اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

تاثیر انقلاب اسلامی بر اعضا حزب کمونیست

خبرگزاری فرانسه از پکن گزارش داد افزایش گرایش به اسلام در بین اعضای فعال حزب کمونیست چین باعث اعتراض روزنامه های این کشور شده است .

تاثیر انقلاب اسلامی بر اعضا حزب کمونیست

رخدادهای 15 آذر 1360

چکیده

  • روزنامه تشرین ارگان دولت سوریه : حتی اگر نماینده رئیس جمهور آمریکا هزار بار هم به منطقه خاورمیانه سفر کند سوریه موشک های زمین به هوای خود را از لبنان بیرون نخواهد برد .
  • به دنبال فتح ظفرمندانه رزمندگان اسلام در عملیات طریق القدس صبح دیروز 416 تن از اسرای عراقی که در جبهه های بستان و دهلاویه به اسارت رزمندگان اسلام در آمده بودند وارد تهران شدند.
  • خبرگزاری فرانسه از پکن گزارش داد افزایش گرایش به اسلام در بین اعضای فعال حزب کمونیست چین باعث اعتراض روزنامه های این کشور شده است .
  • حسنی مبارک رئیس جمهور مصر دیروز اعلام کرد برای نخستین بار در ماه فوریه بهمن ماه سال جاری پس از دیدار از آمریکا به اسرائیل خواهد رفت !

بحران خاورمیانه بار دیگر شدت گرفت

بعد از ظهر دیروز ناگهان خشونت در طول خط فاصل بین بخش شرقی مسیحی نشین و بخش غربی مسلمان نشین بیروت زبانه کشید ، تیراندازی متخاصمین در منطقه عملیاتی مرکز شهر کهنه از سوی ساکنان پایتخت شنیده می شد .  گلوله های خمپاره و سلاح های خودکار در بعضی از محلات مسکونی اطراف خط حائل فرود می آمد و بدون این که قربانیانی داشته باشد و بالاخره آرامش در آغاز شب دوباره برقرار شد .

ناظران اظهار عقیده کردند بازگشت ناگهانی این خشونت که برای بار دوم ظرف سه روز اخیر بدون دلیل بارز خودنمایی می کند حاکی از به وخامت گرائیدن امنیت در مرکز شهر بیروت غربی طی چند روز پیش است .  پنجشنبه گذشته دو سازمان رقیب به مدت چند ساعت در داخل چند محله بیروت غربی با آتشبار های خود به یک نبرد واقعی پرداختند و بالاخره با مداخله سربازان سوری که در نیروهای بازدارنده عرب شرکت دارند آرامش برقرار شد .

صبح روز بعد نیز ده بمب در محله های مختلف بیروت غربی و حومه جنوبی بیروت کشف و خنثی گردید .

از سوی دیگر در رابطه با هشدار وزیر خارجه اسرائیل در مورد موشک های سوری و سفر حبیب فرستاده آمریکا به منطقه روزنامه تشرین ارگان دولت سوریه دیروز نوشت : حتی اگر فیلیپ حبیب یک هزار بار هم به منطقه خاورمیانه سفر کند سوریه موشک های زمین به هوای خود را از لبنان بیرون نخواهد برد .  این روزنامه نوشت : آمریکا با امضای موافقتنامه همکاری استراتژیک با رژیم اشغالگر قدس نقش یک میانجی در خاورمیانه را از خود سلب کرده است . (1)

روزنامه سوریه تایمز نیز دو روز پیش نوشت اعلامیه اسرائیل و آمریکا در مورد همکاری های استراتژیک هیچ شکی باقی نمی گذارد که آمریکا در طلب استقرار صلح و امنیت در خاورمیانه نیست بلکه بر عکس آمریکا با استفاده از ترور و ارعاب می خواهد سلطه جویی در منطقه برقرار کند.(2) گفتنی است فیلیپ حبیب فرستاده ویژه ریگان دیروز وارد عربستان شد تا با مقامات این کشور در رابطه با طرح هشت ماده ای فهد مذاکره و گفت و گو کند!(3)

استقبال پرشور مردم تهران از اسیران طریق القدس !

به دنبال فتح ظفرمندانه رزمندگان اسلام در عملیات طریق القدس صبح دیروز 416 تن از اسرای عراقی که در جبهه های بستان و دهلاویه به اسارت رزمندگان اسلام در آمده بودند در میان اجتماع کثیری از مردم تهران و خبرنگاران داخلی و خارجی با قطار از اهواز وارد تهران شدند. به هنگام ورود اسرای عراقی به ایستگاه راه آهن تهران مسافران حاضر در ایستگاه ، کارکنان راه آهن ، مشایعت کنندگان و جمع کثیری از مردم در حالی که فریادهای الله اکبر و مرگ بر صدام سر می دادند با اخلاق اسلامی و گشاده رویی با این اسرا برخورد کردند.

آیت الله محمد باقر حکیم طی سخنانی در محوطه راه آهن و در میان اسرای عراقی اظهار داشت : شما امروز در حمایت جمهوری اسلامی ایران از ارشادات ملت مسلمان و امام خمینی بهره مند می شوید و خواهید دید که تمام تبلیغات امپریالیسم جهانی علیه ایران دروغ بوده است. وی افزود : صدام قبل از تجاوز به ایران به ملت عراق تجاوز کرد و امروز ملت عراق را ذلیل کرده و با زور و تهدید شما را به جبهه جنگ با مسلمین می فرستد تا حکومت رو به زوالش را از دست ندهد.

وی ادامه داد : صدام به جای فرستادن شما جوانان ملت مسلمان عراق به جنگ با اسرائیل و استفاده از شما برای آبادانی کشور عراق شما را علیه ایران بسیج کرده و به جنگ با مسلمین می فرستد.(4)

اعتراض مطبوعات چین به گرایش اعضای حزب کمونیست به اسلام

خبرگزاری فرانسه از پکن گزارش داد افزایش گرایش به اسلام در بین اعضای فعال حزب کمونیست چین باعث اعتراض روزنامه های این کشور شده است .  روزنامه بیجنیک ریبائو در پی نامه یکی از خوانندگان خود مبنی بر مشاهده اعضای فعال حزب کمونیست هنگام رفتن به نماز می نویسد : اعضای حزب کمونیست باید فعالیت های خود را در گسترش کفر و ضدیت با مذهب متمرکز کنند. این روزنامه می نویسد : یک کمونیست باید به قانون اساسی و قوانین حزب کمونیست پایبند باشد. گفتنی است قانون اساسی چین انجام فرائض مذهبی را ممنوع نکرده اما برای تبلیغ مذهب محدودیت قائل شده است . (5)

حسنی مبارک به اسرائیل می رود

خبرگزاری رویترز گزارش داد حسنی مبارک رئیس جمهور مصر دیروز اعلام کرد برای نخستین بار در ماه فوریه بهمن ماه سال جاری پس از دیدار از آمریکا به اسرائیل خواهد رفت ! وی تصمیم خود را برای رفتن به آمریکا و اسرائیل پس از تصدی ریاست جمهوری در مصاحبه ای با سردبیر مجله اکتبر فاش کرد .  مبارک در این مصاحبه از شکست کنفرانس سران عرب در مغرب که موجب دو دستگی بر سر طرح فهد شد اظهار اندوه و ناراحتی کرد.(6)

پی نوشت:

1- کیهان ، 15 آذر 1360 ، صفحه 16

2- جمهوری اسلامی ، 15 آذر 1360 ، صفحه 3

3- کیهان ، 15 آذر 1360 ، صفحه 16

4- کیهان ، 15 آذر 1360 ، صفحه 14

5- اطلاعات  ، 15 آذر 1360 ، صفحه 16

6- جمهوری اسلامی ، 15 آذر 1360 ، صفحه 3

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول