اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

کمک میلیاردی فرانسه علیه ایران

یاسین رمضان در سفر خود به فرانسه اعتباری به میزان 8 میلیارد فرانک از فرانسه کسب کرده است. بر اساس این گزارش فرانسوا میتران رئیس جمهور فرانسه بدون هیچ گونه ابهامی اظهار داشته است: ما مایل نیستیم که عراق در این جنگ مغلوب شود تمایلی که واشنگتن و مسکو نیز آن را مورد تائید قرار داده اند.

کمک میلیاردی فرانسه علیه ایران

رخدادهای 10 اسفند 62

چکیده:

  • امام خمینی: انتخابات در ایران دست هیچ گروهی نیست و وظیفه همه مردم است که در آن دخالت کنند.

 

  • پاتک های سنگین دشمن با انهدام 50 تانک به شدت سرکوب شد.

 

  • بمباران خانه های مردم باختران 29 شهید و 340 مجروح برجای گذاشت.

 

  •  میتران: دولت فرانسه مایل نیست عراق در جنگ شکست بخورد .

 

امام خمینی: انتخابات در انحصار هیچ کس نیست

مدیران و کارکنان صدا و سیمای سراسر کشور دیروز با امام خمینی رهبر و بنیانگذار جمهوری اسلامی دیدار کردند.

امام خمینی در این دیدار فرمودند: چنانچه ملاحظه می کنید که با تصریح می گویند که اسلام یک خطری است و صحیح هم می گویند. نسبت به اشخاص فاسد خطر دارد اسلام، نسبت به چپاولگرها، نسبت به دزدها، نسبت به زورگوها اسلام خطر است. اما اسلام می خواهد که اینطور مسائل در دنیا نباشد. اسلام می خواهد که همه در آرامش باشند، همه در صلاح باشند. و ما که می گوئیم اسلام را ما می خواهیم صادر کنیم، معنایش این نیست که ما سوار طیاره بشویم و بریزیم به ممالک دیگر. یک همچون چیزی نه ما گفتیم و نه ما می توانیم. اما آنکه ما می توانیم این است که می توانیم به وسیله دستگاه هایی که داریم، به وسیله همین صدا و سیما، به وسیله مطبوعات، به وسیله گروه هایی که در خارج می روند، اسلام را آنطوری که هست معرفی کنیم.

امام در ادامه فرمایشات خود با اشاره به موضوع انتخابات آتی مجلس نیز فرمودند: همانطوری که مکرر من عرض کرده ام و سایرین هم گفته اند انتخابات در انحصار هیچ کس نیست، نه در انحصار روحانیون است، نه در انحصار احزاب است، نه در انحصار گروه هاست انتخابات مال همه مردم است. مردم سرنوشت خودشان دست خودشان است و انتخابات برای تحصیل سرنوشت شما ملت است. از قراری که من شنیده ام در دانشگاه بعضی از اشخاص رفته اند گفته اند که دخالت در انتخابات، دخالت در سیاست است و این حق مجتهدین است تا حالا می گفتند که مجتهدین در سیاست نباید دخالت بکنند، این منافی با حق مجتهدین است، آنجا شکست خورده اند حالا عکسش را دارند می گویند. این هم روی همین زمینه است، اینکه می گویند انتخابات از امور سیاسی است و امور سیاسی هم حق مجتهدین است هر دویش غلط است. انتخابات سرنوشت یک ملت را دارد تعیین کند انتخابات بر فرض اینکه سیاسی باشد و هست هم، این دارد سرنوشت همه ملت را تعیین می کند، یعنی آحاد ملت سرنوشت زندگی شان در دنیا و آخرت منوط به این انتخابات است. این اینطور نیست که انتخابات را باید چند تا مجتهد عمل کنند. این معنی دارد که مثلاً یک دویست تا مجتهد در قم داشتیم و یک صد تا مجتهد در جاهای دیگر داشتیم، اینها همه بیایند انتخاب کنند، دیگر مردم بروند کنار؟! این یک توطئه ای است. دانشگاهی ها بدانند این را که همانطوری که یک مجتهد در سرنوشت خودش باید دخالت کند، یک دانشجوی جوان هم باید در سرنوشت خودش دخالت کند. فرق ما بین دانشگاهی و دانشجو و مثلاً مدرسه ای و اینها نیست، همه شان با هم هستند. اینکه در دانشگاه رفتند و یک همچون مطلبی را گفتند، این یک توطئه ای است برای اینکه شما جوان ها را مأیوس کنند.

امام ادامه دادند: آن وقت شیطنت این بود که سیاست از مذهب خارج است و بسیار ضرر به ما زدند حالا می گویند که سیاست حق مجتهدین است یعنی در امور سیاسی در ایران پانصد نفر دخالت کنند، باقی شان بروند سراغ کارشان. یعنی مردم بروند سراغ کارشان، هیچ کار به مسائل اجتماعی نداشته باشند و چند نفر پیرمرد ملا بیایند دخالت بکنند. این از آن توطئه سابق بدتر است برای ایران، برای اینکه آن یک عده از علما را کنار می گذاشت، منتها به واسطه آنها هم یک قشر زیادی کنار گذاشته می شوند، این تمام ملت را می خواهد کنار بگذارد. یعنی نه اینکه این می خواهد مجتهد را داخل کند، این می خواهد مجتهد را با دست همین ملت از بین ببرد.

امام در پایان عرایض خود فرمودند: در هر صورت ما باید از کید این خائنین هیچ وقت غافل نشویم. اینها دائماً مشغول نقشه کشی هستند و دائماً مشغول توطئه هستند برای اینکه این سیلی ای که از اسلام خورده اند اینها، به این زودی جبران پذیر نیست. اینها می خواهند و می دانند که با زور نمی شود این کار را انجام داد. اگر هم یک وقتی می گویند که ما با زور و نظامی می کنیم، این بیخود می گوید. خودشان هم می فهمند که بیخود می گوید. آنها اگر بخواهند کاری بکنند همین از ناحیه خود مردم، از ناحیه دانشگاه، از ناحیه بازار، از ناحیه کارگرها، از ناحیه کارخانه ها، از این جاها می خواهند صدمه بزنند.(1)

 

دفع پاتک های سنگین دشمن در منطقه عملیاتی خیبر

قرار گاه خاتم النبیا ء با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد پاتک های سنگین دشمن در منطقه عملیاتی  خیبر دفع شد. در ادامه عملیات رزمندگان اسلام در منطقه العزیز عراق نیز بیش از 500 تن از نیروهای دشمن بعثی به هلاکت رسیده و زخمی شدند یک صد تن نیز به اسارت رزمندگان اسلام درآمدند. در جریان  پاتک های دشمن بیش از 50 تانک دشمن منهدم شد. اما گزارش ها حاکیست با شکست سنگین رژیم بعثی در منطقه العزیر جنگنده های بعثی همچنان به بمباران شیمیایی این منطقه علی رغم همه قوانین بین المللی ادامه می دهند.(2)

 

حمله هوایی رژیم بعثی به شهر باختران

حمله هوایی عراق به شهر باختران که بعد از ظهر دیروز انجام شد  25 شهید بر جای گذاشته و حدود 35 واحد مسکونی به کلی ویران شد است.

 مجروحین این حملات نیز شمارشان از 340 تن فراتر رفته است که اکثرا در بیمارستان های باختران بستری شده اند. بر اساس این گزارش در بین شهدا اعضای یک خانواده همه با هم شهید شده اند. همچنین بیشتر شهدا را زنان و کودکان و پیرمردان تشکیل می دهند. همچنین شهرهای آبادان و خرمشهر نیز طی شبانه روز گذشته زیر آتش شدید سلاح های سنگین عراق قرار داشتند که در اثر این حملات تعداد واحد مسکونی و اتومبیل منهدم شد. گزارش های دیگری نیز حاکیست رژیم بعثی منطقه العزیر را که در جریان عملیات خیبر از دست داده بود حمله شیمیایی کرده است مجروحین و آسیب دیدگان این حملات بلافاصله به مراکز درمانی پشت جبهه منتقل شدند.(3)

 

کمک 8 میلیارد فرانکی فرانسه به عراق

رادیو دولتی فرانسه در بولتن خبری خود با اشاره به سفر طه یاسین رمضان معاون اول نخست وزیر عراق به فرانسه اظهار داشت دولت فرانسه بار دیگر مجبور شده است تا سهولت هایی را برای عراق در رابطه با بازپرداخت بدهی هایش قائل شود زیرا این کشور در جنگ خود با ایران کاملا از نظر مالی تحت فشار قرار گرفته است.

این گزارش می افزاید یاسین رمضان در سفر خود به فرانسه اعتباری به میزان 8 میلیارد فرانک از فرانسه کسب کرده است. بر اساس این گزارش فرانسوا میتران رئیس جمهور فرانسه بدون هیچ گونه ابهامی اظهار داشته است: ما مایل نیستیم که عراق در این جنگ مغلوب شود تمایلی که واشنگتن و مسکو نیز آن را مورد تائید قرار داده اند.(4)

منابع:

اطلاعات، 10 اسفند 62، ص 3
اطلاعات، 10 اسفند 62، ص 2
کیهان،10 اسفند 62، ص 2
کیهان،10 اسفند 62، ص 24


انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول