اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

تقسیم قدرت بین مسیحیان و مسلمانان در لبنان

شبه نظامیان مسلمان و ارتش فالانژ دیشب به نبردهای شدید بی سابقه در هفته گذشته دست زدند که مقدمات تشکیل کنفرانس آشتی ملی پس فردا در لوزان سوئیس را تحت الشعاع قرار داده است.

تقسیم قدرت بین مسیحیان و مسلمانان در لبنان

رخدادهای 20 اسفند 62

چکیده:

  • وزیر خارجه ترکیه با رئیس جمهور رئیس مجلس و نخست وزیر کشورمان دیدار کرد.

 

  • پاتک دشمن با انهدام دو گردان پیاه و تانک و هلاکت 700 مزدور عراقی درهم شکست.

 

  • فایننشال تایمز: انگلیس به عراق سلاح شیمیایی فروخته است.

 

  • آمریکا از عدم مخفی کاری عراق در استفاده از سلاح های شیمیایی انتقاد کرد.

 

  • مخالفان رژیم لبنان امروز در دمشق تشکیل جلسه می دهند .

 

استقبال ایران از توسعه مناسبات با ترکیه

آقای وحید حلف اوغلو وزیر خارجه ترکیه که در راس هیئتی از مقامات سیاسی و اقتصادی ترکیه وارد کشورمان شده است به حضور، رئیس جمهور، رئیس مجلس و نخست وزیر رسید و با آنها دیدار و گفت و گو کرد.

ایت الله خامنه ای در دیدار با وزیر خارجه ترکیه ضمن تشکر از پیام دوستانه رئیس جمهور ترکیه با اشاره به فرهنگ مشترک و تاریخ آمیخته دو کشور گفت: همسایگی میان دو کشور دوستی عمیقی را که میان ما وجود دارد ایجاب می کند.

رئیس جمهور افزود: ما از توسعه مناسبات بین دو کشور استقبال می کنیم. مناسبات اقتصادی دو کشور طی چند سال گذشته روز به روز گسترده تر شده و این زمینه خوبی برای هرچه نزدیک تر شدن دو کشور به یکدیگر است. در پایان این دیدار وزیر خارجه ترکیه اظهار علاقه رئیس جمهور ترکیه مبنی بر دیدار با رئیس جمهور کشورمان را به استحضار آیت الله خامنه ای رساند.

وی همچنین صبح پنج شنبه با دکتر ولایتی وزیر امور خارجه کشورمان دیدار کرد در این دیدار وزرای خارجه دو کشور پیرامون گسترش روابط دو جانبه رایزنی کرد.(1)

 

هلاکت 700 مزدور بعثی در جزایر مجنون

بنا بر گزارش رسیده از منطقه عملیاتی خیبر در حالیکه هنوز لاشه تانک ها و نفربرها و  سایر تجهیزات و ادوات و اجساد مزدوران صدامی که چهارشنبه گذشته در محور جنوبی جزایر مجنون اقدام به پاتک کرده بودند از منطقه پاکسازی نشده بود صدام مزدور با تهدید و ارعاب و وعده و وعید فراوان در ساعت 10 بامداد پریروز بار دیگری عده ای از ارتشیان خودباخته خود را روانه گورستان سربازان عراقی نمود. در جریان دفع این پاتک شیرمردان هوانیروز نیز به همراه دیگر سلحشوران ارتش ضربات مرگبار خود را به ارتش خودباخته عراق وارد کردند. طی این نبردها 20 تانک و نفر بر و 10 دستگاه خودرو منهدم و بیش از 700 تن از نیروهای دشمن زبون شامل یک گردان از تیپ 603 پیاده و یک گردان تانک و نفر بر از لشکر 6 عراق به کلی منهدم شد .(2)

 

فایننشال تایمز: انگلیس به عراق سلاح شیمیایی فروخته است

با وجود تلاش کشورهای حامی عراق در جنگ تحمیلی برای تبرئه خود از جنایات صدام بویژه در مورد به کارگیری سلاح های شیمیایی توسط رژیم عراق روزنامه فاننشال تایمز چاپ لندن نوشت: قرارداد خرید سلاح های شیمیایی دو سال قبل بین عراق و یک شرکت انگلیسی منعقد شده است.

در همین حال واشنگتن پست از عدم مخفی کاری عراق در استفاده از سلاح های شیمیایی انتقاد کرد. منابع نظامی و دیپلمات های خارجی در بغداد نیز روز چهارشنبه در راستای همین تلاش یعنی تبرئه دول غربی در فروش این سلاح ها به رژیم بعثی گفتند: عراق مقدار زیادی گاز خردل را که در داخل کشور تهیه کرده در طول سه هفته درگیری در ناحیه مرکزی و جنوب جبهه علیه نیروهای ایرانی به کار گرفته است واشنگتن پست  نیز نوشته است با تشدید درگیری ها عراق مقادیر زیادی گاز خردل را طی سه هفته گذشته در میدان نبرد علیه نیروهای ایرانی به کار گرفته است.(3)

 

نبردهای شدید در لبنان در آستانه شروع مذاکرات صلح

شبه نظامیان مسلمان و ارتش فالانژ بنا به گزارش یونایتدپرس دیشب به نبردهای شدیدی دست زدند که در هفته گذشته بی سابقه بوده است نبردهایی که مقدمات تشکیل کنفرانس آشتی ملی را که قرار است پس فردا در لوزان سوئیس تشکیل شود تحت الشعاع خود قرار داده است در همین حال «ایلی سالم» وزیر خارجه لبنان به سوئیس رفته و سران مخالف رژیم لبنان نیز در دشمق گرد هم آمدند به گفته مقامات لبنانی جمیل نیز فردا به لوزان سوئیس می رود.(4)

رادیو دمشق نیز گزارش داد رشید کرامی، سلیمان فرنجیه و ولید جنبلاط اعضای جبهه رستگاری لبنان همراه با نبیه بری متحد شیعه خود در دمشق گردهم آمده اند تا پیش از تشکیل کنفرانس در لوزان سوئیس موضع مشترکی را اتخاذ کنند. محور مذاکرات نیز برسر تقسیم قدرت بین اقلیت مسیحی و اکثریت مسلمانان خواهد بود که با حمایت سوریه مدت هاست که برای به دست آوردن حقوق خویش مشغول نبرد بوده اند.(4)

منابع:

1. جمهوری اسلامی، 20 اسفند  62، ص 12
2. اطلاعات، 20 اسفند  62، ص 2
3. کیهان، 20 اسفند 62، ص 28
4. کیهان، 20 اسفند  62 ، ص 28

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول