به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، تجارت به عنوان یکی از پایههای توسعه برای هر جامعهای به شمار میرود، به ویژه آنکه هر اندازه در این موضوع، حجم صادرات بیشتر باشد منافع افزونتری نصیب کشور خواهد شد.
استان کردستان به دلایل مختلف که مهمترین آنها هممرزی با منطقه اقلیم عراق است از ظرفیت فراوانی برای رونق تجارت و صادرات برخوردار است که باید با اتخاذ راهحلهای کارشناسی و درست از این قابلیتها به خوبی استفاده کرد.
با محمد پورنگ معاون بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان پیرامون موضوعات مختلف مرتبط با تجارت خارجی به گفتوگو نشستیم.
فارس: حجم مبادلات تجاری مختلف در گمرکات استان کردستان چه اندازه است؟
طی 10 ماه گذشته 712 میلیون دلار کالا از گمرکات استان به اقلیم عراق و برخی دیگر از کشورهای خارجی صادر شده است که البته 99 درصد صادرات ما به منطقه کردستان عراق بوده است.
در زمنیه صادرات، معادل مدت مشابه سال گذشته صادرات داشتهایم اما در زمینه واردات 22 میلیون دلار کالا از طریق مرزهای استان وارد شده است که در قیاس با مدت مشابه سال قبل 27 درصد افزایش را شاهد هستیم.
همچنین در این 10 ماه گذشته 2 میلیارد و 370 میلیون دلار کالا به صورت ترانزیتی از مسیر استان عبور کرده است که در این خصوص با کاهش 27 درصدی در قیاس با مدت مشابه سال گذشته مواجه بودیم و مهمترین دلیل آن نیز مسئله تحریمها بوده است.
در مجموع حجم مبادلات تجاری ما در استان 3 میلیارد و 105 میلیون دلار اعم از صادرات، واردات و ترانزیت طی 10 ماه گذشته بوده که از نظر ارزشی، گمرک شهرستان سنندج با 374 درصد رشد بالاترین سهم را داشته به گونهای که از این گمرک 149 میلیون و 800 هزار دلار کالا صادر شده است.
پس از سنندج، گمرک مریوان با کاهش 54.8 درصدی مواجه بوده و از این گمرک 226 میلیون دلار کالا صادر شده است که با وجود رشد منفی، رتبه دوم را در بین گمرکات استان داراست.
فارس: علت رشد منفی گمرک مریوان چه بوده است؟
دستورالعملی از بهمن ماه سال گذشته تا حدود یک ماه قبل ابلاغ شده بود که بنا به آن باید تشریفات گمرکی شهرستانها ابتدا در مرکز استان انجام شود و توجیه گمرک نیز این بود که به دلیل فقدان زیرساخت و کمبود نیروی کارشناسی در گمرکات شهرستانها، صفهای طولانی ایجاد و تأخیر در صادرات صورت میگرفت.
طبق بخشنامه مذکور با توجه به وجود زیرساخت و نیروی بیشتر در مراکز استانها، تشریفات گمرکی باید یک مرحله را در این مناطق سپری میکرد و سپس در شهرستانها نیز یک بار دیگر این کار انجام میگرفت.
این مسئله در استان کردستان بالعکس بود و اتفاقا نیروی کارشناسی بیشتر و زیرساخت بهتر در گمرک باشماق مریوان وجود داشت که پس از بررسیهای صورت گرفته از حدود یک ماه قبل این بخشنامه برای این منطقه ملغی و وضعیت به روال قبلی بازگشت.
در بازارچه سیرانبند بانه که با 32 میلیون دلار صادرات رتبه سوم را در بین گمرکات استان در اختیار دارد، بخشنامه یاد شده به دلیل کمبود نیرو و زیرساختها لازم بود اجرایی شود اگر چه این مسئله منجر به کاهش 50 درصدی صادرات در قیاس با مدت مشابه سال گذشته شده است.
فارس: بالاخره سرنوشت بازارچه تعطیل سیف سقز به کجا میرسد؟
در خصوص لزوم بازگشایی این بازارچه که از ابتدای سال تعطیل شده است، هم به ستاد توسعه اقتصادی و هم به استانداری موضوع توضیح داده شده چراکه این مسئله آسیب زیادی به تجار سقزی وارد کرده است.
میدانید که سقز دومین شهر پرجمعیت استان و درصد بیکاری در آن بالا است، به همین علت تعطیلی بازارچه سیف چند آسیب را به دنبال داشته که نخستین مورد آن افزایش قاچاق است.
دومین آسیب بزرگ هم بیکاری تاجرانی است که در سالهای قبل به صورت فعال در این بازارچه به امر صادرات و واردات کالا میپرداختند و اکنون دچار مشکل هستند. البته با همکاری گمرک زمینه فعالیت پیلهوران سقزی در گمرک بانه را به صورت موقت فراهم کردهایم تا ببینیم در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد.
فارس: موضوع دیبزنی که اعتراض کامیوندارها را به دنبال داشت برطرف شد؟
بله، خوشبختانه در آخرین جلسه کارگروه توسعه صادرات که سوم بهمن ماه در شهرستان مریوان با حضور استاندار برگزار شد، این مشکل حل و از سوی شرکت نفت، پمپ موقت سوخت احداث شد تا اگر کامیوندارها خواستند با نرخی که از سوی شرکت نفت اعلام میشود، سوخت تحویل بگیرند.
فارس: پرداخت جوایز صادراتی به منظور تشویق صادرکنندگان به کجا رسید؟
در حال حاضر 2 میلیارد و 400 میلیون تومان معوقات جوایز صادراتی سال 89 را داریم که در این رابطه محاسبات لازم انجام و تنها منتظر ابلاغ بودجه برای پرداخت آنها هستیم.
به دلیل کمبود اعتبارات، احتمال اینکه بودجه تا پایان سال تخصیص یابد اندک است، ضمن آنکه تا پیش از این سال نیز هیچگونه معوقاتی باقی نمانده و برای سالهای بعد نیز دستورالعملی در این راستا صادر نشده است.
در آخرین دستور ابلاغی از این به بعد جوایز صادراتی به صورت غیر نقدی و در قالب تأمین زیرساخت صادرات و بستههای حمایتی خاص انجام میشود، مانند ایجاد امکانات در مرزها و گمرکات تا هزینههای اعزام و پذیرش و حضور در نمایشگاههای خارجی تأمین شود.
فارس: مشکلات مالیاتی تجار و تعاونیهای مرزنشین در چه مرحلهای قرار دارد؟
متأسفانه پس از تشکیل شرکت تعاونیها در سالهای 78 و 79 به دلیل نبود آگاهی در میان مدیران تعاونی و نداشتن تجربه در تجارت خارجی، سهمیههای ارزی تخصیصی به صورت مشارکتی به تجار خارج از استان واگذار شد.
این امر موجب شد پس از انجام مبادلات تجاری تمام مالیاتهای تعلق گرفته به این عملیات و برخی کسری دریافتیها به پای شرکتها نوشته و جزو بدهیهای معوقه گمرکات و امور مالیاتی محسوب شود که این مسئله تاکنون نیز لاینحل باقی مانده است.
خوشبختانه در پیشنویس جدید اصلاح قانون ساماندهی مبادلات مرزی که در دستور کار مجلس است موضوع حذف اخذ مالیات از تعاونیهای مرزنشین به عنوان یک پیشنهاد مطرح است که امیدواریم به تصویب برسد.
----------------------------
گفتوگو از کیوان قاسمی
----------------------------
انتهای پیام/79012/ر40/ف4004