اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

کاندیدای ریاست جمهوری افغانستان در گفت‌وگو با فارس:

ایران می‌تواند در افغانستان سرمایه‌گذاری کند/ پیمان امنیتی را امضا می‌کنم

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان ضمن اشاره به شروط امضای پیمان امنیتی، اظهار داشت در صورت پیروزی در انتخابات برقراری روابط حسنه با همسایگان، مهمترین بخش سیاست خارجی این کشور را تشکیل خواهد داد.

ایران می‌تواند در افغانستان سرمایه‌گذاری کند/ پیمان امنیتی را امضا می‌کنم

داوود سلطان‌زوی، یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری افغانستان در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، اظهار داشت: در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، برقراری روابط نیک با همسایه‎های افغانستان را در صدر اولویت‎های سیاست خارجی خود قرار خواهد داد.

وی افزود: کشورهای همسایه افغانستان به دلیل ساختارهای فرهنگی مشترک با افغانستان و نزدیکی جغرافیایی با این کشور می‎توانند نقش مثبت و مهمی را در استقرار صلح و استحکام ثبات سیاسی، کاهش فقر و پویایی اقتصاد افغانستان داشته باشند.

این کاندیدای ریاست جمهوری افغانستان همچنین با انتقاد از مواضع برخی کشورها تصریح کرد: برخی کشورهای منطقه، تأمین منافع ملی خود را در بی‎ثباتی افغانستان جست‎وجو می‎کنند و با دخالت ناروا و نابه‎جای خود به تشدید بی‎ثباتی در این کشور دامن می‎زند.

سلطان‌زوی تأکید کرد که همسایه‎های افغانستان باید متوجه باشند که اگر افغانستان در باتلاق بحران‎هایی مانند بی‎‎ثباتی سیاسی و ناامنیِ طولانی مدت باقی بماند و نتواند از ورطه افراطیت بیرون آید، هرگز به نفع آنان نخواهد بود.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، تأکید کرد که تهدیداتی چون «افزایش تولید مواد مخدر»، «بی‎کاری»، «افزایش اعتیاد به موادمخدر»، «تروریسم»، «ناامنی» و...در افغانستان، در درازمدت به این کشور محدود نخواهد ماند بلکه به کشورهای دیگر منطقه و همسایگان افغانستان نیز سرایت خواهد کرد.

وی گفت: اکنون همسایه‎های افغانستان، به دلیل مجاورت با این کشور، بیش از هر کشور دیگر در معرض قاچاق مواد مخدر از افغانستان هستند.

سلطان زوی خاطرنشان کرد، زمانی که در افغانستان جنگ و ناامنی سایه افکند، اکثر آوارگان جنگی این کشور راهی کشورهای همسایه شدند یعنی کشورهای همسایه افغانستان نتوانستند از تأثیرات و تبعات تلخ جنگ در این کشور به دور بمانند.

به گفته وی این مثال خوبی است که بهبود وضعیت در افغانستان، به سود و صلاح کشورهای همسایه این کشور است و برعکس، ناامنی وبی‎ثباتی و بروز بحران‎هایی از این دست در افغانستان، تأثیرات تلخ و ناگواری روی کشورهای همسایه خواهد داشت.

عدم همکاری کشورهای همسایه با یکدیگر، استقبال از نقش انفعالی و انزوای سیاسی در سطح جهان است

سلطان زوی در ادامه اظهار داشت: همکاری و هم‎نوایی همسایه‎های افغانستان با این کشور می‎تواند گام استوار و ارزنده‎ای به سوی بهبود نقش و ارتقاء جایگاه جهانی این کشورها به حساب آید.

به گفته وی، اگر این کشورها در قبال بروز بحران‎ها و گسترش گرفتاری‎های سیاسی در کشورهای همسایه خود  بی‎تفاوت باشند، بدون شک از کاروان سازندگی، صنعت و پیشرفت جهانی عقب خواهند ماند و نقش انفعالی و انزوای بین‌المللی را با خود خواهند داشت.

بسترهای همکاری همسایه‎هایی چون ایران، افغانستان و پاکستان

از نظر سلطان‌زوی، 3 کشور ایران، افغانستان و پاکستان می‎توانند در بخش‎های مدیریت مناسب منابع طبیعی و تولید مواد خام و عرضه آن به بازارهای بزرگ بین‎المللی مشارکت داشته باشند.

همچنین این کشورها می‎توانند از طریق تربیت و تبادل نیروی انسانی، داد و ستد اقتصادی و تقویت تجارت و ایجاد تسهیلات ترانزیتی بین 3 کشور، مناسبات مسالمت‎آمیز، دوستانه و عاری از هرگونه تیرگی و تنش را در سطح 3 کشور شکل دهند.

گره‎زدن منافع اقتصادی 3 کشور(افغانستان، ایران و پاکستان) راهی به سوی تقویت و نزدیکی روابط سیاسی

به نظر سلطان زوی، ایران و پاکستان می‎تواند در بخش‎های مختلف در افغانستان سرمایه‎گذاری کنند و این کشورها به دلیل نزدیکی از نظرجغرافیایی با افغانستان، بخت بیشتری برای بهره‎گیری از سرمایه‎گذاری در این کشور دارند.

سرمایه گذاری 2 کشور همسایه افغانستان( ایران و پاکستان) هم می‎تواند با هزینه کم صورت گیرد و هم با گره زدن منافع اقتصادی در سطح 3 کشور سبب نزدیکی آنان از نظر روابط سیاسی خواهد شد.

پیمان امنیتی با آمریکا را با توجه به حفظ منافع ملی افغانستان امضا خواهم کرد/ پیش‎شرط‎های فعلی، بهانه‎ای بیش نیست

سلطان‌زوی، در خصوص امضای پیمان امنیتی با واشنگتن گفت: در صورتی که امضای پیمان امنیتی با آمریکا را مغایر با منافع ملی نیافتم، آن را امضا خواهم کرد.

وی طرح پیش‎شرط‎های دولت فعلی افغانستان را بهانه‎ای برای تأمین توقعات شخصی رئیس جمهور کنونی افغانستان عنوان کرد و گفت: پیمان امنیتی، بخشی از پیمان استراتژیک است که پیش از این از سوی رئیس جمهور افغانستان به امضا رسیده است و پس از امضای پیمان استراتژیک که «پیمان مادر» بود، تأخیر و تعلل در امضای پیمان امنیتی، هیچ توجیه عقلانی ندارد.

وی افزود: اگر رئیس جمهور افغانستان نمی‎خواست به دوام دوستی با کشورهای غربی و به‎ویژه آمریکا تن دهد و ارتقای روابط با واشنگتن را تا سطح روابط استراتژیک، ضروری نمی‎دانست، باید از امضای پیمان استراتژیک با آمریکا خودداری می‎کرد.

وی تأکید کرد: پس از امضای پیمان استراتژیک با آمریکا، پیمان امنیتی ماهیت مستقل ندارد، بلکه وجود تبعی داشته و به عنوان بخشی از پیمان پیشین(پیمان استراتژیک) قابل بحث و بررسی است.

افغانستان نمی‎خواهد تهدیدی به حساب آید، همانگونه که نمی‎خواهد در معرض تهدید بیرونی قرار گیرد

سلطان زوی در ادامه افزود: در صورت پیروزی در انتخابات به تمام کشورهای جهان و به‎ویژه همسایه‎های افغانستان اعلام خواهم کرد که افغانستان نمی‎خواهد تهدیدی برای کشورهای دیگر به حساب آید و قصد دخالت در امور داخلی آن‎ها را ندارد.

وی افزود: همچنین اعلام خواهم کرد که هیچ‎گونه دخالت و دستوری از سوی کشورهای بیرونی برای افغانستان قابل تحمل نخواهد بود و بدون پاسخ نخواهد ماند.

وی تصریح کرد که همسایه‎های افغانستان نباید توقع داشته باشند که سیاست و روابط خارجی افغانستان، طبق تمایلات و خواسته‌های سیاسی آنان تنظیم شود، چنانچه هیچگاه افغانستان از همسایه‎های خود نخواسته است که فقط با کشورهای دلخواه و دوست این کشور، روابط برقرار کنند.

انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول