اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

احزاب معاند دیگر نمی‌توانند به دامن نظام برگردند/ فرد به فرد باید توبه کنند

موسوی تبریزی: در رابطه با گروهک‌هایی که محارب شده‌اند کار تمام شده و دیگر نمی‌توانند بیایند و فعالیت بکنند. البته می‌توانند فرد به فرد توبه کنند.

احزاب معاند دیگر نمی‌توانند به دامن نظام برگردند/ فرد به فرد باید توبه کنند

رخدادهای 15 اسفند 1360

چکیده

  • موسوی تبریزی دادستان کل انقلاب در سفر به تبریز در جمع خبرنگاران جزئیاتی از کشف خانه تیمی اعضای کادر مرکزی منافقین و اطلاعیه ده ماده ای دادستانی کل انقلاب را مطرح کرد .

 

  • موسوی تبریزی: در رابطه با گروهک هایی که محارب شده اند البته می توانند فرد به فرد توبه کنند اما گروهی به نام مجاهدین خلق نمی تواند بیاید و فعالیت بکند.

 

  • فرانسوا میتران رئیس جمهور فرانسه: زنده باد اسرائیل و صلح پایدار برای مردم اسرائیل ، صلح پایدار برای مردم این منطقه و اخوت امت های منطقه و در پایان به زبان عربی به مردم اسرائیل درود فرستاد !

 

  • زرین مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به همراه مسئولین واحدهای مختلف این کانون در سراسر کشور ظهر روز پنجشنبه با آیت الله خامنه ای رئیس جمهور دیدار کردند .

 

  • آیت الله خامنه ای : هیچ تفکری تا زمانی که با هنر آمیخته نشود در تاریخ ثبت نخواهد شد و به اعماق جامعه نفوذ نخواهد کرد.

 

  • گروهی از مردم مسلمان بحرین در اطلاعیه ای با اشاره به صدور حکم اعدام برای بیش از 70 انقلابی بحرینی به جرم مقلد امام و موید انقلاب اسلامی ایران بودن از مردم کشورمان استمداد کردند.

 

  • المجله چاپ لندن گزارش داد : افزایش گفت و گو ها بین عراق و آمریکا در رابطه با گسترش روابط بین دو کشور موضوع مورد بحث میان شاه اردن و وزیر دفاع آمریکا در ملاقات اخیرشان بوده است .

 

  • معمر قذافی رهبر لیبی با حمله به آل سعود از ملت عربستان خواست علیه حکام خود قیام کنند.

احزاب معاند دیگر نمی توانند به دامن نظام برگردند / فرد به فرد باید توبه کنند

موسوی تبریزی دادستان کل انقلاب در سفر به تبریز در جمع خبرنگاران جزئیاتی از کشف خانه تیمی اعضای کادر مرکزی منافقین و اطلاعیه ده ماده ای دادستانی کل انقلاب را مطرح کرد .  دادستان کل انقلاب در رابطه با گروهک منافقین خاطرنشان ساخت که این گروهک حالت ضعف و ورشکستگی به خود گرفته و امروزه عین سلطنت طلبان مایوس عمل می کند.

وی ادامه داد : برای مثال روز سوم اسفند بمبی در میدان عشرت آباد تهران [میدان سپاه] منفجر شد و در همین موقع ماشینی در محل کشف شد که بمبی هم در داخلش بود و بعدا معلوم شد که ماشین مال سالار جاف بوده و انفجار هم از سوی سلطنت طلبان صورت گرفته است ، دو روز بعد از این جریان یک درگیری بین دو نفر از منافقین و گروهی از برادران پاسدار در یکی از خیابان های تهران روی داد که در اثر آن یکی از منافقین کشته و دیگری دستگیر شد که برادران پاسدار در بازرسی از اتومبیل آن ها دو بمب بسیار قوی تر از بمب قبلی کشف کردند که بعدا معلوم شد قرار بوده یکی از بمب ها را در مقابل کمیته مرکزی بهارستان و دیگری در قم و در فاصله منزل آیت الله منتظری کار بگذارند .

وی افزود : بنابراین می بینیم که منافقین همان کاری را انجام می دهند که سلطنت طلب ها می کنند و این نشانه ورشکستگی آن ها است .

موسوی تبریزی در رابطه با کشف خانه تیمی سران منافقین نیز گفت : حدود دو ماه قبل از جریان گروهی از برادران پیش من آمدند و گفتند که خانه مذکور متعلق به منافقین است و اگر تحت تعقیب قرار دهیم احتمالا به موسی خیابانی می رسد و از من خانه ای را در آن حوالی خواستند که خانه در اختیار ایشان گذاشته شد و از یک ماه و نیم رفت و آمدها به خانه مذکور را تحت نظر داشتند تا این که آن روز 21 نفر از سران منافقین در آن جا جمع شده بودند وارد عملیات گردیدند.

وی افزود : در آن خانه کلا 21 نفر از افراد رده های بالای سازمان منافقین و یا اعضای اصلی منافقین و یا اعضای اصلی آن ها بودند که موسی خیابانی در نزد بقیه شاید اسما معروف بود و اشرف ربیعی کمتر از او نبود و مسئول کل زنان سازمان بود ، یا کسی دیگر به نام خسرو که مسئول امنیت سازمان بود و بقیه نیز همین طور که 18 نفرشان در دم کشته و 3 نفر بقیه نیز دستگیر شدند.

موسوی تبریزی در مورد اطلاعیه ده ماده ای دادستانی انقلاب و اعتبار آن در سال 61 نیز گفت : این اطلاعیه همچنان معتبر خواهد بود و هیچ اشکالی هم ندارد البته در رابطه با گروهک هایی که محارب شده اند تمام شده و این که اکنون بیایند و بگویند که ما همان گروه هستیم و دیگر محارب نیستیم نمی شود البته می توانند فرد به فرد توبه کنند اما گروهی به نام مجاهدین خلق نمی تواند بیاید و فعالیت بکند. آن ها دیگر محارب شده اند ولی کسانی دیگر و گروه ها و سازمان های دیگر که محاربه با جمهوری اسلامی ندارند و شرایط جمهوری اسلامی را قبول می کنند از نظر ما اشکالی ندارد و باید بگویم که قانون احزاب ، گروه ها ، دستجات ، سازمان ها و انجمن ها در مجلس تصویب شده و به اجرا گذاشته شده است و در وزارت کشور هم مشخص شده و گروه ها هم باید طبق مصوبات مجلس عمل کنند.(1)

 

جزئیات توطئه مشترک فئودال ها ، سلطنت طلب ها و دمکرات ها در ارومیه

با کشف توطئه براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران توسط فئودال های سلطنت طلب و با همکاری افسران فراری و احزاب منحله دمکرات و خلق مسلمان عده ای از خوانین و فئودال های سلطنت طلب توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ارومیه دستگیر شدند.

مهندس شیخ عطار استاندار آذربایجان غربی و صادقی فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ارومیه و حجت الاسلام ایمانی حاکم شرع و رئیس دادگاه های دادسرای انقلاب اسلامی این شهرستان و جلیل زاده دادستان انقلاب اسلامی ارومیه در یک کنفرانس مطبوعاتی جزئیات این توطئه را تشریح کردند.

در این کنفرانس ابتدا شیخ عطار گفت : طبق اطلاعات و اخبار رسیده احساس کردیم که ضد انقلاب قصد دارد فعالیت های جدیدی علاوه بر فعالیت های پلید گذشته اش در این استان با استفاده از برخی عوامل فریب خورده برعلیه نظام جمهوری اسلامی شروع کنند . لذا با توافق شورای تامین استان بنا را بر این گذاشتیم که این عناصر ناسالم را هرچه زودتر به دست قانون بسپاریم .

سپس فرمانده سپاه ارومینه به چگونگی دستگیری و عملکرد سپاه پاسداران در این زمینه اشاره کرد و گفت : در پی کشته شدن عصمت خان دری یکی از فئودال های منطقه در دو ماه پیش ، اطلاعات و مدارکی از منزل مسکونی وی به دست آمد که وی با افسران فراری و سلطنت طلبان ارتباط داشته است لذا با پیگیری این اطلاعات جریان براندازی نظام جمهوری اسلامی کشف و با دستگیری عده ای از عاملین اصلی این توطئه جریان مزبور خنثی شد .

در ادامه این کنفرانس حجت الاسلام ایمانی حاکم شرع ارومیه نیز اظهار داشت : چندی پیش به ما اطلاع دادند که فردی به نام ناظم از تیمساران فراری از طریق مرز ترکیه وارد ایران شده و پس از تماس با فئودال های منطقه و جلب نظر آنان در زمینه براندازی نظام وارد شهرستان ارومیه شد و با چند تن از عوامل خود به گفت و گو پرداخت که در این رابطه یکی از آنان به نام ایرج تشویق در یک درگیری مسلحانه خیابانی دستگیر شد و در پی آن با به دست آوردن اسامی عاملین این توطئه با همکاری سپاه پاسداران اقدام به دستگیری آنان کردیم . جالب توجه است که در این توطئه عوامل حزب منحله خلق مسلمان نیز قول همکاری با خوانین سلطنت طلب را داده بودند.

اتهامات دستگیر شدگان

سپس دادستان انقلاب اسلامی ارومیه با اشاره به اتهامات دستگیر شدگان افزود : همکاری با افسران فراری در زمینه براندازی نظام جمهوری اسلامی و فراری دادن قاچاقچیان از مرز ایران و ترکیه و نیز ایجاد مرکزی برای تولید مواد مخدر و هروئین در منطقه و راندن برادران و خواهران مستضعف کرد و تصاحب زمین و املاک آنان و نیز همکاری با حزب منحله دمکرات و در اختیار گذاشتن اسلحه و مهمات ارتشی به آنان از دلایل دستگیری فئودال ها است .

وی همچنین گفت : در این رابطه دادگاه های انقلاب با قاطعیت هرچه تمامتر با دستگیر شدگان رفتار خواهند کرد و آنان را به اشد مجازات خواهند رسانید .  در پایان این کنفرانس استاندار آذربایجان غربی این نوید را داد که به زودی رانده شدگان مناطق کردنشین که اخیرا در اطراف شهرستان ارومیه در شهرکی سکنی گزیده بودند طبق یک برنامه زمان بندی شده و برقراری کامل امنیت به اماکن اصلی خود بازخواهند گشت.

لازم به یادآوری است که در پی دستگیری خوانین و فئودال های ضد انقلابی منطقه صدها تن از رانده شدگان و آوارگان کرد طی تظاهرات باشکوهی در خیابان های ارومیه با اجتماع در مقابل ستاد مرکزی سپاه پاسداران این شهرستان حمایت خود را از عملکرد انقلابی سپاه و سایر مسئولین استان اعلام داشتند.(2)

میتران : زنده باد اسرائیل

فرانسوا میتران رئیس جمهور فرانسه در نطق خود در پارلمان اسرائیل گفت : فرانسه در مورد خاورمیانه نقش میانجی را ایفا خواهد کرد و نه نقش داور را .  وی تاکید کرد که صلح و آزادی و عدالت را نمی توان از طریق واسطه گی به دست آورد و فرانسه به هیچ وجه نمی تواند جای طرفین اختلاف را در این ماجرا بگیرد .

میتران در این نطق برای نخستین بار از سازمان آزادیبخش فلسطین و مردم فلسطین در مورد تعیین سرنوشت خود و همچنین حق فلسطینی های نوار غزه و کرانه باختری رود اردن که در سال 1967 به اشغال اسرائیل درآمد سخن گفت .

رئیس جمهور فرانسه خطاب به نمایندگان پارلمان اسرائیل گفت : زندگی حق مسلم و تزلزل ناپذیرشما است و هنگامی که من از این حق سخن می گویم من همچنین از حق فلسطینی های ساکن کرانه باختری رود اردن و نوار غزه و همچنین حق مردم لبنان به حیات مستقل سخن می گویم.

وی سپس با تمجید فراوان از اسرائیل گفت : زنده باد اسرائیل و صلح پایدار برای مردم اسرائیل ، صلح پایدار برای مردم این منطقه و اخوت امت های منطقه و در پایان به زبان عربی به مردم اسرائیل درود فرستاد !

رویترز نیز در این رابطه گزارش داد مناخیم بگین نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت حمایت فرانسه از ایجاد یک کشور فلسطینی [در سرزمین های اشغالی] مانعی در روابط بین فرانسه و اسرائیل است . (3)

آیت الله خامنه ای : تفکر تا زمانی که با هنر آمیخته نشود در تاریخ ثبت نخواهد شد

زرین مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به همراه مسئولین واحدهای مختلف این کانون در سراسر کشور ظهر روز پنجشنبه با آیت الله خامنه ای رئیس جمهور دیدار کردند .

در این دیدار رئیس جمهور طی سخنانی اظهار داشتند : موضوع کارشما یعنی فعالیت برای پرورش روح و فکر کودکان و نوجوانان و ابزار کارتان یعنی هنر از جمله برترین ، بهترین ، حساس ترین و مهم ترین کارها در جامعه است.

ایشان در ادامه ضمن تاکید بر اهمیت کارهنری در جامعه اسلامی اظهار داشتند : در میان وسائل مختلف انتقال فکر و تجربه از همه رساتر و بهتر هنر است به عنوان مثال اثری که یک نمایشنامه می تواند در جامعه از خود به جای بگذارد ده ها سخنرانی علمی نمی تواند داشته باشد .

 

رئیس جمهور به اهمیت یک کارهنری با تکنیک متناسب و محتوای قوی تاکید کرده و افزودند : اگر در یک کار هنری روح باشد ولی آن کار از تکنیک مناسب به دور باشد نمی توان به آن ارزش یک کار هنری را داد و از این رو است که تکنیک قوی در کار اهمیت بسزایی دارد .

آیت الله خامنه ای با تاکید بر این نکته که هنر برای محتوی است خطاب به حاضران یادآور شدند : نباید به کار هنری ضعیف قانع باشید اگر کار هنری ضعیفی ارائه می دهید آن را اعلام کنید تا منتقدان هنری دریابند که شما هنر واقعی را می شناسید و این باور را در ذهن آنان به وجود آورید که جمهوری اسلامی هنر را می شناسد و به آن ارزش می دهد .

ایشان ادامه دادند : در مورد تکنیک هنری از کمترین سستی و ضعف صرف نظر نکنید و برای تکمیل آن از نقادان و هنرشناسان بهره بگیرید .  ایشان با اشاره به اهمیت محتوای تاکید کردند : از ارائه یک کار هنری خوب ولی بی محتوی صرف نظر کنید . هیچ تفکری تا زمانی که با هنر آمیخته نشود در تاریخ ثبت نخواهد شد و به اعماق جامعه نفوذ نخواهد کرد و اگر یک اندیشه نتواند روح هنرجویی را که در همه مردم  به شکل های مختلف وجود دارد جلب کند نخواهد توانست در جامعه بین مردم رسوخ کند.(4)

جبهه آزادیبخش بحرین از ملت مسلمان ایران استمداد جست

جبهه اسلامی آزادیبخش بحرین با انتشار اطلاعیه ای از ملت مسلمان ایران تقاضای یاری و کمک کرد. در بخشی از این اطلاعیه آمده است : ملت مسلمان و مبارز ایران ای عاشقان راه الله و ای قهرمانان شهادت و ایثار 73 تن از بهترین فرزندان قرآن در کشور همجوار شما بحرین به جرم مقلد امام بودن و موید انقلاب اسلامی ایران و مبارزه علیه آمریکا و مزدورانش در معرض اعدام قرار دارند.

در ادامه این اطلاعیه آمده است : رژیم آمریکایی آل خلیفه که سرزمین بحرین را با تبدیل آن به پایگاه نظامی آمریکا ملوث کرده سه هزار مسلمان را در ماه گذشته بازداشت کرده و دادستان مزدور رژیم برای 73 تن از آنان تقاضای اعدام کرده است و تنها جرمی که ذکر کرده ارتباط با جمهوری اسلامی ایران است .  در این اطلاعیه همچنین آمده است : ما به نمایندگی از ملت مسلمان بحرین فریاد سر می دهیم یا للمسلمین ... و برای نجات جان آنها از شما ملت مسلمان و مبارز استمداد می جوئیم . (5)

گسترش روابط عراق و آمریکا !

المجله چاپ لندن گزارش داد : در آینده نزدیک دیدارهایی در سطح بالا بین عراق و آمریکا انجام خواهد گرفت ، افزایش گفت و گو ها بین عراق و آمریکا در رابطه با بهبود گسترش روابط بین دو کشور موضوع مورد بحث میان شاه اردن و وزیر دفاع آمریکا در ملاقات اخیرشان بوده است .(6)

حمله یک دیکتاتور به دیکتاتور دیگر !

معمر قذافی رهبر لیبی با حمله به آل سعود از ملت عربستان خواست علیه حکام خود قیام کنند. وی گفت : نفت عربستان در اختیار 5 هزار شاهزاده است که هر کدام از آن ها سهم درآمد خود را در کاباره ها و میخانه ها خرج می کنند و یا هواپیماها و هتل های شخصی می خرند ، آن ها دروغ گو هستند و از اخلاقیات بویی نبرده اند. قذافی همچنین گفت : اگر کشتی های جنگی آمریکا وارد آب های لیبی شوند با آمریکا خواهیم جنگید . (7)

پی نوشت:

 1- کیهان ، 15 اسفند 1360 ، صفحه 2 و اطلاعات ، 15 اسفند 1360 ، صفحه 4
2- اطلاعات ، 15 اسفند 1360 ، صفحه 4
3- اطلاعات ، 15 اسفند 1360 ، صفحه 16
4- کیهان ، 15 اسفند 1360 ، صفحه 14
5- کیهان ، 15 اسفند 1360 ، صفحه 1
6- اطلاعات ، 15 اسفند 1360 ، صفحه 16
7- اطلاعات ، 15 اسفند 1360 ، صفحه 16

پژوهشگر:‌ سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول