اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

علت تغییر نام عملیات کربلای1 به طریق القدس

قبلا آقایان این طرح را طرح کربلای یک نام گذاری کرده بودند و تصمیم داشتند آن را هم زمان با کنفرانس فاس انجام دهند که پاسخی کوبنده به اجتماع آن ها باشد ولی به علت به هم خوردن این کنفرانس برادران ما اسم طرح را طریق القدس گذاشتند.

علت تغییر نام عملیات کربلای1 به طریق القدس

رخدادهای 9 آذر 1360

چکیده

  • آیت الله هاشمی رفسنجانی: در جریان پیروزی اخیر نیروهای ما یک تیپ دشمن در بستان و روستاهای اطراف آن را به کلی متلاشی کردند.
  • این طرح را طرح کربلای یک نام گذاری کرده بودند و تصمیم داشتند آن را همزمان با کنفرانس فاس انجام دهند که پاسخی کوبنده به اجتماع آن ها باشد.
  • ناخدا افضلی فرمانده نیروی دریایی در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که ایران موفق شده است تاکنون 9 فروند ناوچه اوزای عراق را غرق و برتری خود را بر آب های خلیج فارس به طور قاطع حفظ کند.
  • سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در بیانیه ای تحت عنوان سخنی با دولت جدید خواستار تشکیل یک سازمان اطلاعاتی قوی برای برخورد با فتنه گروهک ها شد.
  • روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد طی هفته گذشته منطقه دروله و شرواله و ارتفاعات مهم سرسوران در منطقه جوانرود به طور کامل به تصرف رزمندگان اسلام در آمد.

آیت الله هاشمی : یک تیپ دشمن در بستان و اطراف آن به کلی متلاشی شده است

پس از پیروزی بزرگ دیروز رزمندگان اسلام آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس و نماینده امام در شورای عالی دفاع در مصاحبه ای ضمن تقدیر از مبارزین سلحشور گفت : در جریان پیروزی اخیر نیروهای ما یک تیپ دشمن در بستان و روستاهای اطراف آن را به کلی متلاشی کردند.

وی ادامه داد : در اولین ضرباتی که از طرف نیروهای رزمنده ما به نیروهای عراقی وارد آمد آن ها تعادل خودشان را از دست داده اند و یک تیپ در بستان و روستاهای اطراف به کلی متلاشی و جاده تدارکاتی آن ها به طرف عراق هم بسته شده است و عده زیادی از نیروهای بعثی اسیر شده اند و غنائم بسیاری هم گرفته شده است و دو تیپ دیگر هم که در قسمت جنوب جبهه در شمال نیسان بودند هم تحت فشار هستند و قسمت عمده آن ها در محاصره است .

هاشمی گفت : فکر می کنم نیروهای جمهوری اسلامی ایران امشب آخرین ضربات را به نیروهای دشمن بزنند بخصوص این که نیروهای متجاوز راه فرار حسابی ندارند زیرا غربشان باتلاق است و قسمت شمال و شرق آن ها هم نیروهای ما هستند و در جنوبشان هم رودخانه نیسان قرار دارد که اکثر پل های آن در دست ما است و من فکر می کنم راهی برای نجات آن ها وجود ندارد و آن ها باید یا تسلیم شوند یا از آب یا احیانا پلی که در اختیارشان باشد فرار کنند که شانس فرار برای آن ها بسیار کم است .

نماینده امام در شورای عالی دفاع گفت : تا آن جا که من اطلاع دارم قبلا آقایان این طرح را طرح کربلای یک نام گذاری کرده بودند و تصمیم داشتند آن را همزمان با کنفرانس فاس انجام دهند که پاسخی کوبنده به اجتماع آن ها باشد ولی به علت به هم خوردن این کنفرانس برادران ما اسم طرح را طریق القدس گذاشتند و با فرصت بیشتری برنامه خود را تنظیم کردند و نشان دادند که آمریکا و عمالش با چه نیرویی مواجه هستند.(1)

ناخدا افضلی : ایران تاکنون 9 فروند ناوچه اوزای عراق را غرق کرده است

ناخدا افضلی فرمانده نیروی دریایی در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که ایران موفق شده است تاکنون 9 فروند ناوچه اوزای عراق را غرق و برتری خود را بر آب های خلیج فارس به طور قاطع حفظ کند. وی همچنین تاکید کرد که ایران آمادگی دارد روزانه بیش از 3 میلیون بشکه نفت صادر کند.

فرمانده نیروی دریایی با اشاره به هفت آذر ماه سال 59 و عملیات مروارید گفت : پس از آن تاریخ عراق حتی یک بار جرات انجام عملیات دریایی آشکار را نداشته است و نیروی دریایی ارتش اسلام علاوه بر کنترل کامل و دائم بر آب های کشور حتی اجازه فعالیت به کشتی های بازرگانی عراق را نیز نداده است .  افضلی گفت : ما در حال جنگ هستیم و طبیعی است اگر یک کشتی به طرف کشور دشمن اسلحه و کالا ببرد ما از حرکت او جلوگیری خواهیم کرد . (2)

تاکید مجاهدین انقلاب بر تشکیل سازمان قوی اطلاعاتی برای برخورد با فتنه

سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در بیانیه یکصد و هشتم این سازمان تحت عنوان سخنی با دولت جدید خواستار تشکیل یک سازمان اطلاعاتی قوی برای برخورد با فتنه گروهک ها شد.

در بخشی از این اطلاعیه آمده است : ما می دانیم گر چه ضربات موثری بر پیکر تروریسم وارد آمده است ولی هنوز در گوشه و کنار آثار فتنه و شرارت آنان علیه مردم و انقلاب مشاهده می شود و اطلاعات دیگر نشان می دهد که ته مانده های اینان به امید شرارت های بیشتر در آینده می باشند و این خود هوشیاری و آمادگی هرچه بیشتر مسئولین را می طلبد ما پیگیری و اجرای طرح ایجاد سازمان اطلاعاتی و نیز پیگیری هر چه بیشتر برای دستگیری و ریشه کنی اینان را از نیازهای اساسی انقلاب اسلامی در این مرحله می دانیم . (3)

آزادی ارتفاعات سرسوران و مناطق دروله و سرواله در جوانرود

طی یک درگیری که بین برادران پاسدار و پیشمرگان مسلمان کرد از یک سو و عناصر مسلح ضد انقلاب از سوی دیگر در روستای کاقلی در اطراف دیوان دره روی داد 15 تن از عوامل کومله و دمکرات به هلاکت رسیدند و 15 تن دیگر از آنان زخمی شدند. همچنین روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منطقه اعلام کرد طی هفته گذشته منطقه دروله و شرواله و ارتفاعات مهم سرسوران در منطقه جوانرود به طور کامل به تصرف رزمندگان اسلام در آمد. در این عملیات ده نفر از متجاوزان عراقی کشته و زخمی شدند . (4)

پی نوشت :

1- جمهوری اسلامی ، 9 آذر 1360 ، صفحه 11

2- جمهوری اسلامی  ، 9 آذر 1360 ، صفحه 12

3- اطلاعات ، 9 آذر 1360 ، صفحه 15

4- اطلاعات ، 9 آذر 1360 ، صفحه 4

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول