اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

سازش نامه لبنان و اسرائیل لغو شد

کابینه مستعفی لبنان سرانجام در نشست ویژه ای که ظهر دیروز به ریاست امین جمیل رئیس رژیم این کشور در قصر ریاست جمهوری این کشور تشکیل شد رسما سازش نامه 17 می 1983 لبنان و رژیم اسرائیل را لغو کرد.

سازش نامه لبنان و اسرائیل لغو شد

رخدادهای 16  اسفند62

چکیده:

  • آیت الله خامنه ای: در فاصله ای به طول 1000 کیلومتر از شمال تا جنوب جبهه امکان حمله داریم.

 

  • موسوی: امروز یکی از خطراتی که انقلاب را تهدید می کند مسئله حذف نیروهای مومن است.

 

  • سفرا و دیپلمات های مقیم ایران بمباران های  شیمیایی توسط رژیم بعثی را محکوم کردند.

 

  • امین جمیل رئیس رژیم لبنان سرانجام مجبور به لغو سازش نامه لبنان- اسرائیل شد

 

رئیس جمهور: تهاجم عراق به جزایر مجنون قطعا شکست می خورد

آیت الله خامنه ای رئیس جمهور و رئیس شورای عالی دفاع دیروز در جمع استانداران سراسر کشور که جهت شرکت در سمینار استانداران به تهران آمده اند درباره عملیات اخیر خیبر گفت: جزایر مجنون برای عراق خیلی اهمیت دارد و امکاناتی که عراق برای تهاجم به این جزایر ممکن است به کار بگیرد بررسی شده است برای عراق این یک عمل حیاتی است و سعی دارد تمام نیروهایش را برای یک تهاجم همه جانبه جهت باز پس گیری جزایر آماده کند ولی این تهاجم قطعا سرکوب خواهد شد و به حمدالله نیروهای ما در جزیره کاملا مسلط هستند.

رئیس شورای عالی دفاع با تاکید مجدد بر ادامه عملیات خیبر گفت: ما قدرت مانور را در سراسر جبهه ها از دست نخواهیم داد. ما خود را به نقطه به خصوصی منحصر نمی کنیم و از شمال تا جنوب بیش از 1000 کیلومتر مرز در همه جا برای ما امکان حمله وجود دارد و ما این قدرت را حفظ خواهیم کرد.(1)

 

برگزاری جلسه مشترک هیئت وزیران با استانداران سراسر کشور

در جلسه مشترک هیئت وزیران و استانداران سراسر کشور که عصر دیروز با حضور مهندس میر حسین موسوی نخست وزیر در محل وزارت کشور تشکیل شد مسائل استان های مختلف مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

آقای موسوی در این نشست گفت:اگر ما تصور کنیم که این قدرت اجرایی نظام است که امورات این کشور را می چرخاند آن روز است که ما اشتباه کرده ایم چون منشاء قدرت نظام جمهوری اسلامی را که اسلام، قرآن، رهبری و مردم است فراموش کرده ایم.

نخست وزیر تاکید کرد: پرداختن به دردهای مردم تنها نمی تواند به صورت یک شعار مطرح شود باید بدانیم که منشاء قدرت نظام مردم هستند. وی افزود: امروز یکی از خطراتی که انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی را سخت تهدید می کند مسئله حذف نیروهای مومن و مسئله خط بازی ها در جامعه است.(2)

 

دیدار سفرای خارجی مقیم ایران با مجروحین شیمیایی

سفرا و کارداران و وابستگان نظامی کشورهای خارجی مقیم جمهوری اسلامی ایران دیروز از مجروحین بمباران های شیمیایی در بیمارستان شهید لبافی نژاد بازدید کردند.

در جریان این بازدید محلاتی مدیر کل امور بین المللی وزارت امور خارجه مغایرت عمل بمباران شیمیایی را با موازین بین المللی در جنگ ها برشمرد و از سفرا و کارداران و وابستگان نظامی کشورهای مقیم جمهوری اسلامی خواست تا مشاهدات خود را پس از این بازدید از اعمال ددمنشانه صدام برای مقامات کشورهای متبوع خود بازگو کنند. قائم مقام کاردار سفارت انگلیس پس از این بازدید به خبرنگاران گفت: از این که از بمب های شیمیایی برای کشتن  انسان ها استفاده می شود و جوان ها را نابود بکند متاسفم و من این عمل را محکوم می کنم سازمان ملل باید در این زمینه تصمیم جدی اتخاذ کند.(3)

 

جمیل سازش نامه لبنان و اسرائیل را لغو کرد

کابینه مستعفی لبنان سرانجام در نشست ویژه ای که ظهر دیروز به ریاست امین جمیل رئیس رژیم این کشور در قصر ریاست جمهوری این کشور تشکیل شد رسما سازش نامه 17 می 1983 لبنان و رژیم اسرائیل را لغو کرد.

در پایان نشست هیئت دولت لبنان بیانیه ای صادر شد که در آن آمده است: سازش نامه مذکور باطل است چنانچه گویی اصلا وجود نداشته است و کلیه نتایج آن نیز ملغی محسوب می شود. کابینه لبنان همچنین در نشست دیروز خود تصمیم گرفت اقدامات لازم را برای امنیت جنوب به عمل بیاورد. در این بیانیه همچنین جمیل از شفیق الوزان درخواست کرد که استعفای خود را پس بگیرد. به دنبال لغو این توافقنامه فاروغ الشرع وزیر خارجه و سرپرست وزارت اطلاعات سوریه گفت: الغای موافقت نامه اسرائیل - لبنان نشانگر قدرت سوریه و ملت عرب در طرد هرگونه طرح مخالف مصالح اعراب می باشد. فاروغ الشرع افزود: جورج شولتر وزیر خارجه آمریکا در آخرین ملاقات خود با حافظ اسد مدعی شده بود بیش از 90 درصد از مردم لبنان با توافق نامه این کشور و رژیم اسرائیل موافق هستند. گفتنی است به دنبال لغو این توافقنامه آمریکا و رژیم صهیونیستی عدم رضایت خود را از لغو این سازش نامه اعلام کردند.(4)

منابع:

1. اطلاعات، 16 اسفند 62، ص 3
2. اطلاعات، 16 اسفند  62، ص 3
3. کیهان، 16 اسفند62، ص 2
4. کیهان، 16 اسفند 62، ص 24

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول