اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

دیکتاتوری که خود را رسوا کرد

صدام برای مخفی ساختن شکست خود مزورانه از صلیب سرخ جهانی خواست که برای مشاهده اجساد ایرانی به منطقه بیایند. پس از بازدید نمایندگان این سازمان از جبهه رسما اعلام کردند که اجساد متعلق به عراق است.

دیکتاتوری که خود را رسوا کرد

رخدادهای 11 اسفند 1360

چکیده

  • رژیم بعث عراق از سازمان صلیب سرخ جهانی درخواست کرده است که با اعلام آتش بست موقت به دولت ایران اعلام گردد که جهت تخلیه جنازه کشته شدگان خود که در عملیات بستان به جا مانده است اقدام نماید .

 

  • میر حسین موسوی نخست وزیر:  ما طالب صلح هستیم اما نه به قیمت تثبیت آمریکا در منطقه ما.

 

  • نمایندگی کمیته بین المللی صلیب سرخ در جمهوری اسلامی ایران طی یادداشتی اقدامات بشر دوستانه دولت جمهوری اسلامی ایران در مورد برنامه بازدید خانواده اسرای عراقی را مورد ستایش قرار داد.

 

  • خبرگزاری فرانسه در گزارشی از جبهه های جنوب: در آستانه دومین بهار جنگ زندگی در اهواز مرکز استان روال عادی خود را طی می کند ، خیابان ها شلوغ و عبور و مرور زیاد است .

 

  • صبح دیروز در مراسمی که در محل شهربانی و با حضور حجت الاسلام ناطق نوری وزیر کشور و مسئولان شهربانی برگزار شد وزیر کشور سرپرست شهربانی را با ترفیع در سمت خود ابقا کرد .

درخواست آتش بس صدام از صلیب سرخ جهانی

بر اساس گزارشات رسیده از منابع موثق رژیم بعث عراق از سازمان صلیب سرخ جهانی درخواست کرده است که با اعلام آتش بس موقت به دولت ایران اعلام گردد که جهت تخلیه جنازه کشته شدگان خود که در عملیات بستان به جا مانده است اقدام نماید .

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی این درخواست که در پی شکست سنگین ارتش متجاوز عراق در تنگه چزابه و به دنبال عدم تحقق رویایی صدام در تصرف مجدد بستان صورت می گیرد. گفته می شود صدام تلاش دارد با این آتش بس موقت از سرعت عقب نشینی خود از مواضع سابق بکاهد .

وزارت امور خارجه کشورمان طی یک یادداشت رسمی از صلیب سرخ جهانی خواسته است تا با اعزام نمایندگانی به جبهه جنوب و مشاهده اجساد عراقی ها کذب ادعای واهی صدام را به عینه مشاهده کنند.

گفتنی است پس از عملیات موفقیت آمیز و غافلگیرانه طریق القدس که منجر به آزاد سازی شهر بستان شد صدام که قبلا اعلام کرده بود در صورت تصرف بستان کلید بغداد را به ایرانی ها خواهم داد برای مخفی ساختن شکست خود مزورانه از صلیب سرخ جهانی خواست که برای مشاهده اجساد ایرانی به منطقه بیایند که با قبول این پیشنهاد از طرف مقامات ایران و صلیب سرخ جهانی نمایندگان این سازمان پس از بازدید از جبهه رسما اعلام کردند که اجساد متعلق به عراق است و این نیرنگ شکست سیاسی دیگری بود که متعاقب شکست نظامی به صدام وارد آمد.(1)

کلیات طرح اصلاحات ارضی در مجلس تصویب شد

مجلس شورای اسلامی صبح امروز به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی تشکیل جلسه داد و پس از سخنان ناطقین پیش از دستور کلیات طرح قانونی اصلاحات ارضی و نحوه بهره برداری از اراضی را مورد بحث قرار داد. ابتدا فاضل هرندی رئیس کمیسیون کشاورزی طی سخنانی از این طرح دفاع کرد .

وی در سخنان خود به مقایسه مکتب اسلام و مکاتب کمونیسم و لیبرالیسم در بعد اقتصادی پرداخت و سپس خلاصه ای از طرح را بیان کرد و گفت : در این طرح اصل بر مشروعیت مالکیت است و طرح با لایحه اصل 49 قانون اساسی باید هر چه زودتر باید به مجلس بیاید چون تشخیص مشروعیت و یا عدم مشروعیت به عهده قوه مجریه نیست بلکه به عهده قوه قضائیه است .

وی همچنین گفت طبق این قانون اراضی تمام مکانیزه و دامداری قابل تقسیم نیست .  سپس موافقین و مخالفین این طرح سخنانی ایراد کردند و آن گاه پیشنهاد مسکوت ماندن طرح مطرح گردید که تصویب نشد و بعد از آن نسبت به اصل طرح رای گیری به عمل آمد که با اکثریت قاطع نمایندگان تصویب شد . (2)

نخست وزیر : قدرت های استکباری باید گور خود را از منطقه گم کنند

مراسم فارغ التحصیلی دانشجویان دانشکده آموزشی ژاندارمری و اعطای درجه به دانشجویان رتبه اول تا سوم این دانشگاه صبح دیروز با حضور میرحسین موسوی نخست وزیر در پادگان ونک برگزار شد .  در این مراسم که تیمسار سرتیپ ظهیرنژاد رئیس ستاد مشترک ، سرهنگ کوچک زاده فرمانده ژاندارمری جمهوری اسلامی ، سرهنگ سلیمی وزیر دفاع ، سرهنگ حجازی رئیس شهربانی و تنی چند از مسئولان نظامی و سیاسی حضور داشتند نخست وزیر طی سخنانی اظهار داشت : قدرت های استکباری باید گور خود را از منطقه گم کنند.

وی گفت : چرا هنگامی که ابرقدرت ها و در راس همه آمریکا چنین جنگ بی رحمانه ای را بر علیه ملت مظلوم و مستضعف ما شروع کرده و ملت ما همچنان پیروز است و شما فرزندان این ملت احساس پیروزی را یک لحظه از دست نمی دهید ، این به خاطر آن است که شما از مستکبرین دفاع نمی کند شما این لباس مقدس را بر تن کرده اید تا از مستضعفان جامعه دفاع کنید .

به سازش ناپذیری خود افتخار می کنیم

نخست وزیر در قسمت دیگری از سخنان خود گفت : ما این قدرت را برای جنگ و ایجاد آن در جهان کسب نکرده ایم ما نیروهای خود را برای پشتیبانی از مستضعفان جهان تجهیز کرده ایم ما خواهان صلح هستیم و به همین دلیل است که با قدرت های استکباری نبرد می کنیم ، در رسانه های غربی به ما عنوان انسان های سازش ناپذیر می دهند و ما را جنگ جو و کسانی که به هیچ وجه در مقابل به اصطلاح تقاضای صلح سر تعظیم فرود نمی آورند قلمداد می کنند و ما به این مسئله افتخار می کنیم .

نخست وزیر گفت : ما طالب صلح هستیم اما نه به قیمت تثبیت آمریکا در منطقه ما می گوئیم قدرت های استکباری گور خود را از منطقه گم کنند آن ها نباید در خلیج فارس که متعلق به کشورهای اسلامی است ، حضور داشته باشند ، ما می گوئیم اقیانوس هند متعلق به ملت های منطقه است نه آمریکا ، آمریکا باید از خلیج مکزیکو و دریای کارائیب نیروهای خود را خارج کند . (3)

ستایش صلیب سرخ از اقدامات بشر دوستانه ایران

نمایندگی کمیته بین المللی صلیب سرخ در جمهوری اسلامی ایران طی یادداشتی اقدامات بشر دوستانه دولت جمهوری اسلامی ایران در مورد برنامه بازدید خانواده اسرای عراقی را مورد ستایش قرار داد.(4)

خبرگزاری فرانسه : اهواز در دومین بهار جنگ زندگی عادی خود را طی می کند

ژاک لویی لوری فرستاده ویژه خبرگزاری فرانسه به جبهه جنوب ایران از جریان جنگ در تنگه چزابه گزارشی تهیه کرده و در آن آورده است یک افسر ایرانی در حالی که یک گلوله توپ در ده متری او به زمین اصابت کرد گفت : چیزی نیست و دو سرباز نیز که مجروح شده بودند در کنار ما می گفتند : مرگ بر آمریکا و درو بر اسلام.فرستاده ویژه خبرگزاری فرانسه اضافه کرده است : علیرغم جنگ شدید در چزابه سربازان ایران از خود اخلاق والایی را نشان می دهند.

وی ادامه داده است : فریاد الله اکبر و شعارهایی برای سرافرازی اسلام و امام خمینی بدرقه راه 4 سرباز مجروحی بود که برای مداوا به پشت جبهه فرستاده می شدند. در سراسر جاده چزابه به بستان تعداد تانک های منهدم شده عراقی چشمگیر است .

وی در پایان گزارش خود آورده است : در آستانه دومین بهار جنگ زندگی در اهواز مرکز استان روال عادی خود را طی می کند ، خیابان ها شلوغ و عبور و مرور زیاد است و فعالیت فروشگاه ها و دکه های کنار پیاده روها چشمگیر است . (5)

حجازی فرمانده شهربانی کل کشور شد

صبح دیروز در مراسمی که در محل شهربانی و با حضور حجت الاسلام ناطق نوری وزیر کشور و مسئولان شهربانی برگزار شد وزیر کشور سرپرست شهربانی را با ترفیع در سمت خود ابقا کرد و معاون انتظامی و یکی دیگر از مسئولین شهربانی را نیز معرفی کرد .

ناطق نوری در این مراسم طی سخنانی اظهار داشت : بر این اساس سرهنگ حجازی که تاکنون سرپرست شهربانی بوده است با سمت رئیس شهربانی مشغول به کار خواهد شد و محسن شیرازی نیز به سمت معاون اداره امور اجتماعی منصوب می شوند. (6)

پی نوشت:

اطلاعات ، 11 اسفند 1360 ، صفحه 1
اطلاعات ، 11 اسفند 1360 ، صفحه 1
 کیهان ، 11 اسفند 1360 ، صفحه 3
 اطلاعات ، 11 اسفند 1360 ، صفحه 1
 اطلاعات ، 11 اسفند 1360 ، صفحه 16
 جمهوری اسلامی ، 11 اسفند 1360 ، صفحه 12

پژوهشگر:‌ سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول