اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

اعتصابی که بلندی‌های جولان را فلج کرد

رهبران 13 هزار دروزی که ساکن بلندی های اشغالی جولان هستند اعلام کردند که اعتصاب عمومی در بلندی های جولان ادامه خواهد یافت. این اعتصاب هفت روز است که ادامه دارد و موجب فلج شدن زندگی در این منطقه شده است .

اعتصابی که بلندی‌های جولان را فلج کرد

رخدادهای 2 اسفند 1360

چکیده

  • رهبران 13 هزار دروزی که ساکن بلندی های اشغالی جولان هستند دیروز پس از ملاقات با یک هیئت از وزارت دفاع اسرائیل اعلام کردند که اعتصاب عمومی در بلندی های جولان ادامه خواهد یافت.

 

  • وزیر تجارت انگلیس دیروز به منظور دیدار و گفت و گو با مقامات رژیم صدام در مورد روابط تجاری وارد بغداد شد .

 

  • دادستان کل انقلاب در مصاحبه ای اعلام کرد غضنفر پور نماینده معزول و زندانی به زودی محاکمه خواهد شد.

 

  • آیت الله هاشمی رفسنجانی عضو شورای عالی دفاع پس از جلسه این شورا در مصاحبه با خبرنگاران گزارشی از آخرین وضعیت جبهه ها ارائه کرد.

 

  • از مطالبی که در جبهه دیدم این است که رزمندگان ما در جبهه ها انتظار دارند که روحانیون و نمایندگان مجلس بیشتر در جبهه حضور پیدا کنند مخصوصا از طلاب حوزه علمیه قم خواستند که آن ها بیشتر به جبهه ها بروند .

 

  • شهردار شیراز از مسافران نوروزی که قصد مسافرت به این شهر را دارند خواست که به علت کثرت مهاجرین جنگی و نبودن امکانات پذیرایی از مسافرت به شیراز خودداری کنند.

اعتصاب عمومی در بلندی های جولان ادامه دارد

خبرگزاری فرانسه از بیت المقدس به نقل از مطبوعات اسرائیل گزارش داد رهبران 13 هزار دروزی که ساکن بلندی های اشغالی جولان هستند دیروز پس از ملاقات با یک هیئت از وزارت دفاع اسرائیل اعلام کردند که اعتصاب عمومی در بلندی های جولان ادامه خواهد یافت. این اعتصاب هفت روز است که ادامه دارد و موجب فلج شدن زندگی در این منطقه شده است .

اعتصاب به عنوان اعتراض به زندانی شدن 4 تن از رهبران قبیله دروز صورت گرفته که علنا با تصمیم اسرائیل مبنی بر انضمام بلندی های جولان به اسرائیل مخالفت کرده و حمایت خود را از سوریه اعلام داشته اند. گفتنی است شهرداری های کرانه باختری نیز به منظور اعتراض نسبت به تعطیل دانشگاه بیرزیت از دو روز پیش اعتصاب کرده اند.(1)

وزیر تجارت انگلیس وارد بغداد شد

وزیر تجارت انگلیس دیروز به منظور دیدار و گفت و گو با مقامات رژیم صدام در مورد روابط تجاری وارد بغداد شد . پیتر ریس که به همراه هیئتی از سرمایه داران انگلیس سفر می کند به خبرگزاری دولتی عراق گفت : با مقامات رسمی وزارت خانه های صنعت و منابع طبیعی و تجارت عراق در زمینه دورنمای شرکت انگلیس در اجرای طرح های عمرانی در عراق مذاکره خواهد کرد.

ریس که پس از دیدار از اردن به عراق رفته است تمایل دولت انگلیس را برای ایجاد همکاری های نزدیک تر با رژیم بغداد اعلام کرد.(2)

خبر دیگر این که در شرایطی که ارتش عراق هر روز با شکست جدیدی در جبهه های جنگ مواجه می شود دو هیئت انگلیسی و فرانسوی مامور بررسی موقعیت سیاسی رژیم صدام شدند. این دو هیئت ماموریت دارند با توجه به شرایط موجود موقعیت صدام و آینده منافع غرب در عراق را بررسی کنند. سفر وزیر خارجه فرانسه که امروز وارد بغداد خواهد شد یک سفر حقیقت یابی تلقی شده است. فرانسه بر اساس نتایج این سفر در باره آینده منافع خود در عراق تصمیم خواهد گرفت.(3)

غضنفر پور به زودی محاکمه می شود

دادستان کل انقلاب در مصاحبه ای اعلام کرد غضنفر پور نماینده معزول و زندانی به زودی محاکمه خواهد شد. موسوی تبریزی دادستان کل انقلاب در یک مصاحبه مطبوعاتی در مورد موقعیت کنونی گروهک ها گفت : با مستحکمتر شدن دولت جمهوری اسلامی ایران گروهک های مخالف رو به ضعف می روند و با هوشیاری و پیگیری پاسداران و نیروهای امنیتی و انتظامی بیشتر نیروهای گروهک های مخالف خصوصا سازمان مجاهدین خلق دستگیر شده اند و ما در حال حاضر مشکلی به عنوان گروهک محارب و منافقین در ایران نداریم که ما را دچار دردسر کند چون بیشتر اعضا و هواداران و سمپات های آن ها دستگیر شده اند و آن هایی را که دستگیر نکرده ایم کاملا شناسایی شده اند.

وی افزود : آن ها در حال حاضر نیز تحت تعقیب ماموران ما هستند و این ها هیچ قدرت عمل ندارند و اگر هم بخواهند تلاش بکنند به جائی نخواهند رسید. موسوی تبریزی گفت : در حال حاضر می بینیم که با کشف مخفیگاه کادر مرکزیت منافقین و دستگیری رهبران گروهک پیکار و آرمان مستضعفین هواداران این گروهک های محارب به حداقل ممکن رسیده اند و تا آخرین نفر این ها را نیز جمع آوری خواهیم کرد .

دادستان کل انقلاب در مورد همکاری مردم نیز گفت : نقش سازمان اطلاعاتی 36 میلیونی به حدی بود که ما موفق شدیم در عرض چند ماه هزاران نفر از عوامل گروهک های تروریستی را در داخل کشور دستگیر کنیم و الان می توانم بگویم که در حدود 80 الی 90 درصد از متهمین جدیدی که ما دستگیر می کنیم در رابطه با اعترافات و اطلاعات متهمینی است که در این جا در اختیار ما هستند.

موسوی تبریزی در مورد تعداد اعدامی ها نیز گفت : کسانی که اسلحه بر می دارند و علیه نظام جمهوری اسلامی ایران خط مشی مسلحانه را برگزیده اند و کسانی که امنیت جامعه و کشور را به خطر می اندازند باید طبق حکم شرعی اسلام اعدام شوند ولی چون ما این افراد را از خودمان می دانیم و می دانیم که این افراد فریب خورده اند و قابل ارشاد هستند برای آن ها توضیح می دهیم که راه و چاه کدام است ما کسی را داریم که در 12 مورد عملیات نظامی شرکت کرده بود و حتی حکم اعدام او نیز از سوی حاکم شرع صادر شده بود ولی ما دیدیدم که وی قابل اصلاح است و می توان ارشادش کرد در نتیجه از اعدامش جلوگیری کردیم و الان همان افراد از انقلابمان پاسداری می کنند و حتی این افراد نیز در شناسایی عوامل گروهک ها به ما یاری داده اند.

ما در کشور زندانی سیاسی نداریم

موسوی تبریزی در مورد تعداد زندانیان سیاسی در کشور نیز گفت : ما در ایران زندانی سیاسی نداریم و زندانی سیاسی به کسی گفته می شود که مبارزه سیاسی کرده باشد نه مبارزه نظامی و این گروهک ها که در حال حاضر در زندان های کشور به سر می برند این ها زندانیان سیاسی نیستند این ها از افراد مخرب و تروریست این جامعه اند که افراد مومن به انقلاب را ترور کرده اند.

وی در مورد غضنفر پور نیز گفت : غضنفرپور در مصاحبه ای با یکی از خبرنگاران فرانسوی دستگیری خود را بحق دانسته و تقاضا کرده است که در مصاحبه ای تلویزیونی حقایق را به اطلاع مردم برساند وی چند بار گفته است که بنی صدر مغزهایمان را با افکارش شست و شو داده بود و ما در خیال باطلی زندگی می کردیم ضمنا پرونده آقای غضنفرپور تکمیل شده و بزودی محاکمه خواهد شد.(4)

گزارش هاشمی از آخرین وضعیت جنگ به خبرنگاران

آیت الله هاشمی رفسنجانی عضو شورای عالی دفاع پس از جلسه این شورا در مصاحبه با خبرنگاران گزارشی از آخرین وضعیت جبهه ها ارائه کردو وی گفت : گزارش عملیات امروز نیروهای رزمنده ما در تنگه چزابه بخشی از وقت جلسه را به خود اختصاص داد همچنین گزارشات نیروی زمینی از خوزستان و گزارش سپاه پاسداران در این زمینه مطرح شد.

وی افزود : این عملیات از این جهت جالب بوده که ما عملیات خودمان را درست همان جایی که صدام با حضور خودش نیروی زیادی جمع کرده بود تا ضرب شستی به ما نشان بدهد و  به سربازانش نیز روحیه بدهد انجام دادیم و نشان دهیم از همان نقطه قوت عراق می توانیم ضربه بزنیم.

هاشمی گفت : حمله برق آسایی بوده به نام امام علی ابن ابی طالب که ساعت سه بامداد دیروز شروع شد و طبق آخرین گزارشات رسیده نیروهای ما در 700 متری عمق جبهه دشمن خاکریز آن ها را تصرف کردند و تپه های کوچکی که در دست دشمن بوده از آن ها پس گرفته اند و باز آن طور که گزارش شده دشمن تا به حال حدود 500 نفر تلفات داشته و تعدادی نیز به اسارت ما در آمده اند که البته اسرا خیلی نیستند.

هاشمی همچنین در مورد دیدار اخیر خود از جبهه ها نیز گفت : از مطالبی که در جبهه دیدم این است که رزمندگان ما در جبهه ها انتظار دارند که روحانیون و نمایندگان مجلس بیشتر در جبهه حضور پیدا کنند مخصوصا از طلاب حوزه علمیه قم خواستند که آن ها بیشتر به جبهه ها بروند تعبیر آن ها این بود که در یکی از اجتماعات به من گفتند : ما وقتی که یک روحانی را می بینیم که به جبهه می آید بیشتر خوشحال می شویم از این که صد تانک به کمک ما آمده باشد.این ها می آیند و روحیه بچه ها را بالا می برند.(5)

نوروز امسال به شیراز سفر نکنید !

شهردار شیراز از مسافران نوروزی که قصد مسافرت به این شهر را دارند خواست که به علت کثرت مهاجرین جنگی و نبودن امکانات پذیرایی از مسافرت به شیراز خودداری کنند.(6)

پی نوشت:

 1- اطلاعات ، 2 اسفند 1360 ، صفحه 16
2- کیهان ، 2 اسفند 1360 ، صفحه 16
3- جمهوری اسلامی ، 2 اسفند 1360 ، صفحه 1
4- جمهوری اسلامی ، 2 اسفند 1360 ، صفحه 12
5- اطلاعات ، 2 اسفند 1360 ، صفحه 3
6- اطلاعات ، 2 اسفند 1360 ، صفحه 4

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول