اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

روز بسیج هنرمندان، روز معرفی ظرفیت‌های فرهنگی و هنری بسیج

روز بسیج هنرمندان به عنوان روز معرفی ظرفیت‌های فرهنگی و هنری و بسیجیان متعهد محسوب می‌شود.

روز بسیج هنرمندان، روز معرفی ظرفیت‌های فرهنگی و هنری بسیج

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، همزمان با سالروز شهادت سید مرتضی آوینی روز بسیج هنرمندان نیز برگزار می‌شود.

بسیج هنرمندان از نهادهای تاثیرگذار در روند جامعه است نامگذاری چنین روزی به عنوان روز بسیج هنرمندان نقش ارزنده‌ای در تاریخ فرهنگ و هنر جامعه دارد.

این روز در تقویم رسمی کشور به نام «روز هنر انقلاب اسلامی» شناخته می‌شود و نهادهای مختلف فرهنگی برنامه‌های مختلفی را برگزار می‌کنند، در بین همه نهادهای فرهنگی، بسیج هنرمندان نیز به پاس قدردانی از هنرمندان و پیشکسوتان برنامه‌های مختلفی در این روز برگزار می‌کند.

همچنین این روز به نام شهید آوینی تزئین شده و عرض ارادت هنرمندان زنجانی نیز به این شهید و شهدای نظام اسلامی با حضور در مزار شهدای گمنام ارائه می‌شود، حضور شهید آوینی در اواخر دهه 60 و اوایل دهه 70 به قدری تاثیرگذار بوده است که موجب شد تا راه هنر انقلاب گم نشود.

شهید آوینی نقش ارزنده‌ای در بر افراشته نگه داشتن پرچم گفتمان انقلاب اسلامی در عرصه فرهنگ و هنر داشته و فرهنگ دفاع مقدس با آثار وی بیشتر به جامعه معرفی شده است.

* شهید آوینی چهره اصلی فرهنگ و هنر انقلاب

این شهید به‌ عنوان یکی از چهره‌های اصلی فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی در میان جوانان و هنرمندان کشور شناخته شده و مردم و مسئولان در این روز برنامه‌های خاصی را برگزار می‌کنند.

وی هنرمندی متعهد بود که در قبال مسائل دفاع مقدس به این تعهد عمل کرد و هنر انقلاب اسلامی را به جامعه ارائه کرد، بسیج هنرمندان نیز بر خود وظیفه می‌داند در این روز برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری برگزار کرده و برنامه‌ریزی مناسبی برای این روز داشته باشد.

با توجه به برگزاری کنگره شهدای هنرمند استان زنجان در سال گذشته امسال یکی از برنامه‌های ویژه این کنگره در زنجان برگزاری دوره‌ای نمایشگاه عکس شهداست که روز چهارشنبه در مزار شهدای گمنام در تپه نورالشهدای زنجان برگزار می‌شود تا هنرمندان از نزدیک با شهدای هنرمند زنجان آشنا شوند.

رئیس سازمان بسیج هنرمندان استان زنجان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس با اشاره به اینکه بسیج هنرمندان بر خود وظیفه می‌داند هنرمندان متعهد را تربیت کرده و در اختیار جامعه بگذارد، یادآور شد: شهید آوینی الگوی مناسبی برای معرفی هنرمند متعهد است که هنرمندان می‌توانند از این الگو پیروی کنند.

سیدجواد هاشمی بر ضرورت معرفی الگوهای متعهد فرهنگ و هنر در جامعه تاکید کرد و افزود: شهید آوینی در زمینه فرهنگ و هنر اقدامات موثری را در کشور انجام داده که هنوز هم کارآیی داشته و جوانان و هنرمندان می‌توانند از آنها بهره بگیرند.

وی با بیان اینکه شهید مرتضی آوینی هنرمند و نویسنده عرصه دفاع‌ مقدس و سازنده مجموعه مستند «روایت فتح» است، تصریح کرد: این مجموعه تاثیرگذار هنوز هم می‌تواند مورد استفاده هنرمندان برای خلق آثار فاخر و جدید باشد.

*تجلیل از هنرمندان انقلاب اسلامی

این مسئول با اشاره به برگزاری برنامه روز فرهنگ اسلامی در زنجان ابراز داشت: از پیشکسوتان این عرصه در زنجان تجلیل می‌شود.

هاشمی با بیان اینکه برگزاری کوهپیمایی در منطقه گاوازنگ زنجان از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده، ادامه داد:‌ غبارروبی مزار شهدا از دیگر برنامه‌ها محسوب می‌شود.

رئیس سازمان بسیج هنرمندان استان زنجان با اشاره به حضور هنرمندان، فرهیختگان و مسئولان در این برنامه عنوان کرد: این برنامه عصر روز چهارشنبه برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اجرای برنامه‌های مختلف از سوی انجمن‌های بسیج هنرمندان یادآور شد: این انجمن‌ها در رشته‌های مختلف در قالب انجمن‌های هنری شامل نمایش، فیلم، شعر، عکس، طراحی و نقاشی، تجسمی و خوشنویسی فعال هستند.

گفتنی است، حضور بسیج در عرصه‌های مختلف تاثیرگذار بوده و حضور بسیج در عرصه هنر نیز توانسته جایگاه فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی را ارتقاء بخشد.

بسیج با تدابیر هوشمندانه و هنر خود با استفاده از ظرفیت‌های مختلف توانسته نقش اساسی در زمینه هنر اسلامی ایفا کرده و هنرمندان متعهد را تحویل جامعه بدهد.

بسیج هنرمندان نیز ظرفیت‌های هنری هنرمندان را شناسایی کرده و احیای هنر اسلامی را در برنامه کاری خود دارد.

اجرای تدابیر مقام معظم رهبری و سرعت بخشیدن به روند اسلامی شدن جامعه هنری، تنها با استفاده از ظرفیت‌های بسیج محقق می‌شود که با جذب حداکثری و سازماندهی نیروهای بسیجی محقق شده است.

راهکارهای مناسب برای تحقق تدابیر رهبر معظم انقلاب در سطح هنرمندان زنجانی یکی از وظایف بسیج هنرمندان است که ارائه راهکار و روش‌های بسط و گسترش فرهنگ و تفکر بسیجی مورد توجه سازمان بسیج هنرمندان زنجان قرار گرفته است.

یادآور می‌شود، سید مرتضی آوینی متولد شهریور 1326 در شهر ری، کارگردان فیلم مستند، روزنامه‌نگار حوزه فرهنگی است که مجموعه فیلم‌های مستند تلویزیونی او درباره جنگ ایران و عراق با نام «روایت فتح» شناخته‌ شده ‌است.

این شهید تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در شهرهای زنجان، کرمان و تهران به پایان رساند، وی از کودکی با هنر انس داشت، شعر می‌سرود، داستان و مقاله می‌نوشت و نقاشی می‌کرد، آوینی روز بیستم فروردین 1372 در منطقه فکه در حال بررسی لوکیشن فیلم مستند شهری در آسمان، بر اثر اصابت ترکش مین باقی مانده از جنگ ایران و عراق به شهادت رسید.

انتهای پیام/73003/ن30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول