اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

همگام با انتخابات ریاست جمهوری افغانستان/190

علل مشارکت گسترده مردم در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان/بخش دوم

مشارکت گسترده مردم افغانستان در سومین دور انتخابات ریاست جمهوری این کشور دلایل مختلفی داشت که نقش تبلیغات انتخاباتی کاندیداها و رسانه‌های افغانستان در این زمینه مهم ارزیابی می‌شود.

علل مشارکت گسترده مردم در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان/بخش دوم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، عوامل مختلفی در مشارکت گسترده مردم افغانستان در این دور از انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی نقش داشتند که در بخش دوم و پایانی این گفتار به تشریح آنها می‌پردازیم.

برنامه‌های تبلیغاتی کاندیداها

تبلیغات و سفرهای کاندیداها برخلاف انتخابات گذشته این بار به نقاط مختلف افغانستان و شهرهای عمده این کشور صورت گرفت.

کاندیداهای پیشتاز، تهدیدها را به جان خریده و برای تبلیغات انتخاباتی به نقاط مختلف کشورشان سفر کردند که این عامل در تهییج مردم نقاط مختلف افغانستان بسیار مؤثر بود.

3 کاندیدای پیشتاز هر کدام به بیش از 10 شهر افغانستان سفر کردند و جمعیت انبوهی از مردم را در این شهرها گرد هم آوردند.

گفته می‌شود هنگام سخنرانی یکی از کاندیداها در بلخ صدها هزار نفر حضور داشتند.

نقش رسانه‌ها

70 تلویزیون، بیش از 150 رادیو و حدود2 هزار و 500 رسانه چاپی در افغانستان وجود دارد که نقش آنها در به صحنه کشاندن مردم مؤثر بود.

رسانه‌ها در طول چند ماه گذشته پیوسته به موضوع انتخابات و اهمیت آن پرداختند. تلویزیون‌های افغانستان به طور مرتب پوشش اخبار انتخاباتی، میزگرد و گفت‌وگوی کارشناسی را در برنامه‌های روزانه خود داشتند.

باید توجه داشت که اغلب تیم‌های انتخاباتی یا حامیان آنها یا دارای رسانه بودند یا تعدادی رسانه را در اختیار گرفته بودند.

شبکه‌های اجتماعی

نقش شبکه‌های اجتماعی را نیز نباید نادیده گرفت. «فیس‌بوک» و «توییتر» در تحولات سال‌های اخیر در نقاط مختلف جهان تأثیرات چشمگیری داشته است، نقش این شبکه‌ها در تحولات کشورهای عربی به اثبات رسید.

10 درصد مردم افغانستان به اینترنت دسترسی دارند و حدود نیمی از این جمعیت، عضو شبکه‌های اجتماعی فیس‌بوک و توییتر هستند.

هر چند این رقم نسبت به جمعیت 25 تا 30 میلیون نفری افغانستان اندک است اما به دلیل این که این جمعیت اغلب افراد تحصیلکرده و اعضای رسانه‌های افغانستان هستند، تأثیر غیرمستقیم آن بر جمعیت انبوهی از مردم این کشور انکار ناپذیر است.

به دلیل همین اثرگذاری، تمامی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان و هواداران آنان صفحه‌های متعددی در شبکه‌های اجتماعی به ویژه فیس‌بوک ایجاد کرده‌اند.

پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، برنامه وسیعی با عنوان «من رأی می‌دهم» در فیس‌بوک افغان‌ها راه افتاد.

اغلب کاربران افغان در فیس‌بوک تشویق به رأی دادن می‌کردند؛ این تبلیغات و تشویق‌ها به خصوص پس از قتل فجیع «سردار احمد» خبرنگار افغان و خانواده وی توسط طالبان راه‌اندازی شد.

انزجار از طالبان

حملات طالبان در طول چند سال گذشته جان بسیاری از غیرنظامیان را گرفت، خشم و نفرت مردم از اعمال این گروه روی هم انباشته شد اما هیچ گاه مجال و فرصتی برای ابراز آن وجود نداشت.

در یکی از عملیات‌های طالبان در آستانه انتخابات، خانواده یک خبرنگار افغان به طرز فجیعی توسط طالبان به قتل رسیدند.

نحوه قتل همسر و 2 کودک این خبرنگار افغان بازتاب وسیعی داشت و در خیزش مردمی روز انتخابات اثرگذار بود.

مردم افغانستان با حضور گسترده خود خواستند به درخواست طالبان مبنی بر تحریم انتخابات «نه» بگویند و نشان دهند که حاضر نیستند کشورشان خاستگاه افراط‌گرایی گردد.

افزایش درک مردم

از دیگر علل مشارکت گسترده مردم در این انتخابات را می‌توان افزایش درک مردم افغانستان عنوان کرد. افغان‌ها در سال‌های اخیر به درجه‌ای از پختگی رسیده‌اند که حساسیت انتخابات ریاست جمهوری را درک کنند.

در یک سال اخیر رسانه‌های داخلی افغانستان و خارجی به طور وسیعی به موضوع سرنوشت افغانستان در 2014 و پس از آن که دهه تحول نام گرفته پرداختند؛ این موضوع سبب افزایش آگاهی و دانش سیاسی مردم شد که در نتیجه در 16 فروردین پیر و جوان نتوانستند نسبت به سرنوشت خود بی‌تفاوت باشند و به پای صندوق‌های رأی رفتند.

جمع‌بندی

افغان‌ها در یکی از برهه‌های حساس تاریخ این کشور که قرار است قدرت به طور مسالمت‌آمیز انتقال یابد، با حضور چشمگیر در انتخابات ریاست جمهوری، در تعیین سرنوشت کشور خود سهم فعالی گرفتند که این مشارکت فعال می‌تواند پشتوانه خوبی برای دولت آینده این کشور باشد.

همچنین این حضور فعال می‌تواند اطمینان خاطری باشد برای رئیس جمهور آینده این کشور که با اتکا به نیروی مردمی می‌تواند بر مشکلات عدیده این کشور فائق آید.

امنیت و اقتصاد 2 چالش مهم افغانستان هستند که در دهه تحول گریبان‌گیر این کشور بحران‌زده است و یک دهه گذشته نشان داد که اتکا به دیگران راهگشای این مشکلات نبوده است.

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان علاوه بر این که مدیریت افغان‌ها را ثابت ساخت و نشان داد که نیازی به حضور اتباع خارجی در کمیسیون‌های انتخاباتی نیست، توان نیروهای امنیتی افغانستان را نیز برجسته ساخت.

نیروهای امنیتی، پلیس و ارتش افغانستان توانستند در این آزمون بزرگ توان خود را ثابت سازند و نشان دهند که می‌توان بدون اتکا به بیگانگان امنیت کشور را تأمین کرد.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول