اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی  /  سایر حوزه ها

بازخوانی سفر ظریف به سه کشور آفریقایی

آفریقا؛ دور اما نزدیک

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به سفر ظریف به سه کشور آفریقایی، کار با این قاره را هدفی بزرگ برای ایران خواند و مدیرکل آفریقا نیز کار جدی با کشورهای آفریقایی را نیازمند عزم ملی و ورود جدی همه سازمان‌های ذیربط در این روند دانست.

آفریقا؛ دور اما نزدیک

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در اولین سفر آفریقایی خود در دولت دوازدهم و به عبارتی در سومین تور آفریقایی در طی دوران مسئولیتش در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، شنبه شب 29 مهر ماه و در پاسخ به دعوت خانم ماشابانه همتای آفریقای جنوبی خود و برای شرکت در سیزدهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور تهران را به مقصد پرتوریا ترک کرد و پس از پروازی که 18 ساعت به طول انجامید، وارد پرتوریا شد. وی بعد از حضوری دو روزه در این کشور راهی کامپالا پایتخت اوگاندا شد و از آن جا به نیامی پایتخت نیجر سفر کرد.

این سفر سومین تور آفریقایی ظریف به آفریقا در ٤ سال گذشته بود. اولین سفر در بهمن ٩٣ به ٤ کشور شرق آفریقا انجام و دومین سفر خرداد ٩٥ به ٤ کشور غرب آفریقا انجام شد. البته این سفر بر خلاف دو سفر‌های قبلی به سه نقطه این قاره یعنی جنوب، شرق و غرب (آفریقای جنوبی در جنوب، اوگاندا در شرق و نیجر در غرب) انجام شد.

آفریقا همواره در دوران پس از انقلاب اسلامی یکی از اولویت‌ها در سیاست خارجی جمهوری اسلامی بوده و است. دولت‌های قبل نیز در راستای گسترش مناسبات با این منطقه اقداماتی را صورت دادند. البته همواره در همه دوره‌ها غفلت‌هایی نسبت به کار اقتصادی با این منطقه وجود داشته که یکی از مهمترین موانع در این راستا دوری مسافت و عدم شناخت دو طرف از یکدیگر بوده و نباید این نکته را از یاد برد که این قاره ظرفیتی بالقوه است که در صورت غفلت، به عرصه‌ای برای فعالیت رقبای ما تبدیل می‌شود. 

مهدی آقاجعفری مدیرکل آفریقای وزارت خارجه در پایان این سفر در جمع خبرنگاران با ابراز تاسف از غفلت‌هایی که طی چند دهه گذشته نسبت به روابط اقتصادی قوی با آفریقا شده، بیان کرد: کار جدی با آفریقا نیاز به یک عزم ملی و ورود جدی همه نهادها و سازمان‌های ذیربط کشور در این روند دارد.

 

 

وی با تاکید بر اینکه حضور اقتصادی ما در آفریقا یک معادله برد - برد است، گفت: ما می‌توانیم با توجه به توانمندی‌ها و پیشرفت‌های بسیار عظیم علمی، صنعتی و فناوری در سال‌های اخیر و پیشینه مثبت کشورمان در حمایت از استقلال طلبی و مبارزات آزادیخواهانه مردم آفریقا، یک شریک قابل اعتماد برای کشورهای این قاره باشیم و از سوی دیگر با استفاده از ظرفیت‌های آفریقا در جهت رونق اقتصادی و توسعه کشورمان به خوبی استفاده کنیم.

مدیرکل آفریقای وزارت خارجه افزود: رابطه ما با آفریقا رابطه جدیدی نیست، با اکثر این کشورها سابقه روابط بیش از ٣٠ و ٤٠ ساله داریم.

مهدی آقاجعفری در عین حال افزود: تقویت پیوندهای اقتصادی با کشورها به خصوص کشورهای آفریقایی می‌تواند میزان تاثیرگذاری دیگران در روابط ما را کاهش می‌دهد.

براساس این گزارش، ظریف را در این سفر یک هیأت عالی‌رتبه سیاسی و اقتصادی همراهی می‌کرد. در حدود 35 نماینده از بخش‌های مختلف تجاری و اقتصادی، شرکت‌های دانش بنیان، کشتیرانی، بنیاد مستضعفان، جهاد دانشگاهی، بانک توسعه صادرات و ... در این سفر حضور داشتند و در همه این کشورها علاوه بر رایزنی‌های دوجانبه وزیر خارجه با مقامات عالی رتبه، مجمع تجاری ایران با هر یک از سه کشور با حضور تجار و بازرگانان و فعالان اقتصادی ایران و سه کشور آفریقای جنوبی، اوگاندا و نیجر برگزار شد.

در این سفر که زمینه‌ساز سفر حسن روحانی به آفریقا تا قبل از پایان سال جاری بود، توافقات خوبی بین هیأت ایرانی و طرف‌های مقابل در هر سه کشور حاصل شد و آن را می‌توان گامی در جهت بسترسازی برای حضور بخش غیردولتی در این قاره و در راستای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و تقویت دیپلماسی اقتصادی برشمرد.

همانگونه که محمدجواد ظریف وزیر خارجه در برنامه چهار ساله دوم خود عنوان کرد، انجام این سفرها در راستای تعامل فعال با دیگر کشورها و عملیاتی کردن بازارهای صادرات کالا و خدمات است و آفریقا هم با توجه به جمعیت 1.2 میلیارد نفری و بازار بزرگی با رشد اقتصادی 5 درصدی، یکی از اهداف خوب صادراتی در این راستاست.

آنگونه که مهدی آقاجعفری مدیرکل آفریقای وزارت خارجه در پایان این سفر در جمع خبرنگاران بیان کرد: باید تلاش کنیم سهم خود را از بازار آفریقا به دست آوریم. اگر در چارچوب سیاست مقاومتی،به دنبال رونق اقتصادی و افزایش تولید و اشتغال هستیم در حوزه خارجی، قاره آفریقا مستعد‌ترین منطقه‌ای است که می‌تواند در این زمینه جهش ایجاد کند.

آقاجعفری آفریقا را بازار بسیار گسترده با حجم بیش از یک هزار میلیارد دلار خواند و افزود: ما سهم بسیار ناچیزی از آن را در اختیار داریم که میزان آن به یک میلیارد دلار نیز نمی‌رسد.

وی افزود: در عین حال و اگر چه همه قدرت‌های بزرگ و رقبای ما مدت‌هاست در این عرصه حضور گسترده و قوی دارند، ولی همچنان در برخی حوزه‌ها بکر و دارای ظرفیت‌های گسترده است.

آقاجعفری همچنین عنوان کرد: طی دو سال اخیر و پس از لغو تحریم‌ها در این زمینه پیشرفت‌های بسیار خوبی با اغلب کشورهای آفریقایی حاصل شده و با برخی کشورها نیز حجم روابط ما طی یک سال گذشته صد در صد افزایش یافته و حتی به میزان بیش از دوره قبل از تحریم‌ها نیز رسیده است.

*آفریقا هدفی بزرگ برای ایران

همزمان با این سفر مطالبی مطرح شد در این خصوص که سفر مزبور در راستای مقابله با بدعهدی‌های برجامی و به عنوان جایگزینی در معاملات بانکی انجام شده که بهرام قاسمی سخنگوی دستگاه دیپلماسی روز دوشنبه هشتم آبان ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران تصریح کرد: آفریقا هیچ ربطی به اروپا و سایر کشورها ندارد. آفریقا برای ما فی‌النفسه مجموعه‌ای از کشورهایی است که به صورت مستقل با آنها روابط داریم و خواهیم داشت و باید داشته باشیم و باید تلاش کنیم همکاری‌های همه‌جانبه بیشتری را با این کشورها داشته باشیم.

 

 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: سفر ظریف هیچ ارتباطی به دیگر مسائل مبتلابه و مسائل جهانی ندارد. آفریقا برای ما یک هدف بزرگ است. این سومین تور آفریقایی وزیر خارجه بود و هیأت خوبی از بخش خصوصی نیز ایشان را همراهی کرد و علاوه بر برگزاری نشست کمیسیون مشترک اقتصادی با آفریقای جنوبی و مجمع‌های تجاری با این سه کشور، مرکز درمانی ایران و اوگاندا که از محل کمک‌های توسعه‌ای ایران ساخته شده بود افتتاح شد.

به گزارش فارس، قاسمی تصریح کرد: ما در آفریقا حضور جدی‌تری خواهیم داشت و به این روند ادامه می‌دهیم و امیدوارم طی ماه‌های آینده بتوانیم هیأت‌های دیگری را در سطوح دیگر در آفریقا داشته باشیم و حضور خود را در قاره آفریقا افزون‌ سازیم.

وی گفت: بحث‌هایی که در حاشیه این سفر و تا حدی از ناآگاهی مطرح می‌شود، مثل بحث بانکی با آفریقا اشتباه است. روابط ما با اروپا در حال پیش رفتن است و پروژه‌های متعددی در حال مذاکره است که امیدوارم بتوانیم آنها را تا مرحله انجام و نهایی شدن پیش ببریم.

آقاجعفری مدیرکل آفریقای وزارت خارجه نیز در خصوص برخی تحلیل‌های مطرح شده در خصوص سفر ظریف به این سه کشور و تلاش برای افزایش مراودات با آفریقا به خاطر اینکه اگر برجام به هم بخورد جایگزینی داشته باشیم، عنوان کرد: ما سیاست ثابتی نسبت به توسعه روابط با آفریقا داریم و این سیاست در چهار دهه گذشته ثابت بوده و تابع شرایط نبوده است. ضمن اینکه این سومین سفر دوره‌ای آقای ظریف است و موضوع جدیدی نیست. توسعه روابط با آفریقا یک اولویت اساسی در سیاست خارجی ما است.

به گزارش فارس، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان پیش از سفر ظریف به این سه کشور در گفت‌وگویی با خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، عنوان کرد: این تور آفریقایی گویای توجه ویژه ایران به آفریقا است و نشانگر آن است که ایران علاقه‌مند است با توجه به سیاست‌های خودش و اقتصاد مقاومتی که در جمهوری اسلامی دنبال می‌شود، در زمینه صادرات غیرنفتی و سایر همکاری‌‌ها با آفریقا تلاش‌هایی را به عمل آورد.

قاسمی گفت: در حال حاضر سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران براساس یک اصل مهم یعنی تعامل هر چه بیشتر با کشورهای جهان عمل می‌کند و بر همین اساس، سعی دارد روابط خارجی خود را به صورت متعادل و متوازن با همه نقاط جهان افزایش دهد و از همه امکاناتی که در اقصی‌ نقاط جهان وجود دارد استفاده کند و در چارچوب و روند این تعامل هر چه بیشتر، علاوه بر آفریقا باید روابط خود را با سایر حوزه‌های جغرافیایی جهان مثل آمریکای لاتین، کشورهای آسیایی و اروپا توسعه بدهد.

وی عنوان کرد که این آمد و شد و رفت‌ها در دستور کار سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران قرار دارد و در حال برنامه‌ریزی است.

*ورود به پرتوریا

ظریف در اولین مقصد این سفر عصر یکشنبه 30 مهر ماه وارد پرتوریا شد و مورد استقبال آنیلا سوکلل معاون دبیرکل آسیا و خاورمیانه وزارت خارجه آفریقای جنوبی و محسن موحدی قمی سفیر ایران در پرتوریا قرار گرفت.

 

 

آفریقای جنوبی واقع در جنوب قاره آفریقا هم مرز با بوتسوانا، لسوتو، موزامبیک، نامیبیا، سوازیلند و زیمبابوه است. ژوهانسبورگ (مرکز تجاری)، کیپ تاون (پایتخت پارلمانی)، پرتوریا (پایتخت سیاسی و محل استقرار دولت)، دوربان (بزرگ‌ترین بندر صادرات و واردات و دارای امکانات تفریحی و توریستی)، پورت الیزابت (از بنادر صنعتی و دارای سواحل زیبا)، ایست لندن و بلوم فونتین (پایتخت قضایی) این کشور هستند.

این کشور دارای منابع طبیعی از جمله طلا، کروم، ذغال سنگ، سنگ آهن، منگنز، اورانیوم، سنگ الماس و ... است و مردم این کشور از چهار نژاد سیاه، سفید، دورگه و آسیایی‌ها تشکیل شده‌اند که 80 درصد از سیاهپوستان هستند و به 11 زبان از جمله انگلیسی و آفریکنس سخن می‌گویند. 80 درصد مردم این کشور مسیحی هستند که اغلبشان پروتستانند و یک و نیم درصد را نیز مسلمانان تشکیل می‌دهند و بقیه یهودی، هندو و آنیمیست اند.

نلسون ماندلا قهرمان ملی این کشور در مبارزه با آپارتاید برای همه آشناست. در سال 1948 حزب ملی آفریقای جنوبی از طریق رای‌گیری به قدرت رسید و شروع به انجام یکسری قوانین مبتنی بر جداسازی نژادی که به آپارتاید شناخته می‌شود، کرد. در این دوران در حالی که اقلیت سفیدپوست از بالاترین استاندارد زندگی برخوردار بودند، ولی اکثریت سیاهپوستان از هرگونه استانداردی از جمله درآمد، تحصیل  و... مورد تبعیض قرار گرفتند. آپارتاید با اعتراض دیگر ملل روبرو شد و در نهایت در سال 1990 دولت حزب ملی اولین گام برای مذاکره کناره‌گیری از قدرت را با لغو ممنوعیت کنگره ملی آفریقا و دیگر موسسات سیاسی چپ‌گرا برداشت و نلسون ماندلا را بعد از 27 سال آزاد کرد. قوانین آپارتاید به تدریج از کتب قانون حذف و اولین انتخابات چند نژادی در سال 1994 برگزار و کنگره ملی آفریقا با اکثریت آرا پیروز انتخابات شد و از آن زمان تاکنون قدرت را در دست دارد.

* ظریف: امیدواریم سفر خوب و پرباری باشد

محمدجواد ظریف پس از ورود به پرتوریا در جمع خبرنگاران به روابط ایران و آفریقای جنوبی اشاره و عنوان کرد: روابط ایران با آفریقای جنوبی در قاره آفریقا روابط ویژه‌ای است. ما کل روابط رژیم شاه با رژیم آپارتاید را در حمایت از جنبش آزادیخواهان مردم آفریقای جنوبی به رهبری مرحوم نلسون ماندلا را در صدر اولویت‌های ایران قرار دادیم و بعد از آزادی مردم آفریقای جنوبی از آپارتاید، بهترین روابط را با دولت جدید و مردمی آفریقای جنوبی داشتیم.

ظریف با ابراز خرسندی از برگزاری سیزدهمین دور کمیسیون مشترک ایران و آفریقای جنوبی، بیان کرد: در جلسه کمیسیون مشترک دو کشور همکاری‌های متنوعی هم که ما با آفریقای جنوبی داریم که همکاری‌های نمونه‌ای است در همکاری‌های کشورهای در حال توسعه در مورد نحوه ادامه همکاری‌ها، گسترش همکاری‌ها چه در حوزه سیاسی، بین‌المللی و منطقه‌ای، اقتصادی و همکاری‌های تجاری گفت‌وگو خواهیم کرد و به نتایج خوبی هم همکاران ما در نشست رسیده‌اند.

وزیر خارجه با اشاره به هیأت همراهش عنوان کرد: آفریقای جنوبی یک اقتصاد عمده و جزو گروه بریکس است و این کشور جزو کشورهای مهم است که همکاری‌ها و تبادلات اقتصادی خود را گسترش می‌دهند. امیدوارم این سفر هم برای مردم ایران و هم برای مردم آفریقای جنوبی و هم روابط ایران با آفریقا سفر خوب و پرباری باشد. 

وی خاطرنشان کرد: در ادامه به اوگاندا و نیجر سفر خواهیم کرد و در آن کشورها علاوه بر بحث و گفت‌وگوهای سیاسی و اقتصادی نشست‌های اقتصادی با حضور هیات اقتصادی برگزار می‌شود که امیدواریم مفید باشد و اهداف اقتصاد مقاومتی که امسال بر تولید و اشتغال همانطور که مقام معظم رهبری عنوان کردند، بتوانیم با کمک بخش خصوصی این اهداف را برآورده کنیم.  

براساس این گزارش، برگزاری مجمع اقتصادی ایران و آفریقای جنوبی در روز دوشنبه اول آبان ماه با حضور ظریف و وزیر صنایع کوچک آفریقای جنوبی اولین برنامه‌ حضور ظریف در پرتوریا بود.

 

 

به گزارش فارس، محسن موحدی‌قمی سفیر ایران در پرتوریا نیز در گفت‌وگویی درباره این سفر و حجم مبادلات تجاری بین ایران و آفریقای جنوبی با ذکر این نکته که متاسفانه ظرف یک دهه گذشته تا سال 2015 به دلیل تحریم‌های گسترده خصوصا از سوی آمریکایی‌ها، با مشکلات زیاد و کاهش حجم مبادلات تجاری روبرو بودیم، خاطرنشان کرد: تا قبل از آن حجم مبادلات بیش از 2 میلیارد دلار بود که الان به 140 میلیون دلار کاهش یافته و تمام تلاش نمایندگی ایران در پرتوریا در این جهت است که هم وضع سابق بازگردانده شود و هم شاهد توسعه بیشتر روابط تجاری بین دو کشور باشیم.

سفیر ایران با اشاره به هدفگذاری 2 میلیارد دلاری حجم روابط برای سال 2020 توسط روسای جمهور دو کشور در سفر سال گذشته زوما به تهران، بیان کرد: مجموعه دستگاه دیپلماسی و سازمان‌های اقتصادی مرتبط بین دو کشور در این جهت در حال حرکت هستند و مجمع تجاری که در حاشیه نشست کمیسیون مشترک برگزار می‌شود نیز در این جهت است.

موحدی قمی این نکته را در عین حال یادآور شد: حجمی از مبادلات تجاری بین دو کشور وجود دارد که در ارقام رسمی ذکر نمی‌شود به عنوان مثال حجم زیادی از صادرات ما به کشورهای حاشیه خلیج فارس به ویژه امارات متحده عربی انجام و از آنجا به کشورهای دیگر از جمله آفریقای جنوبی صادر می‌شود،‌به همین خاطر باید حجم مبادلات تجاری را بیشتر از این ارقام بدانیم، ولی با توجه به هدفگذاری انجام شده باید با جدیت به آن سمت حرکت کنیم.

به گفته سفیر ایران دسترسی به بازار انرژی آفریقای جنوبی به معنای ورود به بازار دیگر کشورهای جنوب آفریقا هم خواهد بود.

وی با بیان اینکه ظرفیت‌های خوبی در زمینه ساخت پالایشگاه و تولید انرژی از گاز مایع و پتروشیمی و موضوعات دیگر در آفریقای جنوبی وجود دارد، به سرمایه‌گذاری شرکت ام‌تی‌ان ایرانسل آفریقای جنوبی اشاره کرد و آن را یک سرمایه‌گذاری خوب و پرمنفعت برای دو طرف خواند.

موحدی قمی ادامه داد: در سال گذشته قراردادی در حدود 750 میلیون دلار نیز در این زمینه امضا شد.

سفیر ایران با ذکر این نکته که بخش‌های خصوصی آفریقای جنوبی علاقه زیادی برای همکاری با طرف‌های ایرانی دارند و بسترهای خوبی هم در کشور ما و هم در زمینه سرمایه‌گذاری مشترک در آفریقای جنوبی فراهم است، افزود: یکی از این موارد، ساخت واحدهای تولید الکتریسته از نفت است که می‌توان با آفریقای جنوبی در این زمینه همکاری کرد.

سید مهرداد سیادت نسب رایزن بازرگانی ایران در آفریقای جنوبی در این زمینه عنوان کرد: وضعیت فعلی مبادلات تجاری در حدود ٤٠٠ میلیون دلار است و امیدواریم با نشست کمیسیون مشترک بحث مناسبات بانکی حل شود و شاید افزایش چشمگیری در روابط تجاری باشیم. براساس نقشه راه روابط تجاری تنظیم شده بین دو کشور هدفگذاری ما این است که این رقم را تا سال ٢٠٢٠ به دو میلیارد دلار صادرات غیرنفتی برسانیم و امیدواریم با حسن نیتی که در طرف آفریقای جنوبی وجود دارد و روابط سیاسی خوب دو کشور با ایجاد زیرساخت‌ها در مباحث بانکی و حمل و نقل بتوانیم به این هدف دسترسی پیدا کنیم.   

به گزارش فارس، آفریقای جنوبی علاوه بر سازمان ملل متحد در سازمان‌هایی چون گروه 20، جنبش عدم تعهد، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گروه 77، بریکس و ... عضویت دارد.

پناهندگان و آوارگان، تروریسم و افراط‌گرایی در آفریقا و بحران آب و گرمایش زمین از جمله چالش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی است که این کشور با آنها مواجه است.

این کشور که صنعتی‌ترین کشور قاره آفریقا به حساب می‌آید در حدود  35 درصد تولید ناخالص داخلی قاره آفریقا را به خود اختصاص داده و بر طبق گزارش بانک جهانی، آفریقای جنوبی دارای درآمد متوسط رو به بالا و 50 میلیارد دلار ذخایر ارزی است. این کشور از بازار مالی پیشرفته، نظام قانونی، ارتباطات، انرژی و بخش حمل و نقل برخوردار است و بازار سهام ژوهانسبورگ رتبه 20 دنیا را در اختیار دارد. این کشور که تنها کشور آفریقایی عضو گروه 20 است، سالانه میزبان 10 میلیون توریست است.

فقر و نابرابری، اعتصابات کارگری، نرخ بیکاری 26 درصد و نرخ بیکاری 50 درصدی در بین سیاهپوستان و کاهش رشد اقتصادی از جمله چالش‌هایی است که این کشور با آن روبرو است. البته ناامنی نیز از دیگر معضلاتی است که دولت این کشور با آن دست به گریبان می‌باشد.

*آفریقای جنوبی دوست نزدیک ایران

به گزارش فارس، وزیر خارجه کشورمان روز دوشنبه در اولین برنامه کاری خود و در مجمع تجاری دو کشور، آفریقای جنوبی را دوست نزدیک ایران خواند و با تاکید بر تقویت همکاری‌های بانکی بین دو کشور، همکاری با ایران را امن و باثبات توصیف کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی پس از شرکت در این مجمع با ماشابانه همتای خود دیدار کرد و سیزدهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقای جنوبی به ریاست وزرای خارجه دو کشور برگزار و بیانیه این نشست نیز در پایان به امضای وزرای خارجه دو کشور رسید.

 

 

وزیر خارجه آفریقای جنوبی پیش از این دو بار به ایران سفر کرده، خرداد 1393 در سفری دوجانبه و در اردیبهشت 94 به منظور شرکت در دوازدهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور. دوازدهمین کمیسیون مشترک دو کشور اردیبهشت 94 در تهران برگزار و یازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک بین جمهوری اسلامی ایران و آفریقای جنوبی به ریاست وزرای امور خارجه دو کشور نیز آبان ماه 1392 در پرتوریا برگزار شد و ظریف بدین منظور به پرتوریا رفت و با جاکوب زوما رئیس جمهور آفریقای جنوبی نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.

در قاره آفریقا تنها کمیسیون مشترک دوجانبه‌ای که مسئولیت آن بر عهده وزارت خارجه است، آفریقای جنوبی است و مسئولیت کمیسیون‌های مشترک با دیگر کشورهای این قاره با وزارتخانه‌های دیگر است.

 

 

 

ماشابانه همچنین در این نشست از برجام و گسترش همکاری‌ها با ایران در زمینه‌های مختلف حمایت کرد.

وزیر خارجه ایران هم با اشاره به آمادگی ایران برای از سرگیری همکاری‌های بانکی با آفریقای جنوبی گفت: امیدواریم از حمایت آفریقای جنوبی برای از سرگیری روابط کارگزاری بانکی در چارچوب برجام برخوردار شویم.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان ظهر دوشنبه در مراسم ضیافت ناهار همتای خود شرکت و بعدازظهر هم با جاکوب زوما رئیس جمهور آفریقای جنوبی دیدار و گفت‌وگو کرد.

 

 

جاکوب زوما رئیس جمهور آفریقای جنوبی اردیبهشت 1395 و بعد از 37 سال به تهران سفر کرد. در آبان ماه 1394 «سِریل رامافوزا» معاون اول رئیس‌ جمهور آفریقای جنوبی به دعوت رسمی اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران در صدر هیأتی عالی‌رتبه به منظور فراهم کردن سفر زوما به تهران آمد. در این سفر سه سند و یادداشت تفاهم شامل همکاری در خصوص ایجاد مرکز اطلاعات ملی و مبارزه با پولشویی، ایجاد بازار سرمایه مشترک و همکاری‌های فنی و اقتصادی به امضای مقامات دو کشور رسید.

 

 

زوما از سال 2009 تاکنون عهده‌دار این سمت است. البته طی دو دور (دور اول می 2009 و دور دوم می 2014) به این سمت انتخاب شد. رئیس جمهور توسط مجلس شورای ملی برای یک دوره پنج ساله و حداکثر برای دو دوره انتخاب می‌شود. نظام سیاسی این کشور بر پایه جمهوری است و در سال 2019 دور بعدی انتخابات برگزار خواهد شد.

نظام پارلمانی در این کشور دارای دو بازوی مجلس ملی (400 نماینده) و کنگره ملی ایالتی (90 نماینده) است و دوره این مجالس پنج سال است.

قوه قضائیه این کشور هم شامل دادگاه قانون اساسی، دادگاه عالی استیناف، دادگا‌ه‌های عالی و دادگاه‌های دادرسی است.

سفر جاکوب زوما به ایران در اردیبهشت 1395 برای نخستین بار پس از تجدید روابط و بعد از 37 سال نقطه عطفی در روابط دو کشور محسوب می‌شود و در این سفر هشت یادداشت تفاهم شامل همکاری‌های دوجانبه در بخش کشاورزی، همکاری بین شرکت پتروسا و پژوهشگاه صنعت نفت، تبادل اطلاعات مالی مربوط به پولشویی و تامین مالی تروریسم، همکاری‌های بیمه‌ای، تشکیل کمیته مشترک سرمایه‌گذاری، مدیریت منابع آب، همکاری در زمینه تجارت و صنعت، همکاری در زمینه فرهنگ و هنر بین دو طرف به امضا رسید.

*سفر روحانی به آفریقای جنوبی

قرار است حسن روحانی تا پایان سال جاری در سفر به قاره آفریقا به آفریقای جنوبی نیز سفر کند. این سفر قرار بود اسفند سال گذشته انجام شود.

به گزارش فارس، محمدجواد ظریف همزمان با حضورش در پایتخت سیاسی آفریقای جنوبی در توئیتی از پرتوریا نوشت: به همراه یک هیات بلندپایه اقتصادی از جمله شرکت‌های فناوری پیشرفته از بخش خصوصی و به منظور گسترش روابط فوق العاده‌مان این هفته در آفریقا حضور داریم.

*فراز و فرود روابط ایران و آفریقای جنوبی

روابط ایران و آفریقای جنوبی در چند دهه گذشته شاهد فراز و فرودهایی بوده و قبل از انقلاب علیرغم برقراری سیستم آپارتاید روابط در سطح خوبی برقرار بود، اما به دلیل یکسری ملاحظات داخلی و خارجی روابط از سطح کنسولی فراتر نرفت.

با پیروزی انقلاب روابط دو کشور به علت تعارضات ایدئولوژیکی نظام جمهوری اسلامی با مولفه‌های رژیم نژادپرست آفریقای جنوبی و به خاطر حمایت از جنبش‌های آزادیبخش به دستور امام خمینی (ره) در همه ابعاد سیاسی و اقتصادی قطع شد و در دوران آپارتاید در آفریقای جنوبی، سوئیس به عنوان حافظ منافع دو کشور تعیین شد و دفتر حفاظت منافع ایران در ژوهانسبورگ زیر نظر نمایندگی سوئیس در آفریقای جنوبی مشغول به کار شد. پس از فروپاشی رژیم آپارتاید در دهه 70 بار دیگر روابطی عمیق و همه جانبه برقرار و در پی سفر «مک وتو» رهبر کنگره پان آفریقایی در سال 1369 و سفر نلسون ماندلا رهبر کنگره ملی آفریقا در 1371 به تهران و تغییرات مثبت در این کشور، وزارت خارجه ایران در سال 1372 نسبت به برقراری روابط دولت جمهوری اسلامی ایران و آفریقای جنوبی اقدام کرد و در سال 1371 در قالب طرح سازمان ملل جهت نظارت بر انتخابات آفریقای جنوبی 4 دیپلمات از وزارت خارجه ایران عازم آن کشور شدند و در همان سال پرچم جمهوری اسلامی در ژوهانسبورگ برافراشته و به سفارت تبدیل شد و دو کشور اقدام به مبادله سفیر کردند.

مناسبات سیاسی دو کشور پس از روی کار آمدن اولین حکومت دموکراتیک به رهبری نلسون ماندلا در آفریقای جنوبی با شتاب فزاینده‌ای توسعه یافت و پیش از این 12 نشست کمیسیون مشترک برگزار و 80 سند همکاری بین دو طرف امضا شد که سیزدهمین نشست هم دوشنبه اول آبان ماه در پرتوریا برگزار و بیانیه این نشست به امضای وزرای خارجه دو کشور رسید.

کمیته سیاسی روابط دو کشور نیز فعال و تاکنون هشت اجلاس آن برگزار شده و آخرین کمیته سیاسی در سطح معاونان وزرات خارجه و در مرداد ماه 1396 در تهران برگزار شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی در آخرین برنامه حضورش در پرتوریا با ایرانیان مقیم آفریقای جنوبی دیدار و گفت‌وگو کرد و طی سخنانی در این جمع عنوان کرد: ما خواهان تعامل گسترده با جهان هستیم، ما مثل کشورهای حاشیه خلیج فارس نیستیم که به محض دیدن یک اخم از سوی آمریکا سراسیمه روانه کمپ دیوید شدند.

 

 

*توافق دو طرف برای برگزاری نشست‌های منظم و دوره‌ای کنسولی

یکی از موانع بر سر راه گسترش روابط ما با آفریقای جنوبی بحث صدور روادید برای تجار و بازرگانان ایرانی است. البته آنگونه که آقاجعفری بیان کرد: در این سفر این موضوع و سایر موضوعات کنسولی در نشست کمیسیون مشترک با حضور نماینده بخش کنسولی وزارت خارجه با مسئولان آفریقای جنوبی مورد بررسی قرار گرفت و گفت‌وگوهای ثمربخشی انجام شد. دو طرف توافق کردند نشست‌های منظم و دوره‌ای کنسولی داشته باشند. موضوع تسهیلات روادید یکی از موضوعات اصلی گفت‌وگوهای کنسولی بود و توافقات خوبی نیز در این زمینه به عمل آمد.

آقاجعفری ادامه داد: علاوه بر موضوع روادید که از ملزومات گسترش روابط اقتصادی دو کشور است، موضوع حمل و نقل نیز با حضور مدیرعامل سازمان کشتیرانی در دستورکار کمیسیون مشترک بود، همچنین ایجاد خط مستقیم هوایی بین دو کشور نیز از جمله موضوعات نشست کمیسیون  مشترک بود که پیشرفت‌های خوبی در همه زمینه‌ها حاصل شد.

در همین زمینه محمد سعیدی مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی در پایان این سفر و در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در حال حاضر به همه بنادر دنیا بدون هیچ محدودیتی رفت و آمد داریم، از توافق صورت گرفته با آفریقای جنوبی برای تاسیس دفتر کشتیرانی در این کشور خبر داد و افزود: الان در حال برنامه ریزی هستیم که کدام یک از بنادر مهمتر است. ما از بنادری استفاده خواهیم کرد که عمدتا ترمینال کانتینری در آنجا فعال است

آقاجعفری همچنین یادآور شد: برای رسیدن به میزان حجم دو میلیارد دلاری مبادلات تجاری و اقتصادی با آفریقای جنوبی که در سفر سال قبل رئیس جمهور این کشور به تهران مورد توافق روسای جمهور دو کشور قرار گرفت، باید سرعت بیشتری به اجرایی کردن توافقات به خصوص در حوزه‌های کلیدی مانند همکاری‌های بانکی و حمل و نقل بدهیم و در این خصوص با طرف آفریقای جنوبی اتفاق نظر داریم.

*سفر به کامپالا

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در پایان سفر دو روزه‌اش به آفریقای جنوبی و در ادامه این تور آفریقایی به منظور گفت‌وگو با مقامات اوگاندا ظهر سه‌شنبه راهی کامپالا پایتخت این کشور شد و پس از سفری که حدود 5 ساعت به طول انجامید، وارد این کشور شد.

اوگاندا در شرق آفریقا و همسایه کنیا، کنگو، رواندا، سودان جنوبی و تانزانیاست. اکثر مردم این کشور مسیحی هستند که کاتولیک‌ها 41.9 درصد و پروتستان‌ها هم 42 درصد جمعیت این کشور را در برگرفته‌اند و 12.1 هم مسلمانند.

این کشور علاوه بر سازمان ملل در سازمان‌هایی چون گروه 77، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اتحادیه آفریقا، جنبش عدم تعهد عضویت دارد.

کشاورزی مهمترین بخش اقتصاد این کشور را تشکیل و بیش از 80 درصد نیروی کار این کشور در این بخش مشغول به فعالیت هستند. قهوه از جمله کالاهای صادراتی این کشور است.

روابط دوجانبه ایران و اوگاندا در مهر 1353 برقرار ولی به تاسیس نمایندگی منجر نشد. در فروردین 1368 سفیر ایران در کنیا به عنوان سفر آکردیته استوارنامه خود را تسلیم رئیس جمهور اوگاندا کرد و پس از آن رفت و آمدها بین هیأت‌های مختلف دو کشور آغاز شد. از مرداد 1376 سفارت ایران در سطح کاردار در کامپالا دایر و از سال 1378 به سطح سفیر ارتقا یافت. هاشمی رفسنجانی، خاتمی و احمدی‌نژاد در سال‌های 1375، 1384 و 1389 به این کشور سفر کردند و موسوینی نیز در سال‌های 1380، 1388 و 1391 به ایران آمد.

بین دو کشور یادداشت تفاهم‌ها و موافقتنامه‌های متعددی از جمله در زمینه‌های فرهنگی، علمی و آموزشی، کمک توسعه‌ای، رایزنی‌های منظم دیپلماتیک، همکاری‌های پلیسی، کمیته مشترک سیاسی و تسهیل کننده همکاری‌های اقتصادی به امضا رسیده است.

سومین کمیسیون مشترک سیاسی ایران و اوگاندا در 11 مهر ماه 1396 در سفر مهدی آقاجعفری مدیرکل آفریقای وزارت خارجه برگزار شد.

ظریف پیش از این و در بهمن 1393 نیز سفری به کامپالا داشت و ضمن دیدار با رئیس جمهور و سرپرست وزارت خارجه یادداشت تفاهم رایزنی‌های منظم دیپلماتیک را با همتای اوگاندایی به امضا رساند. معاون اول نخست‌وزیر اوگاندا هم در مرداد 1396 به نمایندگی از این کشور در مراسم تحلیف حسن روحانی رئیس جمهوری شرکت کرد.

* حضور در کامپالا

به گزارش فارس، ظریف در بدو ورود در جمع ایرانیان مقیم این کشور حضور یافت و به ایراد سخنرانی پرداخت و از نزدیک در جریان مشکلاتشان قرار گرفت.

وی ایرانیان خارج از کشور را سرمایه‌ای بزرگ برای ایران خواند و گفت: آنها توانستند پلی برای ارتباط بین فرهنگ ها و تمدن‌ها و معرف خوبی برای فرهنگ ایران باشند.

 

 

ظریف همچنین چهارشنبه ضمن شرکت در مجمع تجاری ایران و اوگاندا و افتتاح این مجمع، با همتای خود و رئیس جمهور این کشور نیز دیدار و گفتگو و در ضیافت شام وزیر خارجه اوگاندا شرکت کرد.

 

شرکت در مجمع تجاری ایران و اوگاندا

 

وزیر خارجه کشورمان در مجمع تجاری ایران و اوگاندا این کشور را دوست نزدیک ایران خواند و نسبت به تقویت همکاری‌های بخش‌های خصوصی دو کشور ابراز امیدواری کرد.

وزیر خارجه کشورمان همچنین در دیدار همتای خود در محل وزارت خارجه این کشور ابراز امیدواری کرد که همکاری‌های اقتصادی ایران و اوگاندا وارد فاز عملیاتی شود.

 

 

 

سام کوتسا وزیر امور خارجه اوگاندا نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از حضور وزیر امور خارجه کشورمان و هیات همراه گفت:اوگاندا تلاش می‌کند تجهیزات لازم برای حضور بیشتر شرکت‌های ایرانی در اوگاندا را ایجاد کند. شرکت های ایرانی قادر خواهند بود در زمینه های مختلف  بویژه صدور، تولید و مونتاژ ماشین آلات کشاورزی فعالیت کنند.

وی همچنین تاکید کرد: به همکاری مثبت با جمهوری اسلامی ایران در مجامع بین‌المللی ادامه خواهیم داد.

ظریف و هیأت همراه همچنین بعدازظهر چهارشنبه سوم آبان با حضور در کاخ رئیس جمهور اوگاندا در انتبه با وی دیدار و گفت‌وگو کرد.

 

 

ظریف و رئیس جمهور اوگاندا

 

«یووری کاگوتا موسوینی» رئیس جمهور اوگاندا در ژانویه 1986 با حمله به پایتخت این کشور یعنی کامپالا و فراری دادن اوکلو (یک دوره یک ساله دولتی نظامی با سیاست حفظ وضع موجود) قدرت را به دست گرفت و از آن زمان عهده دار ریاست جمهوری این کشور است.

رئیس جمهور اوگاندا توسط رای مردم برای دوره پنج ساله انتخاب می‌شود. انتخابات قبلی فوریه 2016 برگزار و دور بعدی 2021 برگزار خواهد شد.

افتتاح مرکز درمانی ایران و اوگاندا در روز پنجشنبه چهارم آبان ماه پایان بخش حضور ظریف در این کشور بود. در این مراسم رئیس جمهور اوگاندا و جمعی از وزرای کابینه نیز حضور داشتند.

این مرکز مشتمل بر پنجاه تخت خواب با مبلغ ٤ میلیون دلار در کامپالا احداث شده است. ساختمان آن از کمک‌های توسعه ای جمهوری اسلامی ایران و توسط انجمن پزشکان مسلمان بدون مرز و پلیس اوگاندا در چهار سال بنا شده و بخش خصوصی سرمایه گذاری تجهیز آن را قبول کرده است.   

به گفته مدیرکل آفریقای وزارت خارجه زمین این مرکز را دولت اوگاندا اختصاص داده و مرکز فوق از محل کمک‌های توسعه‌ای و با مشارکت بخش خصوصی ایران احداث، تجهیز و راه‌اندازی شده است. از مصالح ساختمانی تا کار احداث ساختمان و نیز  کلیه تجهیزات بیمارستانی و پزشکی و همچنین داروهای این مرکز ایرانی و تولید جمهوری اسلامی ایران است. بخش خصوصی علاوه بر تجهیز مرکز درمانی فوق، مدیریت این مرکز را برعهده گرفته است، ضمن آنکه تعدادی از پزشکان ایرانی نیز در اینجا مشغول به کار شده‌اند.

 

 

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی در مراسم افتتاح این مرکز عنوان کرد: برای من باعث افتخار است که در این مراسم حضور دارم. 

وی با ابراز خرسندی از روند همکاری‌های ایران و اوگاندا اظهار داشت:امیدوارم افتتاح این مرکز زمینه گسترش همکاری‌ها در زمینه‌های دیگر باشد.

رئیس جمهور اوگاندا نیز طی سخنانی ضمن ابراز خرسندی از حضور ظریف و هیات همراه در این مراسم از کمک‌های ایران در زمینه احداث این مرکز قدردانی و بر تقویت همکاری‌ها و مناسبات دوجانبه ایران و اوگاندا تاکید کرد.

 

 

آقاجعفری در گفت‌وگو با خبرنگاران راه‌اندازی این مرکز را یک کار چند وجهی فرهنگی، بهداشتی، اقتصادی و با تاثیرگذاری سیاسی خواند و افزود: در مجموع در این پروژه حدود چهار میلیون دلار اعم از صادرات مصالح ساختمانی، صدور خدمات فنی و مهندسی و صادرات تجهیزات پزشکی و دارو از کشورمان به اوگاندا انجام شده که بخش اعظم آن از محل سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است و با توجه به اینکه دایر کردن این مرکز درمانی کمک به توسعه اوگاندا نیز محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در واقع یک الگوی همکاری برد - برد در آفریقا محسوب می‌شود و می‌تواند الگوی مناسبی برای تعمیم آن به سایر کشورهای آفریقایی و در نتیجه گسترش حضور بخش خصوصی و به طور کلی جامعه ایرانی در آفریقا و تبلیغ و معرفی کالاها و تجهیزات پزشکی، بیمارستانی و دارویی کشورمان در این قاره باشد.

به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در پایان این مراسم در جمع خبرنگاران با بیان اینکه آفریقا بخش مهمی از سیاست خارجی و قلب ما را در برگرفته است، نسبت به گسترش هر چه بیشتر مناسبات سیاسی و اقتصادی ایران و اوگاندا ابراز امیدواری کرد.

*نیامی ایستگاه سوم تور آفریقایی وزیر خارجه ایران

نیامی پایتخت نیجر مقصد پایانی این تور آفریقایی بود.

جمهوری نیجر در ساحل صحرای آفریقا و در غرب این قاره واقع شده و بین کشورهای الجزایر، بنین، بورکینافاسو، چاد، لیبی، مالی و نیجریه محاط شده است. این کشور اقوام مختلفی را در خود جای داده است و سرزمین نیجر نقش پل ارتباطی آفریقای سیاه به شمال آفریقا را ایفا می‌کند. مهمترین منابع طبیعی این کشور، اورانیوم، نفت، طلا، ذغال سنگ و آهن است.

وضعیت جغرافیایی نیجر به عنوان چهارراه ارتباطی شمال آفریقا و آفریقای جنوب صحرا است. این کشور واقع در غرب آفریقا دارای مساحتی بالغ بر یک میلیون و 267 هزار کیلومتر مربع و ششمین کشور بزرگ آفریقا از حیث وسعت پس از کشورهای سودان، الجزایر، کنگو، لیبی و چاد است.

کشور نیجر به 8 منطقه آگادز، دوسو، مارادی، تاوآ، تیلابری، زیندر، دیفا و نیامی (پایتخت) تقسیم می‌شود. 

به استثناء نوار سبز جنوبی نیجر، 80 درصد از این سرزمین را صحرا و ساحل صحرا تشکیل می‌دهد. دسترسی به آب با وجود ساخت برج‌های مخازن ذخیره آب در شهرها، همچنان مشکل بیشتر مردم نیجر است.

ظریف ظهر پنجشنبه کامپالا را به سمت نیامی ترک کرد و در بدو ورود به این کشور با «بریجی رافینی» نخست‌وزیر، «ایسوفو محمدو» رئیس جمهور و «ابراهیم یاکوبا» وزیر خارجه نیجر دیدار و گفت‌وگو کرد.

 

ظریف و نخست‌وزیر نیجر

 

ظریف و رئیس جمهور نیجر

 

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین در آخرین برنامه حضورش در نیجر مجمع تجاری ایران و نیجر را به همراه همتای خود افتتاح کرد.

 


ظریف و وزیر خارجه نیجر

 

وزیر خارجه ایران در این مجمع با بیان اینکه برای ایران هیچ سقفی در روابط با نیجر وجود ندارد، گفت: آمادگی داریم بدون هرگونه سقف و ملاحظه‌ای در انتقال تکنولوژی با نیجر همکاری داشته باشیم.

 

وزیر خارجه نیجر نیز طی سخنانی در این نشست با ابراز خرسندی از حضور ظریف و هیات همراه در نیامی گفت: با ایران روابط دیپلماتیک بیش از ٤٠ ساله داریم و حضور هیاتی بلندپایه از ایران نشانگر آن است روابط در جهت خوبی پیش میرود و در جهت هم افزایی است.

وی ضمن قدردانی از وزیر خارجه ایران برای آوردن این هیات و حضور کارگزاران اقتصادی در نیجر که از توانایی و ظرفیت بالایی برخوردار است، ادامه داد: به شما اطمینان می‌دهم با همکاران و شرکای خوبی مواجه خواهید شد که در جهت همکاری به پیش بروید.

 

 

«سید غلامرضا میرمحمد میگونی» سفیر ایران در نیامی نیز طی سخنانی در مجمع تجاری ایران و نیجر، گفت: علیرغم وجود مزیت‌ها و پتانسیل‌های خوب دو کشور سطح فعلی روابط تجاری و اقتصادی رضایتبخش نیست. 

وی با تاکید بر نقش تجار و بازرگانان اضافه کرد: سفارت ایران آمادگی خود را اعلام میکند با همکاری وزارت خارجه و سایر نهادهای ذیربط تمامی تسهیلات لازم را برای تردد و فعالیت تجار ایرانی و نیجری فراهم کند.  

 به گزارش خبرنگار فارس، «سیدی محمد» رئیس اتاق بازرگانی و صنایع نیجر نیز طی سخنانی در این مجمع ضمن ابراز خرسندی از حضور ظریف وزیر خارجه ایران به همراه یک هیات سیاسی و اقتصادی در نیامی و در این نشست گفت:  این نشستها باعث فعال تر شدن بخشهای خصوصی دو کشور می شود و اینها نشانگر توجه دو کشور بر تقویت مناسبات در راستای منافع دو کشور است. 

وی افزود: ما در عصر باز شدن فضای نیجر در زمینه سرمایه گذاری هستیم. دو کشور می توانند موانع را پشت سر گذاشته و به سمت جلو حرکت کنند

سیدی محمد با بیان اینکه نیجر از فرصت‌های زیادی در بخش کشاورزی ، صنعتی و .. برخوردار است، ادامه داد: شورای ملی سرمایه گذاری در کشور ایجاد شده که زمینه ای را برای همکاریها با دیگر کشورها فراهم کرده است. سعی شده است قوانین برای ایجاد شرکتها تسهیل شود و اقدامات تشویقی برای شرکتها نیز در نظر گرفته شده است. 

وی همچنین گفت: شرکت‌های ایرانی می‌توانند حضور خوبی در نیجر داشته باشند. تعداد زیادی از نیجری‌های شاغل در بخش دولتی و خصوصی در ایران درس خوانده اند. ضمن آن اسلام هم ما را به یکدیگر پیوند داده است. 

وی از شرکت‌های ایرانی خواست با اطمینان کامل در نیجر سرمایه گذاری کنند. 

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع نیجر افزود: اطمینان دارم گفتگوهای این نشست به نتایج ملموسی در تقویت روابط منجر خواهد شد. 

به گزارش فارس، مسعود خوانساری نایب رئیس اتاق بازرگانی و صنایع ایران نیز در این نشست به زمینه‌ها و ظرفیت‌های دو کشور در عرصه های مختلف اشاره کرد و گفت: شرکتهای ایرانی در زمینه ساخت سد، پروژه های عظیم صنعتی مهارتهای خوبی دارند و انتظار داریم در مناقصاتی که برگزار می شود از شرکت‌های ایرانی برای حضور دعوت شود. شرکت‌های ایرانی دنبال خرید محصولات خام نیستند و امکان انتقال تکنولوژی را به کشور شما دارند.

به گفته وی دو کشور می‌توانند در پروژه های کشاورزی، ماشین آلات و .. همکاری کنند. 

خوانساری از آمادگی این اتاق برای همکاری با شرکت‌های نیجر در راستای ارتقای اقتصاد نیجر خبر داد و گفت: امیدوارم این همایش نقطه‌ای باشد برای ارتقای مناسبات دو کشور.

قائم مقام وزیر تجارت نیجر هم از باز بودن درهای این کشور برای سرمایه گذاری و حضور تجار ایرانی سخن گفت.

براساس این گزارش، علی صالح‌آبادی مدیرعامل بانک توسعه صادرات که ظریف را در این سفر همراهی می‌کرد در پایان این سفر از توافقات صورت گرفته با آفریقای جنوبی، اوگاندا و نیجر برای برقراری رابطه کارگزاری بانکی خبر داد و گفت: با یکی از بانک‌های اوگاندا این رابطه برقرار شده و با دو بانک دیگر نیز در این زمینه گفت‌وگو شد.

طبیبی رئیس جهاد دانشگاهی نیز در پایان این سفر در جمع خبرنگاران با اشاره به توافقات حاصله در سفر آفریقایی ظریف از توافق برای انعقاد تفاهمنامه‌ همکاری بین جهاد دانشگاهی و طرف اوگاندایی در زمینه انتقال فناوری و همچنین انعقاد قراردادی در زمینه سرطان پستان خبر داد.

خسرو مختاری معاون بنیاد مستضعفان نیز گفت: همکاران ما در بنیاد یکشنبه آینده اقدام به انعقاد قرارداد نهایی مشارکت در ایجاد یک گاوداری صنعتی با فناوری و گاو هلشتاین ایرانی در اوگاندا خواهند کرد.

آقاجعفری مدیرکل آفریقا و رئیس ستاد آفریقا نیز در ارزیابی این سفر آن را سفری بسیار مثبت خواند که توافقات خوبی نیز همزمان با آن انجام گرفت و یادآور شد: آنچه مهمتر از توافقات این سفر و نیز سفرهای قبلی است، پیگیری اجرای توافقات است که منجر به پیشرفت و گسترش عملی مناسبات و همکاری‌ها می‌شود. ساز و کاری را در وزارت خارجه با همکاری سازمان توسعه تجارت و اتاق بازرگانی در این خصوص تعریف کردیم که به صورت مستمر و پیوسته اجرای این توافقات به خصوص با هیأت اقتصادی همراه وزیر را رصد کرده و پیگیری کنیم.

علیرغم بعد مسافت بین ایران و کشورهای قاره آفریقا ولی زمینه‌ها و پتانسیل‌های فراوانی پیش روی هر دو طرف است، تا با استفاده از آن بتوانند همکاری‌های بهتر و مستحکم‌تری را رقم بزنند. 

انتظار می‌رود با سفر آفریقایی حسن روحانی رئیس جمهوری تا قبل از پایان سال جاری و سفرها و مراودات آینده در سطوح مختلف بین مقامات ایران و کشورهای این قاره، شاهد گسترش هر چه بیشتر تعاملات اقتصادی و تقویت دیپلماسی اقتصادی در سال‌های پیش رو باشیم که البته این مهم با عزم و اراده دولت و فراهم کردن تسهیلات برای حضور تجار و فعالان اقتصادی ایران در این قاره امکانپذیر است. 

گزارش از اکرم شریفی

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول