اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

پیوند میان انقلاب و اقلیت‌های دینی با انفجار تروریستی سوم اسفند

در جریان حادثه دلخراش انفجار بمب توسط عوامل مزدور آمریکا ژیلبرت وسکانیان دانش آموز هشت ساله ای از اقلیت ارامنه در حالی که به اتفاق پدر و خواهرش عازم مدرسه بود قربانی بمب گذاری ضد انقلاب مزدور شد و طریق مدرسه را به شهادتگاه خود تبدیل کرد .

پیوند میان انقلاب و اقلیت‌های دینی با انفجار تروریستی سوم اسفند

رخدادهای 4 اسفند 1360

چکیده

  • آیت الله خامنه ای: ما می گوئیم مسلمانان باید متحد شوند چرا که دشمن مشترک دارند ، می خواهیم پنج انگشت خود را مشت کنیم و بر فرق دشمن بکوبیم .

 

  • در جریان حادثه دلخراش انفجار بمب در میدان سپاه توسط عوامل مزدور آمریکا ژیلبرت وسکانیان دانش آموز هشت ساله ای از اقلیت ارامنه قربانی بمب گذاری ضد انقلاب مزدور شد.

 

  • آیت الله هاشمی رفسنجانی:  ما می دانیم چه کسانی هستند که دست به این اعمال وحشیانه می زنند ، اما از نظر ما همه گروه های ضد انقلاب مشغولند ما ریشه جنایت را در آمریکا و امروز در فرانسه می بینیم .

 

  • داگلاس هرد وزیر مشاور در امور خارجی انگلیس که دیروز وارد بحرین شد گفت : انگلیس چنان چه از سوی کشورهای این منطقه درخواست بخصوص شود در منطقه خلیج فارس مداخله خواهد کرد .

 

  • وزیر امور خارجه فرانسه در پایان دیدارش از امارات متحده عربی و عراق گفت :  فرانسه آماده است با عراق در تمام زمینه ها از جمله مسائل هسته ای همکاری کند.

 

  • وزارت امور خارجه کشورمان طی یادداشتی از نمایندگی کمیته صلیب سرخ در ایران خواست که نماینده ای به منطقه اعزام کند تا کذب ادعاهای رژیم عراق روشن شود.

آیت الله خامنه ای : می خواهیم انگشتانمان را مشت و بر فرق دشمن بکوبیم

جمعی از مدیران و مسئولان ادارات وزارت ارشاد اسلامی در شهرستان های مختلف عصر دیروز با حضرت آیت الله خامنه ای رئیس جمهور دیدار کردند. در این دیدار آیت الله خامنه ای طی سخنانی با تشریح فلسفه حج در ایجاد یگانگی و وحدت میان مسلمین اظهار داشتند : اگر تمامی مسئولین و زائران به درستی به وظایف خود عمل کنند حج آن چنان برگزار خواهد شد که پشت دنیای مستکبر را همان گونه که می بینیم خواهد لرزاند.

ایشان ادامه دادند : هدف ما در انجام مراسم حج ایجاد وحدت و تجمع اسلامی میان مسلمین است می خواهیم میان مسلمانان را که به بهانه های قومیت ، زبان و ملیت از یکدیگر جدا شده اند پیوند دهیم و از آن ها یک یده واحد درست کنیم اگر دولت ها حاضر هستند این اقدام را بکنند حرفی نیست ولی اگر آن ها به دلیل حفظ منافع خود و استعمار حاضر به این امر نیستند ما این را جزو رسالت خود می دانیم و در پی آنیم که به ملت های مسلمان نزدیک شویم و فاصله های موجود را از میان برداریم .

رئیس جمهور تاکید کردند : پیام ما به ملت های اسلامی وحدت و عظمت امت اسلامی و دور کردن عوامل تفرقه و تشتت است ، ما می گوئیم مسلمانان باید متحد شوند چرا که دشمن مشترک دارند ، می خواهیم پنج انگشت خود را مشت کنیم و بر فرق دشمن بکوبیم . (1)

پیوند میان انقلاب و اقلیت های دینی با انفجار تروریستی سوم اسفند

روزنامه ها در شماره امروز خود جزئیات دیگری از انفجار تروریستی سوم اسفند منتشر ساختند. بر اساس گزارش کیهان در جریان حادثه دلخراش انفجار بمب در میدان سپاه توسط عوامل مزدور آمریکا ژیلبرت وسکانیان دانش آموز هشت ساله ای از اقلیت ارامنه در حالی که به اتفاق پدر و خواهرش عازم مدرسه بود قربانی بمب گذاری ضد انقلاب مزدور شد و طریق مدرسه را به شهادتگاه خود تبدیل کرد .

ژیلبرت وسکانیان شهید خردسال این واقعه جنایت بار که از سه ناحیه صورت ، سینه و پا مورد اصابت ترکش مواد منفجره قرار گرفته بود با نثار خون خود بار دیگر پیوند میان ادیان الهی در جمهوری اسلامی را که همواره هدف توطئه های دشمنان انقلاب اسلامی بوده است تحکیم بخشید.

بر پایه این گزارش سروژ وسکانیان پدر این دانش آموز نیز جزو شهدا و ژولیت اسکانیان خواهر وی نیز از مجروحین انفجار جنایت بار ضد انقلاب در میدان سپاه تهران هستند. همچنین بر اساس این گزارش در فاجعه انفجار دیروز حسین نژاد ناظم دبستان شهید مظلوم نیز که عازم محل کار خود بود به خیل شهدای عظیم انقلاب اسلامی ایران پیوست.(2)

هاشمی : ما ریشه جنایت را امروز در آمریکا و فرانسه می بینیم

آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز مجلس اظهار داشت : ما ریشه جنایت را امروز در آمریکا و فرانسه می بینیم .  هاشمی در مورد جنایت دیروز منافقین در میدان سپاه تهران گفت : وقتی که این جنایت هولناک را از تلویزیون مشاهده کردم به تنهایی لحظه ای گریه کردم که چه افراد پست و دیو صفتی پیدا می شوند که دست به این جنایت می زنند.

رئیس مجلس گفت : من هیچ بار سیاسی نمی توانم برای این جنایت تصور کنم مسئولیت این جنایت را چه کسی به عهده می گیرد ، تاکنون هیچ کس مسئولیت بمب گذاری در ایستگاه راه آهن تهران – قم ، دفتر حزب جمهوری اسلامی و دیگر جاها را به عهده نگرفته است ولی ما می دانیم چه کسانی هستند که دست به این اعمال وحشیانه می زنند ، اما از نظر ما همه گروه های ضد انقلاب مشغولند ما ریشه جنایت را در آمریکا و امروز در فرانسه می بینیم .

هاشمی ادامه داد : این جنایتکاران در فرانسه جمع شده اند ، حوادث آمل به وسیله سلطنت طلبان ، چپی ها ، مجاهدین و عوامل مزدور آمریکا به وجود آوردند و ما مرکز این ها را در تهران شناسایی کردیم که پول از آمریکا گرفتند.

رئیس مجلس اضافه کرد فرانسه مرکز ضد انقلابیون علیه جمهوری اسلامی ایران گردیده و در آن جا بختیار ، بنی صدر ، رجوی ، اویسی ، ازهاری و رضا پهلوی همه این ها در آن جا جمع شده اند و این فرانسه است که این ها را متحد کرده و فرانسه باید جوابگوی این مسائل باشد و ما از فرانسه در این رابطه نخواهیم گذشت.

هاشمی در مورد واکنش امام به بمب گذاری دیروز نیز گفت : دیروز در حضور امام بودیم که خبر بمب گذاری خدمت ایشان عرض شد ، ما رفتار پیامبر گونه امام را در این لحظات دیدیم ، در همان لحظات امام به رئیس دیوانعالی کشور فرمودند که سعی کنید ما در زندان بیگناه نداشته باشیم.(3)

انگلیس با درخواست اعراب در خلیج فارس دخالت می کند !

داگلاس هرد وزیر مشاور در امور خارجی انگلیس که دیروز وارد بحرین شد اشخاص نامعین در ایران را متهم کرد خواستار بی ثبات کردن دیگر کشور های خلیج فارس هستند.

هرد گفت : انگلیس از تلاش سازمان ملل برای پایان دادن به جنگ خلیج فارس میان ایران و عراق حمایت می کند. وزیر مشاور در امور خارجی انگلیس گفت : انگلیس از همکاری میان کشورهای خلیج فارس از جمله همکاری در زمینه های امنیتی ، دلگرم است .

همچنین به گزارش آسوشیتدپرس شیخ عیسی بن سلمان آل خلیفه امیر بحرین دیروز با داگلاس هرد وزیر مشاور در امور خارجی انگلیس ملاقات و گفت و گو کرد . خلیفه بن سلمان آل خلیفه نخست وزیر ، محمد بن مبارک آل خلیفه وزیر خارجه و سفیر انگلیس در منامه نیز در این مذاکرات شرکت داشتند.

هرد که دیروز صبح در اولین مرحله سفر به 4 کشور خلیج فارس وارد منامه شد پس از ورود به طور خصوصی با وزیر خارجه بحرین مذاکراتی به عمل آورد. داگلاس هرد وزیر مشاور در امور خارجه و امور جامعه کشورهای مشترک المنافع انگلیس گفت : انگلیس چنان چه از سوی کشورهای این منطقه درخواست بخصوص شود در منطقه خلیج فارس مداخله خواهد کرد . (4)

قراردادهای میلیاردی فرانسه با صدام

شون وزیر امور خارجه فرانسه در پایان دیدارش از امارات متحده عربی و عراق در گفت و گویی با خبرگزاری فرانسه در آتن مذاکراتش را در این دو کشور مفید توصیف کرد. وزیر روابط خارجی فرانسه از سوی دیگر گفت ادامه جنگ بین عراق و ایران نگران کننده است زیرا تهدیدهای زیادی اطراف این مناقشه سنگینی می کند .

شون گفت : بیش از هر موقع دیگر معتقد است که کشورهای اروپایی و بسیاری دیگر از کشورها باید فشار وارد آورند تا جنگ بین این دو کشور با احترام به منافع مشروع طرفین هرچه زودتر خاتمه پذیرد .  شون ضمن اشاره به روابط دو جانبه بین فرانسه و عراق این روابط را ممتاز توصیف کرد. شون تمایل به استقلال هر یک از دو کشور را متذکر شد که نمی خواهند خود را تحت انقیاد قرار دهند یا در مدار هیچ یک از ابرقدرت ها قرار دهند.

وزیر روابط خارجی فرانسه تصریح کرد قراردادهای جاری دهها میلیارد فرانک را در بر می گیرد. وی همچنین گفت : فرانسه آماده است با عراق در تمام زمینه ها از جمله مسائل هسته ای همکاری کند. وزیر خارجه فرانسه دیروز در بغداد با صدام ملاقات کرده و پیام میتران رئیس جمهور کشورش را به وی تسلیم کرد .  در این گفت و گوها عزت ابراهیم نائب رئیس شورای فرماندهی انقلاب عراق ، طارق یوحنا ، میخائیل عزیز معاون نخست وزیر و سعدون حمادی وزیر خارجه عراق حضور داشتند.(5)

ایران ادعای عجیب رژیم صدام را تکذیب کرد

در پی ادعاهای رژیم بعث عراق در مورد کشته شدن بیش از سه هزار ایرانی در یکی از جبهه های جنوب وزارت امور خارجه کشورمان طی یادداشتی از نمایندگی کمیته صلیب سرخ در ایران خواست که نماینده ای به منطقه اعزام کند تا کذب ادعاهای رژیم عراق روشن شود.(6)

پی نوشت:

1-  اطلاعات ، 4 اسفند 1360 ، صفحه 15
2- کیهان ، 4 اسفند 1360 ، صفحه 4
3- مشروح مذاکرات مجلس  ، 4 اسفند 1360
4- کیهان ، 4 اسفند 1360 ، صفحه 16
5- کیهان ، 4 اسفند 1360 ، صفحه 16
6- اطلاعات ، 4 اسفند 1360 ، صفحه 15

پژوهشگر:‌ سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول