اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

همگام با انتخابات ریاست جمهوری افغانستان/۱۸۶

آشنایی با نحوه شمارش آرای انتخابات در افغانستان+تصاویر

شمارش آرا در انتخابات افغانستان مراحل مختلفی دارد که از حوزه اخذ رأی محلی آغاز و در کمیسیون مستقل انتخابات این کشور پایان می‌پذیرد.

آشنایی با نحوه شمارش آرای انتخابات در افغانستان+تصاویر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی افغانستان که از زمان پایان انتخابات روز شنبه آغاز شده، همچنان ادامه دارد.

روند شمارش آراء انتخابات در افغانستان شامل مراحل زیر است:

1 – پس از آن که روند رأی‎دهی در حوزه‎های انتخاباتی پایان یافت اولین شمارش آراء در آن حوزه آغاز می‎شود.

 

 

در این روند، آرای هر نامزد به طور جداگانه جمع آوری شده و پس از شمارش، تعداد آن در برگه‎ای که مربوط به کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان است، درج و مهر می‎شود.

2 – تعرفه‎های رأی‎دهی پس از شمارش در حوزه رأی‎دهی به مرکز منطقه منتقل شده و در آنجا از تمام حوزه‎ها روی‎هم گذاشته و آمار آن جمع‌آوری می‎شود.

گفتنی است، برگه‎های رأی‎دهی از حوزه‎های انتخاباتی که راه‎های آن صعب العبور است با حیوانات و در غیر این صورت با خودرو انتقال می‎یابد.

3 – پس از آن که تمام تعرفه‎های رأی‎دهی در مرکز یک منطقه جمع آوری و آمارگیری شد به مرکز ولایت مربوطه فرستاده می‎شود.

در مرکز ولایت نیز آرا هر نامزد به طور جداگانه دسته‎بندی و آمارگیری شده و به دفتر مرکزی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان فرستاده می‎شود.

4 – کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان تمام تعرفه‎های رأی‎دهی نامزدها را روی‎هم گذاشته و بر اساس نتایج ارسال شده از ولایت‎های این کشور نتایج ابتدایی را اعلام می‎کند.

5 – پس از اعلام نتایج اولیه، مسئولان کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان تمام آرا را بررسی کرده و در صورتیکه یک نامزد ریاست جمهوری بتواند 1+50 درصد آرا را کسب کند وی را پیروز انتخابات و رئیس جمهور منتخب مردم اعلام می‎کند.

در صورتیکه هیچ یک از نامزدهای ریاست جمهوری نتوانند 1+50 درصد آرا را از آن خود کنند انتخابات بین 2 نامزد پیشتاز به دور دوم کشیده می‎شود.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول