اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

ماجرای 12 میلیارد طلب ایران از آمریکا

وزیر دفاع: یکی از نمونه‌های طلب ما همان قراردادهایی است که مربوط به خریدهای خارجی نظامی ما است که میلیاردها دلار بابت آن آمریکا از ما پول گرفته است و تحویل نداده است. این در واقع همان 12 میلیارد دلاری است که روزنامه‌ها نوشتند.

ماجرای 12 میلیارد طلب ایران از آمریکا

رخدادهای 14 آذر 1360

چکیده

  • میرحسین موسوی نخست وزیر پنجشنبه گذشته با امام خمینی رهبر انقلاب دیدار و گزارشی از امور کشور به ایشان ارائه کرد. در این دیدار امام خمینی از وضع سفارت خانه ها به شدت گلایه کردند.
  • موسوی: ما افرادی داشتیم در خارج از کشور که برخلاف بعضی از افراد متعهد که در خدمت نظام جمهوری اسلامی هستند آدم های فاسدی بودند به محض احضار به کشور رفته اند پناهنده شده اند.
  • انبار بزرگ مهمات و تدارکات گروهک تروریستی منافقین در خیابان فرجام تهرانپارس توسط پاسداران کشف شد . 
  • یکی از خلبانان عراقی که جنگنده اش هدف قرار گرفته و سقوط کرده است اعتراف کرد : فرانسوی ها در راه اندازی میراژ ها به عراق کمک می کنند .
  • ستاد بسیج اقتصادی کشور در رابطه با خرید  و احتکار برنج توسط عده ای سودجو در گیلان و مازندران اعلامیه ای منتشر و به محتکران تا سه شنبه این هفته مهلت داد.
  • سرهنگ سلیمی وزیر دفاع کشورمان در مصاحبه ای آخرین تحولات جبهه ها ، طرح های دولت برای هماهنگی ارتش و سپاه ، چگونگی تامین تجهیزات نظامی مورد نیاز و ... را اعلام کرد .
  • قراردادهای کلی ما در گذشته با آمریکا بود و پول هایش هم پرداخت شده بود که متاسفانه ندادند و یکی از نمونه هایش همان قراردادهایی است که مربوط به خریدهای خارجی نظامی ما است که میلیاردها دلار بابت آن آمریکا از ما پول گرفته است .

میرحسین موسوی : در صورت خیره سری رژیم بعث وارد خاک عراق می شویم

نخست وزیر کشورمان در گفت و گو با خبرگزاری پارس در سوسنگرد در پاسخ به این سوال که نیروهای ما تا چه حد پیشروی خواهند کرد گفت : ما بارها اعلام کرده ایم چشم داشتی به خاک کسی نداریم ولی اگر نیروهای صدامی بخواهند در مقابل نیروهای ما مقاومت کنند و دست از خیره سری بر ندارند چه بسا ما مجبور می شویم تعرض به داخل خاک عراق داشته باشیم .(1)

نارضایتی شدید امام از وضع سفارت خانه ها در دیدار با نخست وزیر

میرحسین موسوی نخست وزیر همچنین پنجشنبه گذشته با امام خمینی رهبر انقلاب دیدار و گزارشی از امور کشور به ایشان ارائه کرد. در این دیدار امام خمینی از وضع سفارت خانه ها به شدت گلایه کردند.

موسوی بعد از دیدار با امام ضمن اعلام این خبر گفت : رابطه دانشجویان و انجمن اسلامی با سفارتخانه ها باید درست مثل رابطه نهادهای انقلابی با ادارات باشد ، ادارات در نظام ما یک نقش دارند که نمی شود حذف کرد ، ما به برادرهایمان توصیه می کنیم مواظب باشند که در برخورد با سفارتخانه ها دست به کاری نزنند که به ضرر انقلاب تمام بشود.

موسوی ضمن اشاره به نارضایتی امام از وضع سفارتخانه ها گفت : این یک هشداری است برای تمام سفارتخانه های ما و برای مسئولین در سفارتخانه ها که آن فضای کاری خودشان را متحول بکنند و شرایط را دگرگون بکنند .

پناهنده شدن سفرای ایران در خارج نشانه چیست؟!

وی ادامه داد : یک نکته ای که ما باید به آن اشاره کنیم این که ما افرادی داشتیم در خارج از کشور که برخلاف بعضی از افراد متعهد که در خدمت نظام جمهوری اسلامی هستند آدم های فاسدی بودند به محض احضار به کشور رفته اند پناهنده شده اند ، نظیر هامبورگ ، دانمارک و امکان دارد و ممکن است بعد از این هم اتفاق بیفتد ، این پناهندگی به حساب ضعف وزارت امور خارجه در این زمینه نباید گذاشته شود ، این ها افراد فاسدی هستند که نوکری اروپا و نوکری آمریکا خوششان می آید و از ارباب های فرنگی خوششان می آید و این نشان قدرت و قوت وزارت امور خارجه در این کار است.

موسوی ادامه داد : سفارتخانه ها زمانی باید بسته شوند که ضررشان بیشتر از نفعشان باشد و امروز این گونه نیست و آمریکا از بسته شدن سفارتخانه های ما که باعث منزوی شدن ایران می شود سود می برد.(2)

مهمات سرقتی منافقین کجا انبار شده بود؟!

انبار بزرگ مهمات و تدارکات گروهک تروریستی منافقین در خیابان فرجام تهرانپارس توسط پاسداران کشف شد .  در این انبار مهمات تعداد 273 قبضه از انواع اسلحه ، 10 قبضه تیربار ، 100 عدد نارنجک جنگی ، 8 هزار فشنگ جنگی ، 120 کیلو مواد منفجره و تعدادی بی سیم و دستگاه مخابراتی و دیگر وسایل نظامی و مهمات جنگی کشف گردید .

بر اساس این گزارش به دنبال کشف یک خانه تیمی که تحت پوشش فروشگاه رنگ در 16 متری مجیدیه فعالیت می کرد پاسداران موفق شدند انبار بزرگ مهمات و تدارکات منافقین را نیز در تهرانپارس کشف کنند.

ساعت 11 جمعه شب پاسداران دادستانی با همکاری کمیته منطقه 5 و سپاه تهران با اطلاع قبلی انبار مهمات و تدارکات  منافقین را در خیابان فرجام تهرانپارس محاصره کردند ، پس از مدتی پاسداران با هماهنگی کامل طی یک عملیات ضربتی بدون درگیری مسلحانه وارد خانه شدند.

در بازرسی از زیر زمین خانه مقادیر قابل توجهی اسلحه و مهمات که ذکر آن رفت کشف شد . این تجهیزات در زیرزمین این خانه مخفی شده بود که از طریق دریچه ای زیر زمین به خارج راه داشت .  اعضاء گروهک منافقین سلاح و مهمات کشف شده از پادگان ها و جبهه های جنگ که توسط آن ها سرقت شده بود را در این زیر زمین انبار کرده بودند.

یک مقام آگاه در دادستانی انقلاب ضمن تائید خبر فوق اظهار داشت : این بزرگترین انبار مهمات و تدارکاتی منافقین در تهران بود که تاکنون کشف شده است ، آن ها با همین اسلحه ها و مهمات جنگی اقدام به ترور شخصیت ها و مردم متدین جامعه می کردند.(3)

اعتراف یک خلبان اسیر شده عراقی : فرانسوی ها به ما کمک می کنند !

یکی از خلبانان عراقی که جنگنده اش هدف قرار گرفته و سقوط کرده است اعتراف کرد : فرانسوی ها در راه اندازی میراژ ها به عراق کمک می کنند . وی که به تهران منتقل شده است در مصاحبه ای با صدا و سیما اظهار داشت : عده ای از کارشناسان و تکنسین های فرانسوی در پایگاه های هوایی عراق ، خلبانان عراقی را در مورد چگونگی پرواز میراژها آموزش می دهند و قبل از پرواز این هواپیماها برای بمباران شهرهای ایران همه نوع کمک فنی توسط تکنسین های فرانسوی در اختیار خلبانان عراقی گذاشته می شود.

در هفته های اخیر جنگنده های عراقی مناطق مسکونی اهواز ، آبادان ، بخش شرقی خرمشهر ، سوسنگرد و حمیدیه را بمباران کرده اند که در نتیجه عده زیادی از مردم غیرنظامی وطن ما به شهادت رسیده اند. ظرف چند روز گذشته 13 فروند میراژ و میگ عراقی بر اثر آتش پدافند هوایی و جنگنده های نیروی هوایی جمهوری اسلامی سقوط کرده است.(4)

مهلت ستاد بسیج اقتصادی کشور به محتکران برنج تا روز سه شنبه

ستاد بسیج اقتصادی کشور در رابطه با خرید  و احتکار برنج توسط عده ای سودجو در گیلان و مازندران اعلامیه ای منتشر و به محتکران تا سه شنبه این هفته مهلت داد. در بخشی از این اطلاعیه آمده است : چون عده ای از عوامل سودجو در استان گیلان و مازندران خارج از شرایط مندرج در دستور العمل ها و ضوابطی که از طرف شورای اقتصاد و ستاد بسیج اقتصادی کشور اعلام شده اقدام به خرید برنج و احتکار آن کرده اند بدین وسیله به صاحبان این قبیل برنج ها اخطار می شود حداکثر تا تاریخ 17 آذر سه شنبه این هفته مهلت دارد که مقدار کل و نوع برنج و سایر اطلاعات مربوط به کیفیت خرید را به این استانداری ها اعلام کنند.(5)

گزارش وزیر دفاع از میلیاردها دلار طلب ایران از آمریکا !

سرهنگ سلیمی وزیر دفاع کشورمان در مصاحبه ای آخرین تحولات جبهه ها ، طرح های دولت برای هماهنگی ارتش و سپاه ، چگونگی تامین تجهیزات نظامی مورد نیاز و ... را اعلام کرد .  وزیر دفاع در این مصاحبه در مورد توان رزمی ارتش اسلام و وضع جبهه ها گفت : ابتکار عمل هم اکنون در دست ما است و به قول نظامیان تک ما روی دور است زیرا توان رزمی ما از یک سری امکانات و نیروهای فیزیکی محسوس و یک سری امکانات نامحسوس برخوردار است و شما نمونه ای از توان و بنیه رزمی را دیدید که چگونه این نیروها به موقع متبلور می شوند و دشمن را به ذلت و زبونی می کشند.

وی در مورد هماهنگی بین ارتش و سپاه نیز گفت : از زمان شهید نامجو ابتکاری به خرج داده شد که دانشجویان دانشکده افسری را به مدت دو ماه به سپاه می فرستیم که بروند و در هوای سپاه تنفس کنند و با روحیات و روش و منش سپاهیان انقلاب آشنا شوند و برگردند و این از اقداماتی است که در جهت نزدیک شدن بیش از پیش سپاه و ارتش انجام شده است .

وزیر دفاع همچنین در مورد نقش روحانیون در ارتش گفت : برادران روحانی ما اکنون به عنوان حضور مردم در ارتش فعالیت می کنند و طبق اصل 144 قانون اساسی که ارتش جمهوری اسلامی باید یک ارتش مکتبی و مردمی شود نقش روحانیت و وجود روحانیت در ارتش به عنوان مردمی ترین چهره در ارتش است و برای این کار سازمان سیاسی ایدئولوژیک بنیاد گذاشته شد که در راس آن ها از برادران روحانی و غیر روحانی استفاده می شود.

وی همچنین در مورد تکلیف قراردادهای نظامی منعقد شده قبل از انقلاب گفت : قراردادهای کلی ما در گذشته با آمریکا بود و پول هایش هم پرداخت شده بود که متاسفانه ندادند ، بالاخص بعد از مسئله لانه جاسوسی و تحریم اقتصادی ، تمام آن چیزهایی که ما قبلا پول هایش را داده بودیم به ما ندادند و یکی از نمونه هایش همان قراردادهایی است که مربوط به خریدهای خارجی نظامی ما است که میلیاردها دلار بابت آن آمریکا از ما پول گرفته است و یک ادعانامه و طرح دعاوی است که این اسناد و مدارکش توسط برادران ما در نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران و برادران دیگر در وزارت دفاع تهیه شده و این دعاوی به صورت مدون و منطقی جمع آوری شده و حدود دو هفته قبل آن را به لایحه بردند که به ثبت رسید .

سلیمی افزود : این در واقع همان 12 میلیارد دلاری است که روزنامه ها نوشتند و خبرش منتشر شد و این بزرگترین دعوی است که در طول تاریخ یک کشوری بر علیه آمریکا دارد.

وزیر دفاع در مورد تامین تجهیزات نظامی کشور نیز گفت :به همه زبان های خودمانی گفته ایم که پل های پشت سرما خراب شده اند و دیگر امیدی به آن که از روی این پل ها ما باز از خارج وسیله و مهمات و جنگ افزار وارد کنیم نیست و پل ها خراب شده است یا ما باید در مقابل آتش دشمن از بین برویم و یا خودمان وسائل را تهیه کنیم و پاسخگوی نیازها باشیم . این سیاست اعلام شده و مسئولین برمبنای همین سیاست برنامه های خودشان را تعیین می کنند.

وی سپس در پاسخ به این سوال که معیار شما برای عقد قراردادهای نظامی با کشورهای خارجی چیست ؟ گفت : معیار این است که نه آن ها بر ما چیزی را تحمیل کنند و سر ما را کلاه بگذارند و نه ما سر آن ها کلاه بگذاریم ، ما می گوئیم که تحت این شرایط و با این قیمت می خریم و هیچ نوع تحمیلی را نمی پذیریم همان طور که هیچ نوع تحمیلی را هم روا نمی داریم.(6)

پی نوشت:

1-  اطلاعات ، 14 آذر 1360 ، صفحه 2

2- کیهان ، 14 آذر 1360 ، صفحه 2

3- کیهان ، 14 آذر 1360 ، صفحه 14

4- اطلاعات ، 14 آذر 1360 ، صفحه 2

5- اطلاعات ، 14 آذر 1360 ، صفحه 2

6- جمهوری اسلامی ، 14 آذر1360 ، صفحه 12

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول