اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

سرنگونی جنگنده آمریکایی در بیروت

انقلابیون مسلمان لبنانی بر روی جنگنده های آمریکایی که بر فراز ارتفاعات شرقی بیروت در حال پراواز بودند آتش گشوده و موفق شدند یکی از این جنگنده ها را سرنگون کنند.

سرنگونی جنگنده آمریکایی در بیروت

رخدادهای  9 اسفند 62

چکیده:

  • 4 ضد حمله دیگر عراق با انهدام 3 تیپ زرهی و مکانیزه در جنوب جزایر مجنون در هم کوبیده شد.

 

  • تلفات دشمن بعثی در عملیات پیروزمندانه خیبر از مرز 11 هزار نفر گذشت.

 

  • به دنبال شکست های فضاحت بار اخیر از رزمندگان اسلام رژیم بعثی عراق خواستار کمک های تسلیحاتی بیشتر از جانب آمریکا شد.

 

  • اصلاحات شورای نگهبان در لایحه انتخابات مجلس شورای اسلامی اعلام شد.

 

  • یگان هوایی کمیته انقلاب اسلامی به منظور کنترل مرزها و مبارزه با قاچاق مواد مخدر تشکیل شد.

 

  • انقلابیون مسلمان یک جنگنده آمریکایی را بر فراز لبنان سرنگون کردند.

 

هلاکت  11 هزار بعثی در عملیات خیبر

در حالی که عراق 3 تیپ زرهی -مکانیزه خود را به طور کامل در نبردهای جنوب جزایر مجنون و شمال شرقی نشوه از دست داده طی روز گذشته 4 بار به قصد بازپس گیری مواضع از دست رفته اقدام به پاتک کرد که هر بار شکست خورد.

در جریان این نبردها که از سه روز گذشته آغاز شده در جنوب جزایر مجنون 4500 تن دیگر از نیروهای بعثی کشته و مجروح شدند و بدین ترتیب شمار تلفات دشمن از ابتدای عملیات خیبر از مرز 11 هزار تن گذشت. طی روز گذشته همچنین 3 جنگنده عراقی سرنگون شد و بیش از 60 تانک و نفر بر عراق از بین رفت. بر اساس اطلاعیه قرارگاه خاتم النبیاء نیز در یورش برق آسای رزمندگان اسلام در منطقه جنوبی جزایر مجنون در عمق خاک عراق نیز 4 گردان مکانیزه و پیاده از تیپ 27 مکانیزه لشکر یک عراق به کلی نابود شد. در این یورش برق آسا 500 تن از نیروهای دشمن کشته و 40 تانک دشمن در محور شمال شرقی نشوه منهدم شد.(1)

 

درخواست کمک مالی عراق از آمریکا

وزیر خارجه رژیم صدام طی مصاحبه ای با مجله آمریکایی نیوزیوک اعلام کرد: روابط آمیکا و عراق به نحو بارزی بهبود یافته است بر اساس این مصاحبه طارق عزیر گفت: این بهبود روابط به دنبال درک بیشتر ایالات متحده از اوضاع منطقه است. در این مصاحبه که همزمان با شکست های سنگین ارتش بعث در عملیات عظیم خیبر صورت گرفت وزیر خارجه رژیم بعث علاقه مجدد این رژیم را به خرید سلاح بیشتر از آمریکا مورد تاکید قرار داد و گفت: ما لازم نیست برای خرید سلاح بیشتر از آمریکا رضایت کنگره این کشور را جلب کنیم.(2)

 

اصلاحات شورای نگهبان در لایحه انتخابات مجلس

آقای امای کاشانی عضو و سخنگوی شورای نگهبان دیروز در یک مصاحبه مطبوعاتی پیرامون اصلاحات شورای نگهبان در لایحه انتخابات مجلس شورای اسلامی که هم اکنون در دستور کار جلسات علنی مجلس شورای اسلامی قرار دارد توضیحاتی داد.

آقای امای کاشانی در مورد بند 8 ماده 30 این لایحه که به موجب آن یکی از شروط نامزدی شش ماه سکونت یا تولد در حوزه انتخابیه است گفت: شرط 6 ماه سکونت در حوزه انتخابیه برای نامزدی نمایندگی مجلس از لایحه انتخابات حذف شد.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: در مورد ماده 22 نیز شورای نگهبان این ماده را به این صورت که «کسانی که در تحکیم مبانی رژیم سابق نقش موثر و فعال داشته اند» اصلاح و به مجلس شورای اسلامی ارسال کرد. شورای نگهبان همچنین قید زمان را درباره اعلام نظر شورای نگهبان بعد از اخذ رای که مجلس 20 روز تعیین کرده بود حذف کرد.(3)

 

تشکیل یگان هوایی کنترل مرزها

یگان هوایی کمیته انقلاب اسلامی دیروز با حضور حجت الاسلام ناطق نوری وزیر کشور و سرپرست کمیته های انقلاب اسلامی رسما آغاز به کار کرد.

آقای ناطق نوری درباره تشکیل این یگان گفت: ایجاد پاسگاه های مرزی جهت ریشه کن کردن مواد مخدر کافی به نظر نمی رسد و لازم دانستیم که از طریق هوانیروز برای مبارزه با قاچاقچیان و کنترل مرزها وارد عمل شویم و برای این منظور قرار شد یگان هوایی تشکیل شود و هلیکوپترهایی در اختیار آن قرار بگیرد.(4)

 

سرنگونی جنگنده آمریکایی در بیروت

انقلابیون مسلمان لبنانی بر روی جنگنده های آمریکایی که بر فراز ارتفاعات شرقی بیروت در حال پراوز بودند آتش گشوده و موفق شدند یکی از این جنگنده ها را سرنگون کنند. پس از سرنگونی این هواپیما رزم ناو آمریکایی نیوجرسی آتش توپخانه سنگین خود را بر نواحی شرقی بیروت دوباره از سرگرفت و شهرک ها و روستاهای شرق بیروت را هدف حملات توپخانه ای سنگین خود قرار داد. گفتنی است پس از خروج تفنگداران آمریکایی از بیروت لشکر ششم ارتش لبنان که به انقلابیون پیوسته اند در مواضع قبلی نیروهای آمریکایی مستقر شده اند.

منابع:

1. کیهان، 9 اسفند 62، ص 22
2. اطلاعات، 9 اسفند 62، ص 1
3. اطلاعات، 9 اسفند 62، ص 2
4. جمهوری اسلامی، 9 اسفند 62، ص 2
5. جمهوری اسلامی، 9 اسفند 62، ص 3

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول