اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

وتوی قطعنامه شورای امنیت در مورد لبنان

شوروی طرح قطعنامه پیشنهادی فرانسه را در رابطه با اعزام یک نیروی بین المللی سازمان ملل به لبنان در شورای امنیت وتو کرد. از چهار کشوری که سربازانشان در نیروهای چند ملیتی حضور داشتند فقط فرانسه نیروهای خود را در خاک بیروت حفظ کرده است.

وتوی قطعنامه شورای امنیت در مورد لبنان

رخدادهای 11 اسفند 62

چکیده:

  • موسوی: بمباران شیمیایی و تحریکات آمریکا در تنگه هرمز نمی تواند کوچکترین خللی در اراده ملت ما وارد کند.

 

  • شمار اسرای دشمن در عملیات خیبر از مرز 1300 تن گذشت.

 

  • وزیر بهداری خواستار اعزام کارشناسان سازمان بهداشت جهانی به کشورمان برای بررسی بمبارهای شیمیایی رژیم بعث شد.

 

  • با تصویب مجلس شورای اسلامی میزان عیدی کارکنان دولت تعیین شد.

 

  • شوروی قطعنامه اعزام نیروهای سازمان ملل به لبنان را وتو کرد.

 

  • به جز نیروهای فرانسه کلیه سربازان کشورهای غربی خاک لبنان را ترک کردند.

 

موسوی: این جنگ سرانجامی جز پیروزی برای ملت ایران ندارد

آقای میر حسین موسوی پس از پایان نشست دیروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران حاضر شده و تاکید کرد بمباران های شیمیایی و و تحریکات آمریکا در تنگه هرمز نمی تواند کوچکترین خللی در عزم ملت ایران وارد کند.

نخست وزیر افزود: این جنگ سرانجامی جز پیروزی برای ملت ایران نمی تواند داشته باشد و اگر دولت های منطقه عاقل باشند می دانند که صلح پایدار در منطقه  جز با ریشه کن شدن رژیم بعث که در حال زوال است امکان پذیر نیست.

به گفته وی این جنگ جنگ احزاب است یعنی جنگ کفر علیه اسلام و همه قدرت ها به نوعی از عراق حمایت می کنند موشک های روسی، تانک های فرانسوی و سلاح های شیمیایی انگلیسی همه در اختیار صدام قرار دارد با این وجود این رزمندگان ما هستند که هر روز پیروزی های جدید به دست می آورند.(1)

 

عراق به سقوط جزایر مجنون اعتراف کرد

ضد حمله های دیگر عراق به جنوب جزایر مجنون که با واحدهای زرهی و مکانیزه  وکماندویی ارتش عراق انجام شد و نیز آخرین پاتک عراق به یکی از  محورهای چنگوله  به شدت سرکوب شد.

همزمان با سرکوب پاتک های سنگین دشمن جنگده های ایران نیروها و تجهیزات زرهی عراق را در جاده بین القرانه و العماره در خاک عراق بمباران کردند و این در حالی است که سرلشکر هاشم صباح الفخر فرمانده عراقی عملیات جنوب عراق در مصاحبه ای با خبرنگاران خارجی در شمال بصره سرانجام اعتراف کرد که جزایر مجنون و هورالهویزه به دست نیروهای ایران به تصرف درآمده است. آخرین خبرها از منطقه عملیاتی خیبر نیز حاکیست تخلیه اسرا به پشت جبهه همچنان ادامه دارد و تا کنون شمار اسرای دشمن در عملیات خیبر به بیش از 1300 تن رسیده است.(2)

 

پیام وزیر بهداری به دبیر کل سازمان بهداشت جهانی

دکتر های منافی وزیر بهداری در پیامی به دکتر ماهلر مدیر کل سازمان بهداشت جهانی خواستار اعزام کارشناسانی برای بازدید از منطقه ای که توسط رژیم بعثی بمباران شیمیایی شده است گردید.

 در بخشی از این پیام آمده است: رژیم عراق در 48 ساعت اخیر به طور وسیعی از بمب های شمیایی استفاده کرده که منجر به سوختن و مسمومیت و ضایعات چشمی و ریوی عده ای از رزمندگان اسلام در جبهه ها شده که هم اکنون در بیمارستان ها به سر می برند.(3)

 

عیدی کارکنان دولت تعیین شد

در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی که به ریاست آقای محمد یزدی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تشکیل شد جزئیات و پیشنهادات اصلاحی لایحه متمم بودجه سال 63 کل کشور مطرح و مورد رسیدگی قرار گرفت.

در این جلسه شماری از نمایندگان پیشنهاد تبصره جدیدی را دادند دایر بر این که عیدی فقط به مستخدمینی که حقوق و دریافتی ماهانه آنان کمتر از 7 هزار تومان باشد و حداقل 8 ماه سابقه کار داشته باشند تعلق بگیرد. پس از نطق موافقین و مخالفین و توضیحات سرپرست سازمان برنامه و بودجه این پیشنهاد به رای گذاشته شد که با اکثریت آرا تصویب شد.

 

شوروی قطعنامه شورای امنیت در مورد لبنان را وتو کرد

شوروی طرح قطعنامه پیشنهادی فرانسه را در رابطه با اعزام یک نیروی بین المللی سازمان ملل به لبنان در شورای امنیت وتو کرد.

نماینده شوروی در توجیه دلیل وتوی این قطعنامه گفت که در آن زمان توقف حملات هوایی آمریکا به بیروت مشخص نشده است. بر اساس گزراش اسوشیتد پرس از چهار کشوری که سربازانشان در نیروهای چند ملیتی حضور داشتند فقط فرانسه نیروهای خود را در خاک بیروت حفظ کرده است و انگلستان، ایتالیا و آمریکا نیروهایشان را از بیروت به بیرون منتقل کرده اند. گزارش دیگری نیز از تحولات بحران لبنان حاکیست امین جمیل رئیس رژیم لبنان به سوریه سفر کرده و با بشار اسد دیدار کرده است به گفته منابع سیاسی وی در این سفر طرحی را با دولت سوریه برای برون رفت از بحرانی کنونی لبنان در میان خواهد گذاشت.(5)

منابع:

1. اطلاعات، 1 بهمن 62، ص 3
2. کیهان، 11 اسفند 62، ص 26
3. اطلاعات، 1 بهمن 62، ص 3
4. کیهان، 11 اسفند 62، ص 1
5. اطلاعات، 11 اسفند 62، ص 16

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول