اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

ماجرای اخراج نماینده آمریکا توسط مردم سوریه

تظاهرکنندگان با شعارهایی نظیر مرگ بر آمریکا در خیابان های دمشق به راهپیمایی پرداخته و هنگام عبور از میدان اصلی شهر که در نزدیکی سفارت آمریکا قرار دارد از فیلیپ حبیب خواستند تا سوریه را ترک کند.

ماجرای اخراج نماینده آمریکا توسط مردم سوریه

رخدادهای 12 آذر 1360

چکیده

 

  • فیلیپ حبیب فرستاده ریگان بعد از ظهر دیروز با حافظ اسد رئیس جمهور سوریه ملاقات و گفت و گو کرد .  در پی این دیدار تظاهرات گسترده ای علیه اعمال جنایتکارانه آمریکا در انفجار بمب روز یکشنبه گذشته که بیش از 150 قربانی بر جای گزارد در شهر دمشق برگزار شد .
  • میرحسین موسوی نخست وزیر کشورمان در گفت و گویی بمب گذاری در دمشق و کشتار نزدیک به 200 نفر از مردم سوریه را محکوم کرد و مسبب این حادثه را صهیونیست ها یا گروه های دست راستی لبنان دانست .
  • طرح قانونی مطبوعات و نشریات با کلیه مواد و تبصره های آن دیروز به تصویب نهایی کمیسیون ارشاد اسلامی مجلس شورای اسلامی رسید و آماده ارائه به مجلس برای شور دوم شد .
  • سرتیپ ظهیر نژاد رئیس ستاد مشترک ارتش سه امتیاز پیروزی های اخیر را قطع محورهای ارتباط زمینی ارتش مزور صدام ، آزادسازی قسمت قابل توجهی از سرزمین های اسلامی و سوم وارد ساختن خسارات جانی و مالی جبران ناپذیر به دشمن دانست .
  • مهندس مصطفی هاشمی وزیر صنایع دیروز در یک گفت و گوی مطبوعاتی ضمن پاسخ گویی به سوالات خبرنگاران از پیشنهادی جهت تاسیس سه وزارت خانه جدید خبر داد.

تظاهرات 300 هزار نفری مردم سوریه علیه آمریکا

فیلیپ حبیب فرستاده ریگان بعد از ظهر دیروز با حافظ اسد رئیس جمهور سوریه ملاقات و گفت و گو کرد .در این دیدار عبدالحلیم خدام وزیر خارجه سوریه ، ناصر قدور معاون وزیر خارجه ، موریس درایر معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاورمیانه و روبرت باکاتیلی سفیر آمریکا در دمشق نیز حضور داشتند ، هنوز جزئیات مذاکرات فاش نشده است .

در پی این دیدار تظاهرات گسترده ای علیه اعمال جنایتکارانه آمریکا در انفجار بمب روز یکشنبه گذشته که بیش از 150 قربانی بر جای گزارد در شهر دمشق برگزار شد . به گفته مقامات سوریه شمار تظاهرکنندگان به 300 هزار نفر بالغ می شد ، تظاهرات و راهپیمایی از محل وقوع انفجار مذکور آغاز شد و در مقابل مقر حزب بعث سوریه در دمشق پایان یافت .

تظاهرکنندگان با شعارهایی نظیر مرگ بر آمریکا در خیابان های دمشق به راهپیمایی پرداخته و هنگام عبور از میدان اصلی شهر که در نزدیکی سفارت آمریکا قرار دارد از فیلیپ حبیب خواستند تا سوریه را ترک کند . مردم سوریه خطاب به رئیس جمهور آمریکا اظهار داشتند : سوریه هرگز زانو نخواهد زد .  گفتنی است دیروز تمام مدارس ، مغازه ها و دفاتر دولتی تعطیل بود. (1)

گفتنی است سوریه دیروز اعلام کرد جنایتکارانی که در بمب گذاری روز یکشنبه دمشق دست داشتند دستگیر شده اند ، در اعلامیه ای که توسط رسانه های گروهی دولتی سوریه منتشر شد رهبر عملیات یاسین بن محمد سارج معرفی شده است . (2)

میرحسین موسوی نخست وزیر کشورمان نیز در گفت و گویی بمب گذاری در دمشق و کشتار نزدیک به 200 نفر از مردم سوریه را محکوم کرد و مسبب این حادثه را صهیونیست ها یا گروه های دست راستی لبنان دانست . (3)

طرح قانونی مطبوعات و نشریات به تصویب نهایی رسید

طرح قانونی مطبوعات و نشریات با کلیه مواد و تبصره های آن دیروز به تصویب نهایی کمیسیون ارشاد اسلامی مجلس شورای اسلامی رسید و آماده ارائه به مجلس برای شور دوم شد . (4)

وزیر ارشاد : انقلاب اسلامی ایران حامی هر تصمیمی است که به مستکبرین ضربه بزند

حجت الاسلام معادیخواه وزیر ارشاد اسلامی در کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد انقلاب اسلامی ایران حامی هر تصمیمی است که به مستکبرین ضربه بزند. وی گفت : شکست مفتضحانه طرح ذلت بار فهد ، پیروزی بزرگ سیاسی برای انقلاب ما در سطح جهان و پیروزی رزمندگان ما در جنوب ، یک پیروزی مهم نظامی بود که این دو پیروزی برای انقلاب اسلامی ما به طور طبیعی یک پیروزی تبلیغاتی هم هست .

وی افزود : این پیروزی برای ما ارزش و اهمیت بیشتری دارد زیرا پیروزی های اخیر جلوه ای از ظهور این واقعیت است که دشمنان بی شعور ما مطمئن باشند که برای همیشه نمی توانند واقعیت ها را مخفی نگه دارند و واقعیت انقلاب اسلامی از پشت ابرهای غلیظ دروغ و جوسازی ها ظهور خواهد کرد .

وی در رابطه با تشکیل نیروهای واکنش سریع لیبی گفت : انقلاب اسلامی ایران پیشتاز و پیشگام در مبارزه با استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا و دفاع و حمایت از منافع مستضعفین می باشد و این انقلاب حامی هر تصمیمی است که به مستکبرین ضربه بزند و از منافع مستضعفین دفاع نماید . (5)

موقعیت ارتش ایران و عراق پس از فتح بزرگ جنوب تشریح شد

سرتیپ قاسمعلی ظهیر نژاد رئیس ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران طی گفت و گویی پیروزی های اخیر در جبهه جنوب را دارای سه امتیاز بزرگ دانست .  وی این سه امتیاز را قطع محورهای ارتباط زمینی ارتش مزور صدام ، آزادسازی قسمت قابل توجهی از سرزمین های اسلامی و سوم وارد ساختن خسارات جانی و مالی جبران ناپذیر به دشمن دانست .

رئیس ستاد مشترک که پس از دو ماه سکوت خود را شکسته است گفت : سربازان ، پاسداران ، نیروهای بسیج مردمی و عناصر ژاندارمری و دیگر رزمندگان در پیاده کردن این طرح قهرمانانه جانبازی کردند و دشمن را در مقابل خود مستاصل کرده و آنان را اسیر یا مجبور به فرار کردند.

رئیس ستاد مشترک ارتش در ادامه سخنان خود گفت : چنان چه حجت الاسلام رفسنجانی اعلام کرد این آخرین فتح ارتش اسلام نخواهد بود و به طور قطع و یقین ضربات مهلک تر و موثرتری بر پیکر عراق وارد خواهیم ساخت و همان طور که بارها گفته ام اقشار مختلف مردم مسلمان ایران همواره از موجودیت ، شرف ، حیثیت و دین خود دفاع خواهند کرد .

ظهیر نژاد ادامه داد : عملیات طریق القدس یکی از محورهای مهم ارتباط زمینی لشکریان عراق را که در دست خوزستان بین کرخه و کارون مستقر هستند از قسمت شمال غربی قطع کرد و یک مزیت نظامی را از عراق سلب کرد به طوری که اگر دشمن بخواهد از طریق عماره نیرویی به دشت خوزستان وارد کند مجبور است از نزدیک های بصره و از طریق طلایه یا شلمچه وارد خاک ما شود که مسیر راهش حداقل سه برابر می شود .

وی اضافه کرد سیاست جنگی و استراتژی ما این است که هر چقدر می توانیم تلفات پرسنلی به دشمن وارد سازیم چون با توجه به سه برابر بودن جمعیت ما نسبت به عراق و دو برابر بودن طول خدمت سربازی عراقی ها نسبت به ما به این نتیجه می رسیم که آسیب پذیری دشمن از نظر پرسنلی نسبت به ما شش برابر بیشتر است . به طوری که برای دشمن فقدان هزار نفر معادل اثر فقدان 6 هزار نیروی خودی برای ما است .

ظهیر نژاد افزود : طرح ثامن الائمه با سرمایه گذاری 12 ساعته فضاحت و زبونی ارتش عراق را در مقابل سپاهیان اسلام آشکار کرد و اجرای این طرح زیباترین عملیات جنگی بود که اتفاق افتاده است و مقابله این دو نبرد را به پایان عملیات طریق القدس موکول می کنیم ولی آن چه برای ارتش و ملت سپاهیان اسلام مهم است پیروزی قهرمانی ها و فداکاری های فرزندان برومند ما در میدان های جنگ است که این نبردها تا سرنگونی رژیم جنایتکار و مزدور صدام ادامه خواهد داشت . (6)

پیشنهاد تاسیس سه وزارت خانه جدید

مهندس مصطفی هاشمی وزیر صنایع دیروز در یک گفت و گوی مطبوعاتی ضمن پاسخ گویی به سوالات خبرنگاران از پیشنهادی جهت تاسیس سه وزارت خانه جدید خبر داد.

وی گفت : پیشنهادی که ما مطرح کرده ایم و اینک در هیئت دولت تحت بررسی است این است که کلیه سازمان های صنعتی پراکنده مانند صنایع کوچک ، صنایع ملی شده ، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ، وزارت صنایع ، سازمان حمایت از صنایع و غیره از نظر تخصصی در یک دیگر ادغام و از نظر رشته و دسته تفکیک شوند.

وی افزود : برای این کار پیشنهاد تاسیس سه وزارت خانه به شرح زیر را داده ایم ؛ وزارت صنایع سنگین شامل کلیه صنایع سنگین اعم از ریخته گری ، آهنگری ، خودروسازی ، ماشین سازی ، نورد و ... ، وزارت صنایع غذایی (قند و شکر ، روغن و لبنیات ، شیلات و ...) ، وزارت صنایع عمومی (سایر صنایع عمدتا مصرفی)(7)

پی نوشت:

1- اطلاعات ، 12 آذر 1360 ، صفحه 20

2- اطلاعات ، 12 آذر 1360 ، صفحه 20

3- اطلاعات ، 12 آذر 1360 ، صفحه 2

4- کیهان ، 12 آذر 1360 ، صفحه 2

5- کیهان ، 12 آذر 1360 ، صفحه 4

6- کیهان ، 12 آذر 1360 ، صفحه 2

7- جمهوری اسلامی ، 12 آذر 1360 ، صفحه 9

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول