اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

تقسیم کشورهای جهان از منظر رجایی

کشورهای متخاصم کشورهایی هستند که با ما به معنای نظام جمهوری اسلامی در حال مبارزه هستند. این مبارزه می تواند مبارزه مسلحانه باشد مثل عراق یا می تواند مبارزه سیاسی باشد مثل آمریکا و شوروی و کشورهایی نظیر این ها.

تقسیم کشورهای جهان از منظر رجایی

رخدادهای 29 اردیبهشت 1360

چکیده

  • محمد علی رجایی نخست وزیر: ما کشورها را به چهار دسته تقسیم کردیم که در برنامه خود به مجلس هم آن را عنوان کردیم ، این کشورها عبارتند از کشورهای برادر ، کشورهای دوست ، کشورهای بی طرف و کشورهای متخاصم.
  • یک اکیپ از ماموران ژاندارمری سراوان که برای پیگیری چگونگی ترور مولوی فیض محمد حسین در محلی به نام کوه سفید مورد حمله عده ای از افراد مسح قرار گرفته و 32 تن از آنان به شهادت رسیدند.
  • 6 لوله نفت و گاز در 30 کیلومتری جاده امیدیه – ماهشهر ساعت 11 یکشنبه گذشته بر اثر انفجار دچار آتش سوزی شده و منهدم گردید .
  • رادیو مسکو در گزارشی به نقل از خبرگزاری فرانسه از دستگیری 10 جاسوس اسرائیل در ایران خبر داد.

تقسیم کشورهای جهان از منظر رجایی

محمد علی رجایی نخست وزیر در یک مصاحبه اختصاصی با کیهان شرکت  و نظرات خود را درباب مسائل مختلف کشور تبیین کرد . رجایی در باره سیاست خارجی جمهوری اسلامی و با اشاره به سیاست کلی نه شرقی و نه غربی اظهار داشت : ما کشورها را به چهار دسته تقسیم کردیم که در برنامه خود به مجلس هم آن را عنوان کردیم ، این کشورها عبارتند از کشورهای برادر ، کشورهای دوست ، کشورهای بی طرف و کشورهای متخاصم و یا کشوری که با آن رابطه عادی نداریم و آن را دشمن می دانیم .

وی افزود : کشورهای برادر کشورهایی هستند که صد در صد انقلاب اسلامی را می پذیرند و بر اساس آن هم زندگی می کنند ، کشورهای دوست کشورهایی هستند که مردم آن ها اعتقاد به اسلام دارند ولی دولت های صد درصد مردمی ندارند و کشورهای بی طرف کشورهایی هستند که مردم آن ها و دولت آن ها سعی می کنند به ابرقدرت ها متکی نباشند ولی اعتقادی هم به اسلام ندارند و بالاخره کشورهای متخاصم کشورهایی هستند که با ما به معنای نظام جمهوری اسلامی در حال مبارزه هستند.

نخست وزیر ادامه داد : این مبارزه می تواند مبارزه مسلحانه باشد مثل عراق یا می  تواند مبارزه سیاسی باشد مثل بسیاری از کشورهایی که پشتیبان عراق هستند مانند آمریکا و شوروی و کشورهایی نظیر این ها .

چرا لایحه حذف فرمان همایونی تقدیم مجلس شد

رجایی در باره لایحه حذف فرمان همایونی نیز گفت : مسئله اداره کشور بر اساس یک هماهنگی عملی است و اگر بنا باشد که در دولت ارگانی باشد که خودش را مستقل بداند این عملی نیست این لایحه این است که ما اگر بنا باشد که کشور را اداره کنیم نمی شود که مثلا در مورد ارز جوابگوی کمی و زیادی ارز باشیم ولی قادر به این که تنظیم کنیم مسئله ارز را نباشیم .

بانک مرکزی باید با دولت هماهنگ باشد

وی افزود : این ناهماهنگی ها باید حل شود و این گونه نیست که ما بگوئیم بانک مرکزی در اختیار ما باشد و هر طوری که ما می گوئیم پول در اختیارمان بگذارد این مسائل قانونی دارد که مجلس هم ناظر بر آن است .اما قدر مسلم این است که اگر دولت سیاستش بر این باشد که مثلا صنعت در کشور رشد کند به بانک توصیه کند که وام هایش را به جای رشد تجارت آزاد در طریق رشد صنعت متمرکز کند.

رجایی ادامه داد : الان ما می بینیم که مراکز صنعتی ما برای داشتن پولی در جهت رشد و خودکفایی خودشان با مشکلاتی مواجه هستند ولی از سوی دیگر بعضی تجار و سرمایه داران از این وام های بانکی استفاده می کنند. حال اگر بانک با ما هماهنگ نباشد طبیعی است که این حرف ما را نمی پذیرد ما هم که نمی توانیم بانک را به صلابه بکشیم و بگوئیم که حتما این گونه که ما می گوئیم باید عمل کنید مسئله اصلی ما مسئله هماهنگی است که خیلی اهمیت دارد .

چرا بنیاد جنگ زدگان تاسیس شد ؟!

نخست وزیر در ادامه به جنگ و موضوع تاسیس بنیادی برای جنگ زدگان پرداخت و گفت : در همه کشورهاو در شرایط جنگی رسیدگی به جنگ زدگان بر عهده سازمان هلال احمر است ولی بعد از چند انتقاد از سازمان هلال احمر این سازمان رابطه خود را با ما قطع کرد و مجبور شدیم بنیاد جدیدی را برای جنگ زدگان تاسیس کنیم .

وی گفت : اگر من باید جواب گوی کم یا زیاد بودن اسکناس باشم باید مسئول بانک را تغییر دهم و اگر ببنیم او نمی تواند اسکناس مردم را جذب کند کسی را بگذارم که بتواند این کار را انجام دهد.(1)

شهادت 32 ژاندارم در درگیری با عاملان ترور مولوی فیض

یک اکیپ از ماموران ژاندارمری سراوان که برای پیگیری چگونگی ترور مولوی فیض محمد حسین بر به منطقه گشت رفته بودند در محلی به نام کوه سفید مورد حمله عده ای از افراد مسح قرار گرفته و 32 تن از آنان به شهادت رسیدند.

بر اساس این گزارش روز 26 اردیبهشت گروهی از ماموران ژاندارمری سراوام و چند محل دیگر که برای انجام عملیات تعقیب و دستگیری عوامل ترور مولوی فیض حسین بر روحانی اهل سنت در منطقه گشت مشغول انجام ماموریت تجسسی بودند وقتی به منطقه کوهستانی کوه سفید رسیدند عده ای از افراد مسلح که در بلندی های این منطقه سنگر گرفته بودند به روی ماموران آتش گشودند. در این درگیری علاوه بر 32 مامور ژاندارمری یک غیر نظامی دیگر نیز به شهادت رسیدند.(2)

در جاده امیدیه – ماهشهر ؛ بمب ساعتی 6 لوله نفت را منفجر کرد

6 لوله نفت و گاز در 30 کیلومتری جاده امیدیه – ماهشهر ساعت 11 یکشنبه گذشته بر اثر انفجار دچار آتش سوزی شده و منهدم گردید . گزارش های رسیده حاکیست واحد تجسس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آغاجاری علت دقیق انفجار را روشن نکرده ولی یادآور شد که احتمالا این انفجار بر اثر بمب و از نوع ساعتی می باشد.(3)

دستگیری 10 جاسوس اسرائیلی در ایران

رادیو مسکو در گزارشی به نقل از خبرگزاری فرانسه از دستگیری 10 جاسوس اسرائیل در ایران خبر داد. بر اساس این گزارش دستگیری ده جاسوس اسرائیلی که در پوشش جمعیت کلیمیان ایران فعالیت می کردند نارضایتی و اعتراض شدید رژیم صهیونیستی را فراهم ساخته است .

رادیو مسکو ادامه داد : مراکز امپریالیستی و صهیونیستی جاسوسی دائما علیه جمهوری اسلامی ایران فعالیت می کنند سازمان جاسوسی موساد اسرائیل به ویژه در این زمینه فعالیت شدیدی از خود نشان می دهد . موساد در دوران رژیم سلطنتی در ایران از نزدیک با ساواک و سیای آمریکا همکاری می کرد . گروه های ویژه موساد در عملیات مربوط به سرکوب تظاهرکنندگان ضد شاه در تهران مستقیما شرکت داشتند.

این گزارش می افزاید : موشه کاساو یکی از روسای جمعیت موسوم به کلیمیان تهران که در آن زمان در تهران به سر می برد و دیگر نمایندگان اسرائیل نتوانستند از نابودی شبکه موساد در ایران ممانعت کنند بسیاری از عوامل شاه به اتفاق موشه کاساو پس از انقلاب ایران به اسرائیل فرار کردند مثلا ثابتی معاون پیشین رئیس ساواک و سرلشکر پالیزبان اکنون در اسرائیل هستند و با کمک موساد به تشکیل گروه های تروریستی و اعزام آن ها به ایران به منظور قتل و کشتار و خرابکاری مشغولند.(4)

پی نوشت:

1- کیهان ، 29 اردیبهشت 1360 ، صفحه 10

2-  کیهان ، 29 اردیبهشت 1360 ، صفحه 3

3- کیهان ، 29 اردیبهشت 1360 ، صفحه 2

4- کیهان ، 29 اردیبهشت 1360 ، صفحه 12

پزوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول