اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

قتل عام در افغانستان

انقلابیون مسلمان افغانی اعلام کردند ارتش سرخ بیش از 500 روستایی را در ایالت گندوز افغانستان قتل عام کرده است. این آدم کشی ها به تلافی کشته شدن یک ژنرال شوروی توسط انقلابیون مسلمان افغان انجام گرفته است.

قتل عام در افغانستان

رخدادهای 29 دی 63

چکیده:

  • آیت الله العظمی سید احمد خوانساری در سن 98 سالگی درگذشت.

 

  • امام خمینی در پیامی رحلت آیت الله خوانساری را تسلیت گفتند.

 

  • کارشناسان سازمان ملل بمباران مناطق غیر نظامی و استفاده از بمب های خوشه ای توسط عراق را تائید کردند.

 

  • رئیس جمهور بر ضرورت برنامه ریزی و سازماندهی آموزشی در حزب جمهوری اسلامی تاکید کرد.

 

  • اشغالگران روس بیش از 500 روستائی را در افغانستان قتل عام کردند.

 

اعلام یک روز عزای عمومی در کشور

آیت الله العظمی حاج سید احمد خوانساری یکی از مراجع بزرگ اسلام ساعت 30 دقیقه بامداد امروز شنبه در سن 98 سالگی دار فانی را وداع گفت. بر اساس گزارش ها فوت ایشان به علت بیماری بوده است.

امام خمینی به دنبال فوت آیت الله خوانساری پیام تسلیتی را فرمودند که در بخشی از آن آمده است: این عالم جلیل بزرگوار و مرجع معظم که پیوسته در حوزه های علمیه و مجامع متدینین مقام رفیع و بلندی داشت و عمر شریف خود را در راه تدریس و تربیت و علم و عمل به پایان رساند، حق بزرگی بر حوزه دارد، چه که با رفتار و اعمال خود و تقوا و سیره خویش پیوسته در نفوس مستعده مؤثر و موجب تربیت بود.

 به دنبال فوت آیت الله خوانساری مهندس میر حسین موسوی نخست وزیر امروز شنبه را در سراسر کشور عزای عمومی اعلام کرد.(1)

 

آغاز به کار هیئت سازمان ملل در ایران

به گزارش واحد مرکزی خبر هیئت کارشناسان سازمان ملل درباره بمباران هدف های غیر نظامی در مناقشه ایران- عراق دیروز نتیجه گرفتند که سه دهکده ایران در منطقه سوسنگرد اخیرا هدف حملات هوایی قرار گرفته است.

گزارش کمیسیون در جهتی است که اتهامات ایران را علیه عراق تائید می کند و مسئولیت را متوجه حملات هوایی قابل توجه علیه دهکده های بردیه، دهلاویه و العوانه دانسته است. بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه برای هیئت محقق گردیده است که بمب های خوشه ای در این حملات به کار گرفته شده است و قطعات بمب نیز مورد ملاحظه قرار گرفته است.

از سوی دیگر بر اساس گزارش ها هیئت اعزامی سازمان ملل به منظور بازدید از اردوگاه های اسرای عراقی در ایران کار خود را از امروز آغاز کرد. این هیئت که کارشناسانی از کشورهای نروژ، اطریش و ونزوئلا و همچنین یک مشاور از سوی دبیر کل سازمان ملل در آن عضویت دارند در طول یک هفته اقامت خود در ایران از اردوگاه های مختلف اسرای عراقی بازدید به عمل می آورند.(2)

 

تاکید آیت الله خامنه ای بر آموزش در حزب جمهوری اسلامی

مسئولین واحد آموزش دفتر مرکزی و دفاتر استان ها به همراه رابطین آموزش در واحدهای تشکیلاتی حزب جمهوری اسلامی با آیت الله خامنه ای رئیس جمهور کشورمان دیدار کردند.

آیت الله خامنه ای در این دیدار اظهار داشت: حزب برای ما یک کلاس بزرگ آموزش عقیده و سیاست است و این تشکیلات در حقیقت یک دستگاه وسیع آموزشی است. دبیر کل حزب جمهوری اسلامی با تاکید بر این که مهمترین معیار و ضابطه برای آموزش، کتاب «مواضع ما» می باشد گفت: اخیرا این کتاب با اصلاحاتی تجدید چاپ شده است. در حقیقت مواضع ما و مواضع حزب جمهوری اسلامی است که باید محور و ملاک کار آموزش قرار داده شود.

رئیس جمهور در خصوص مسائل آموزشی بر همکاری هر چه بیشتر با حوزه های علمیه و استفاده از طلاب فاضل در امر آموزش و نیز ارتباط بیشتر آموزشی با اعضا و هواداران حزب جمهوری اسلامی در خارج از کشور راهنمایی های لازم را ارائه دادند.(3)

 

کشته شدن 570 افغانی در حمله شوروی

انقلابیون مسلمان افغانی اعلام کردند ارتش سرخ بیش از 500 روستایی را در ایالت گندوز افغانستان قتل عام کرده است.

به گزارش واحد مرکزی خبر این آدم کشی ها به تلافی کشته شدن یک ژنرال شوروی توسط انقلابیون مسلمان افغان انجام گرفته است. این ژنرال شوروی در حمله به یک ستون نظامی توسط انقلابیون به قتل رسید. یک منبع مطلع اظهار داشت نیروهای شوروی روستاهای غاروا و ابزافیل از توابع گوندوز در شمال افغانستان را محاصره و بیشتر ساکنین این دو روستا را قتل عام کردند. برخی از روستائیان توسط گلوله و برخی دیگر در اثر بمباران خانه های مسکونی به قتل رسیدند. تعداد کشته شدگان به 570  تن رسیده است. یک کارگر که شاهید عینی این جنایت بوده است گفت جنازه های قربانیان کشتار دسته جمعی با 18 کامیون حمل و به نقطه ای دیگر برده شد.

منابع:

1. اطلاعات، 29 دی 63، ص 2
2. اطلاعات، 29 دی 63، ص 3
3. کیهان، 29 دی 63، ص 3
4. جمهوری اسلامی، 29 دی 63، ص 3

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول