اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

تبصره سری طرح خائنانه عربستان!

مجله الکفاح العربی به نقل از منابع فلسطینی نوشت : طرح فهد حاوی یک تبصره سری درباره سازمان فلسطین است که می گوید: دولت حق داشتن سلاح را تا مدت 20 سال نخواهد داشت و این مسئله با نظارت سازمان ملل صورت می گیرد .

تبصره سری طرح خائنانه عربستان!

رخدادهای 7 و 8 آذر 1360

چکیده

  • آیت الله منتظری طی پیامی خطاب به وزیر ارشاد اسلامی خواستار شد که روزهای دوازده الی 17 ربیع الاول به مناسبت میلاد پیامبر گرامی اسلامی به نام هفته وحدت بین مسلمین نامگذاری شود.
  • امام خمینی: بازرسی نهادهای انقلابی را در اولویت باید قرار دهید و اگر ضمن بازرسی مشاهده کردید یکی از افراد منتسب به انقلاب اعم از روحانی و یا غیرروحانی مرتکب تخلفی شده است بلافاصله تحت تعقیب قرار بگیرند.
  • امام خمینی رهبر انقلاب حجت الاسلام حاج سید محمد مهدی دستغیب را به تصدی در امور دو آستانه مبارکه حضرت احمد بن موسی بن جعفر شاهچراغ(ع) و حضرت می رسید محمد(ع) منصوب کردند.
  • ناخدا بهرام افضلی فرمانده نیروی دریایی: هرگونه قرارداد تامین حفاظت خلیج فارس و تنگه هرمز بی اعتبار است .
  • بعد از بررسی و تبادل نظر با اکثریت آراء نام جمهوری اسلامی برای خبرگزاری پارس به تصویب رسید و آماده تقدیم به مجلس شورای اسلامی برای تصویب نهایی گردید . 
  • وزارت امور خارجه کشورمان با انتشار اطلاعیه ای شکست کنفرانس فاس را یک پیروزی بزرگ برای امت اسلام و رزمندگان سازش ناپذیر فلسطین و عقب نشینی مفتضحانه ای برای سران وابسته تلقی کرد.
  • با شکست طرح هشت ماده ای فهد و به منظور جلوگیری از شکست کامل سیاست عربستان در راه به رسمیت شناختن اسرائیل مقامات تل آویو خواهان مذاکره مستقیم با عربستان شدند !
  • تهاجم گسترده نیروهای اسلام در چند جبهه جنوب به آزادی بیش از 250 کیلومتر از سرزمین های اشغال شده میهن عزیز اسلامیمان منجر شد.
  • هاشمی در مورد مانور های مشترک آمریکا و انگلیس و عمان در منطقه گفت : این عمل جزئی از برنامه کلی استعمارگران است و ما طبعا باید در مقابل آنان جوابگو باشیم که این آمادگی را داریم . 
  • شکست طرح ضد اسلامی و خائنانه فهد کنفرانس دو روزه سران بازار مشترک اروپا را نیز با شکست روبرو ساخت.
  • مجله الکفاح العربی فاش ساخت : طرح فهد حاوی یک تبصره سری درباره سازمان فلسطین است که می گوید : دولت حق داشتن سلاح را تا مدت 20 سال نخواهد داشت و این مسئله با نظارت سازمان ملل صورت می گیرد .
  • بر اثر انفجار نارنجک در اتومبیل امام جمعه پاوه و سه نفر مجروح شدند.

12 تا 17 ربیع الاول هفته وحدت اعلام شد

آیت الله منتظری طی پیامی خطاب به وزیر ارشاد اسلامی خواستار شد که روزهای دوازده الی 17 ربیع الاول به مناسبت میلاد پیامبر گرامی اسلامی به نام هفته وحدت بین مسلمین نامگذاری شود.(1)

دستور امام به سازمان بازرسی کل کشور

مصطفی محقق معاون وزیر دادگستری و ورئیس سازمان بازرسی کل کشور پیش از ظهر روز پنجشنبه به حضور امام خمینی رسید و با ایشان گفت و گو کرد .  وی در پایان این دیدار در گفت و گویی اظهار داشت : حضرت امام خمینی ضمن آرزوی موفقیت برای این سازمان فرمودند «بازرسی نهادهای انقلابی را در اولویت باید قرار دهید و اگر ضمن بازرسی مشاهده کردید یکی از افراد منتسب به انقلاب اعم از روحانی و یا غیرروحانی مرتکب تخلفی شده است بلافاصله تحویل مقامات قضایی داده و از طریق شورای عالی قضایی تحت تعقیب قرار بگیرند»(2)

تولیت آستانه مبارک شاهچراغ از سوی امام تعیین شد

نمایندگان امام خمینی در سازمان اوقاف در مورد تعیین تولیت دو آستان حضرت احمد بن موسی بن جعفر شاه چراغ (ع) و می رسید محمد (ع) استفسار نامه ای به محضر امام خمینی رهبر انقلاب تقدیم داشتند. امام خمینی رهبر انقلاب نیز در پاسخ حجت الاسلام حاج سید محمد مهدی دستغیب را به تصدی در امور دو آستانه مبارکه حضرت احمد بن موسی بن جعفر شاهچراغ(ع) و حضرت می رسید محمد(ع) منصوب کردند.(3)

 هر گونه قرارداد تامین حفاظت خلیج فارس و تنگه هرمز بی اعتبار است

ناخدا بهرام افضلی فرمانده نیروی دریایی گفت : هرگونه قرارداد تامین حفاظت خلیج فارس و تنگه هرمز بی اعتبار است .  وی اظهار داشت : از آن جا که ایران دارای طولانی ترین مرز دریایی در خلیج فارس و دریای عمان نسبت به هر یک از کشورهای حاشیه نشین این دریاها می باشد هرگونه معاهده و هرگونه قرارداد تامین و حفاظت از مرزهای آبی تنگه هرمز و خلیج فارس بدون حضور گسترده و موثر و تائید رسمی و احیانا مشارکت ایران فاقد هرگونه اثر سیاسی و نظامی و بی اعتبار است .

وی در باره نتیجه جنگ نیز گفت : در مورد دورنمای جنگ در آینده باید بگویم به نظر اینجانب در صورتی که فاکتورهای غیرمترقبه همانند دخالت مستقیم ابرقدرت ها پیش نیاید و ما علیرغم کمک های بی دریغ مرتجعین و ابرقدرت ها به دولت عراق فقط با نیروی نظامی این کشور درگیر باشیم به طور قطع و یقین پیروز و سربلند از این جنگ بیرون خواهیم آمد.(4)

خبرگزاری پارس به جمهوری اسلامی تغییر نام یافت

کمیسیون ارشاد اسلامی مجلس شورای اسلامی عصر روز پنجشنبه تشکیل جلسه داد . بر اساس دعوت صورت گرفته معادیخواه وزیر ارشاد اسلامی و کمال خرازی سرپرست خبرگزاری پارس در این جلسه حضور یافتند و بحث پیرامون تغییر نام خبرگزاری پارس به جمهوری اسلامی با حضور نمانیدگان پیشنهاد دهنده آغاز و بعد از بررسی و تبادل نظر با اکثریت آراء نام جمهوری اسلامی برای خبرگزاری پارس به تصویب رسید و آماده تقدیم به مجلس شورای اسلامی برای تصویب نهایی گردید . (5)

انعکاس جهانی شکست آمریکا ، اسرائیل و ارتجاع منطقه در کنفرانس فاس

وزارت امور خارجه کشورمان با انتشار اطلاعیه ای شکست کنفرانس فاس را یک پیروزی بزرگ برای امت اسلام و رزمندگان سازش ناپذیر فلسطین و عقب نشینی مفتضحانه ای برای سران وابسته تلقی کرد و خواستار انسجام بیشتر جبهه ضد امپریالیستی و ضد صهیونیستی برای مقابله با طرح ها و توطئه های آمریکا و رژیم اشغالگر قدس شد.(6)

از سوی دیگر عربستان سعودی از طرح هشت ماده ای خود برای صلح خاورمیانه دفاع کرد و گفت : این کشور مسئول شکست دوازدهمین کنفرانس سران عرب نیست .  مطبوعات چپ گرای عرب طرح سعودی را مسئول شکست کنفرانس فاس دانسته اند.

دولت عربستان در این راستا تاکید کرد : این طرح هرگز برای حفظ منافع عربستان سعودی طرح ریزی نشده است ! این طرح برای خدمت به آرمان عرب و به ویژه فلسطینیان تهیه شده و اصول منطقی و عادلانه ای را مطرح کرده است !

خبر دیگر این که هزاران تن از مردم مسلمان و انقلابی بیروت دیروز در حالی که تصاویری از امام خمینی را در دست داشتند ضمن یک تظاهرات پرشور نسبت به طرح آمریکایی فهد اعتراض کرده و اعلام داشتند فلسطین هرگز به دست رژیم های جابر متکی به نفت آزاد نمی شود بلکه فقط بازوان توانای مومن و مجاهد آن را آزاد خواهند کرد .  سازمان های فلسطینی حاضر در لبنان نیز در اطلاعیه ای این طرح را محکوم کرده و آن را خیانت بزرگ فهد خواندند.(7)

اسرائیل به دنبال مذاکره مستقیم با عربستان!

همچنین با شکست طرح هشت ماده ای فهد و به منظور جلوگیری از شکست کامل سیاست عربستان در راه به رسمیت شناختن اسرائیل مقامات تل آویو خواهان مذاکره مستقیم با عربستان شدند ! در این میان بگین که قبلا برای کمک به تصویب طرح فهد آن را رد می کرد طی مصاحبه ای تائید کرد که طرح 8 ماده ای فهد روحیه مبارزه جویی علیه اسرائیل را تعدیل کرده است .(8)

8 آذر 1360

عملیات طریق القدس و آزاد سازی بستان

تهاجم گسترده نیروهای اسلام در چند جبهه جنوب به آزادی بیش از 250 کیلومتر از سرزمین های اشغال شده میهن عزیز اسلامیمان منجر شد و شهرستان بستان پس از 427 روز اشغال آزاد گردید و نیروهای اسلام بر نواحی مرزی مسلط شدند. لشکر 11 عراق در این حمله متلاشی شد و تا ساعت 11 امروز حداقل 800 سرباز عراقی به اسارت درآمدند و تلفات دشمن نیز 1500 نفر گزارش شده است که فرمانده تیپ 48 عراق در میان آن ها است .

گفتنی است بامداد دیشب رزمندگان اسلام متشکل از برادران ارتشی ، سپاهی و بسیجی و نیروهای مردمی زیر باران شدید تهاجم گسترده به قلب مواضع نیروهای عراقی در غرب و جنوب شهر سوسنگرد را آغاز کرده و از سه جناح شاهسون ، دهلاویه و چولانه به آن ها حمله بردند. نیروهای ایرانی ساعات نخستین نبرد خطوط جبهه دشمن را در منطقه بستان درهم شکستند و قبل از ظهر امروز پرچم ایران را پس از 14 ماه در بستان به اهتزاز درآوردند.

پیش از ظهر امروز همچنین واحدهایی از رزمندگان میهن اسلامی به نقاط مرزی رسیدند و خطوط تدارکاتی دشمن را قطع کرده و واحدهایی از نیروهای ما نیز همزمان توانستند علیرغم سطح وسیع مین گذاری شده به بخش هایی از مواضع عراق تسلط یابند و با عبور از رودخانه سابله به غرب بستان برسند.(9) در پی پیروزی اخیر رزمندگان اسلام و آزادی بستان از دست قوای عراقی بعد از ظهر امروز انبوه کثیری از مردم مسلمان در خیابان ولیعصر تهران دست به راهپیمایی زدند. (10)

هاشمی : ایران آماده است به مانور نظامی آمریکا و انگلیس پاسخ دهد

شورای عالی دفاع عصر دیروز به ریاست حضرت آیت الله خامنه ای رئیس جمهور و با حضور اعضای این شورا تشکیل جلسه داد.

در پایان این جلسه آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و نماینده امام در این شورا در گفت و گویی اظهار داشت : در جلسه امشب 16 مسئله در دستور کار قرار داشت اولین قسمت آن رسیدگی به وضع جبهه ها بود و در این مورد گزارشی نیز ارائه شد که امیدوار کننده است .  وی گفت : امیدواریم به زودی اخبار خوبی از جبهه ها برای مردم شهید پرور ایران داشته باشیم .

رئیس مجلس ادامه داد : در جلسه شورای عالی دفاع موضوع مطالبات ایران از رژیم صهیونیستی بابت پول هایی که برای خرید اسلحه در طول رژیم شاه پرداخت شده که ما آن ها را نخواسته ایم مطرح شد و تصمیم گرفته شد که این مسئله را تعقیب و پول هایی که بابت این امر پرداخت شده را پس بگیریم.

هاشمی در مورد مانور های مشترک آمریکا و انگلیس و عمان در منطقه گفت : این عمل جزئی از برنامه کلی استعمارگران است و به عنوان تهدیدی نسبت به کشورهای مستقل و ضد امپریالیستی منطقه است و ما طبعا باید در مقابل آنان جوابگو باشیم که این آمادگی را داریم . (11)

تبصره سری برای یک طرح خائنانه !

شکست طرح ضد اسلامی و خائنانه فهد کنفرانس دو روزه سران بازار مشترک اروپا را نیز با شکست روبرو ساخت. سران بازار مشترک در اجلاس دو روزه خود که در لندن برگزار شد قبل از هرچیز به بررسی علل شکست طرح ذلت بار فهد و تصمیمات آینده خویش در مورد خاورمیانه پرداختند و این امر باعث شد که دستور کار آینده این کنفرانس به فراموشی سپرده شود.

گفتنی است رهبران بازار مشترک اروپا از سفرای خود در کشورهای عربی منطقه خواسته اند تا دلائل اساسی و واقعی شکست طرح فهد را بررسی کنند. (12)

از سوی دیگر مجله الکفاح العربی در شماره اخیر خود به نقل از منابع فلسطینی نوشت : طرح فهد حاوی یک تبصره سری درباره سازمان فلسطین است که می گوید : دولت حق داشتن سلاح را تا مدت 20 سال نخواهد داشت و این مسئله با نظارت سازمان ملل صورت می گیرد .  این مجله نوشت : پادشاهی سعودی اخیرا از فرانسه درخواست کرده که طرح فهد را در شورای امنیت در ماه آینده مطرح کند و دولت فرانسه نیز آمادگی خود را جهت این امر اعلام کرده است .

خبر دیگر این که یاسر عبدربه عضو کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین و معاون دبیر کل جبهه دمکراتیک برای آزادی فلسطین در مصاحبه ای با روزنامه السفیر گفت : نتایج کنفرانس سران عرب در فاس دلیل قاطعی بر شکست طرح های عربستان جهت تحمیل رهبری خود بر منطقه است . (13)

حمله به منزل وزیر دفاع دفع شد

حدود ساعت 7 بعد از ظهر دیروز سرنشینان یک اتومبیل تویوتا سفید رنگ به محل سکونت سرهنگ سلیمی وزیر دفاع حمله کردند. این حمله که با شلیک چند تیر صورت گرفت با واکنش متقابل ماموران خنثی شد ولی مهاجمان متواری شدند.(14)

حمله به خودروی امام جمعه پاوه

بر اثر انفجار نارنجک در اتومبیل امام جمعه پاوه سه نفر مجروح شدند. ساعت 7 و 20 دقیقه صبح پنجشنبه گذشته یک نارنجک که در اتومبیل ملاقادر قادری امام جمعه پاوه کار گذاشته شده بود منفجر گردید و بر اثر این انفجار راننده اتومبیل و دو تن از پاسداران نگهبان امام جمعه پاوه مجروح شدند .  در این حادثه به امام جمعه پاوه آسیبی نرسید.(15)

پی نوشت:

1-  اطلاعات ، 7 آذر 1360 ، صفحه 2

2-  اطلاعات ، 7 آذر 1360 ، صفحه 2

3-  اطلاعات ، 7 آذر 1360 ، صفحه 2 گفتنی است تاریخ نامه امام 5 آذر 1360 ذکر شده است .

4- اطلاعات ، 7 آذر 1360 ، صفحه 6

5-  اطلاعات ، 7 آذر 1360 ، صفحه 13

6- اطلاعات ، 7 آذر 1360 ، صفحه 13

7- اطلاعات ، 7 آذر 1360 ، صفحه 16

8- جمهوری اسلامی ، 7 آذر 1360 ، صفحه 3

9- جمهوری اسلامی ، 9 آذر 1360 ، صفحه 2

10- اطلاعات ، 9 آذر 1360 ، صفحه 14

11- اطلاعات ، 8 آذر 1360 ، صفحه 2پ

12- اطلاعات ، 8 آذر 1360 ، صفحه 16

13- جمهوری اسلامی ، 8 آذر 1360 ، صفحه 3

14- اطلاعات ، 8 آذر 1360 ، صفحه 15

15- اطلاعات ، 8 آذر 1360 ، صفحه 1

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول