آن باید انعطاف ناپذیر بود حفظ اصول و معیارهای پذیرفته شده نظام است.

 

  • هیئت اعزامی سازمان ملل از اردوگاه اسرای عراقی در گرگان بازدید کرد.

 

  • اولین مرحله عقب نشینی ارتش صهیونیستی از جنوب لبنان به اجرا گذاشته شد.

 

آغاز مذاکرات نخست وزیران ایران و ترکیه

مهندس میرحسین موسوی نخست وزیر کشورمان که روز گذشته در راس هیئتی عازم ترکیه شد دیشب در آنکارا با تورگوت اوزال نخست وزیر ترکیه ملاقات کرد. در پایان این دیدار که در مقر نخست وزیری در آنکارا صورت گرفت تورگوت اوزال ضمن ابراز خشنودی از سفر آقای موسوی به ترکیه گفت: این دیدار برای کشور ما بسیار سودمند خواهد بود.

آقای موسوی نیز گفت: ما برای رابطه با ترکیه اهمیت زیادی قائل هستیم و یکی از اصول سیاست خارجی ما نزدیکی با کشورهای اسلامی است. توسعه روابط اقتصادی و تجاری ما با ترکیه نیز جنبه موقتی ندارد بلکه پیوستگی عمیقی به آینده دارد و ما آن را جزو برنامه های دراز مدت خود می دانیم.

مهندس موسوی در دیدار سه روزه خود از ترکیه که به دعوت آقای تورگوت اوزال نخست وزیر این کشور صورت می گیرد علاوه بر مذاکره و تبادل نظر با همتای ترک خود با آقای کنعان اورن رئیس جمهور ترکیه نیز دیدار و گفت و گو خواهد کرد. گفتنی است اردیبهشت ماه امسال آقای تورگوت اوزال در راس هیئتی از ایران دیدار کرده بود و سفر نخست وزیر کشورمان به ترکیه در پاسخ به آن دیدار صورت می گیرد.(1)

 

خاتمی: تنها در برابر اصول نباید انعطاف ناپذیر بود

در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی نمایندگان بحث پیرامون طرح قانون مطبوعات را پی گرفتند. در این جلسه دو نماینده مخالف و دو نماینده موافق صحبت کردند و آنگاه آقای سید محمد خاتمی وزیر ارشاد اسلامی دیدگاه های خود را درباره قانون مطبوعات بیان کرد.

بر اساس این گزارش وزیر ارشاد گفت: بنده به شخصه ترجیح می دهم که اشتباه و حتی گاهی بی انصافی یک نظر و یک اعتراض را تحمل کنم ولی در مقابل این حق اظهار نظر و آزادی بیان در جامعه ما در چارچوب اصول مصون و محفوظ بماند.

آقای  خاتمی افزود: در طرح فعلی که مورد بحث است تعبیراتی به کار رفته که به مراتب گسترده تر و مبهم تر از آن چیزی است که در قانون اساسی آمده و این در اجرای کار مشکل ایجاد می کند و راه را برای اعمال سلیقه و اجتهاد افراد در عمل به قانون باز می کند. وزیر ارشاد تاکید کرد: آن چیزی که در برابر آن باید انعطاف ناپذیر بود حفظ اصول و معیارهای پذیرفته شده نظام است.(2)

 

بازدید هیئت اعزامی سازمان ملل از اردوگاه گرگان

هیئت اعزامی دبیر کل سازمان ملل متحد که به منظور بررسی وضعیت اسرای عراقی در ایران به جمهوری اسلامی ایران سفر کرده است صبح دیروز از یک اردوگاه محل استقرار اسرای عراقی واقع در شهرستان گرگان بازدید کرد و از نزدیک با نحوه زندگی اسرای عراقی آشنا شد. اعضای این هیئت بدون حضور هیچ گونه واسطه و شاهدی از مسئولان ایرانی مستقیما با تنی چند از اسرای عراقی به گفت و گو پرداختند یادآوری می شود مهرماه گذشته در این اردوگاه سه تن از اسرا به دست اسرای بعثی مثله شدند و در پی آن در اردوگاه درگیری شد که مسبب اصلی این درگیری نیز نمایندگان صلیب سرخ شناخته شدند که همزمان  مشغول بازدید از این اردوگاه بودند.(3)

 

آغاز عقب نشینی اسرائیل از جنوب لبنان

ارتش رژیم صهیونیستی در ادامه اقدامات خود جهت کاهش میزان آسیب پذیری در قبال انقلابیون مسلمان لبنان و صرفه جویی در مخارج ناشی از اشغال جنوب لبنان که اقتصاد این رژیم را با مشکلات فلج کننده ای رو به رو کرده از دیروز عقب نشینی محدود خود از جنوب لبنان را آغاز کرد.

بر اساس گزارش یونایتدپرس در اولین مرحله از این عقب نشینی بین 60 تا 70 دستگاه خودرو و نفربر زرهی ارتش صهیونیستی منطقه صیدا که بزرگترین قربانگاه نیروهای صهیونیستی در طول بیش از 2 سال و نیم اشغال بوده است را به سوی رودخانه لیتانی ترک کردند.

یک منبع رژیم صهیونیستی در تل آویو نیز گفت: نیروهای رزمی ارتش اسرائیل قبل از تکمیل اولین مرحله عقب نشینی که تا 18 فوریه (29 بهمن ماه) به طول خواهد انجامید منطقه صیدا را ترک نخواهند کرد. در این حال مقامات لبنان بار دیگر هشدار دادند که رژیم اسرائیل درصدد ایجاد درگیری های گروهی در منطقه صیدا پس از خارج کردن نیروهای خود از این منطقه است.(4)

منابع:

1. کیهان، 1 بهمن 63، ص 3
2. کیهان، 1 بهمن 63، ص 6
3. اطلاعات، 1 بهمن 63، ص 2
4. اطلاعات، 1 بهمن 63، ص 20

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول