اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

کارخانه بازیافت زباله زنجان در مسیر انتظار / طلایی که سیاهی‌اش برای زنجان است

جهان صنعتی موجب افزایش مصرف‌گرایی شد و این مصرف‌گرایی موجب تولید بیش از حد زباله و دفع آن برای جوامع مختلف تبدیل به دغدغه‌ای بزرگ شده است که باید برای آن تدابیر لازم اندیشیده شود.

کارخانه بازیافت زباله زنجان در مسیر انتظار / طلایی که سیاهی‌اش برای زنجان است

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، کشورهای توسعه‌یافته راهکارهای مناسبی برای دفع زباله پیدا کرده و حتی در مسیر بازیافت برآمدند و امروز در جهتی قرار دارند که از بازیافت آن میلیون‌ها دلار در سال صرفه‌جویی اقتصادی می‌شود و از این‌رو این زباله می‌شود طلای سیاه که با علم به اهمیت آن بر طلا بودن آن صحه می‌گذاریم.

کشور ایران نیز در راستای بازیافت اقدامات خوبی را برداشته است و استان‌های مختلف کشور در شهرها بزرگ و کوچک برای بازیافت و دفع مناسب آن اقدام می‌کنند.

شهرداری‌ها متولی جمع‌آوری، دفع و بازیافت زباله هستند. برخی از زباله‌‌ها مانند شیشه و پلاستیک تجزیه نمی‌شوند و بعضی دیگر هم مدت زیادی طول می‌کشد تا به چرخه طبیعت برگردند.

یکی از مسائلی که بسیاری از کشورهای جهان جزو برنامه‌های زباله خود قرار داده‌اند، تفکیک زباله از مبدأ است.

این کار علاوه بر رعایت اصول بهداشتی، منجر به سلامت کالاهای تولید‌ شده از مواد بازیافتی هم می‌شود. از سوی دیگر، با انجام این کار بخش زیادی از هزینه‌های جمع‌آوری و ساماندهی زباله حذف می‌شود.

یکی از مسائلی که بسیاری از کشورهای جهان جزو برنامه‌های زباله خود قرار داده‌اند، تفکیک زباله از مبدأ است. این کار علاوه بر رعایت اصول بهداشتی، منجر به سلامت کالاهای تولید‌ شده از مواد بازیافتی هم می‌شود.

از سوی دیگر، با انجام این کار بخش زیادی از هزینه‌های جمع‌آوری و ساماندهی زباله حذف می‌شود. تا وقتی اصل کاهش تولید زباله توسط مردم در ایران جا نیفتد و فرهنگ آن نهادینه نشود، با مدیریت یک یا چند نهاد نمی‌توان کار چندانی برای این حجم زباله در روز انجام داد.

*دفع و بازیافت زباله، یکی از معضلات جهان امروز

دفع و بازیافت زباله، یکی از معضلات جهان امروز، به ویژه کشورهای جهان سوم و در حال توسعه است. بسیاری از زباله‌های تولیدشده مثل پسماندهای غذا، قابل بازگشت به چرخه طبیعت هستند، اما برخی از آن‌ها مانند شیشه و پلاستیک تجزیه نمی‌شوند و بعضی دیگر هم مدت زیادی طول می‌کشد تا به چرخه طبیعت برگردند.

زباله‌ها در یک دسته‌بندی کلی شامل زباله‌های تر و خشک هستند؛ از زباله‌های تر می‌توان به پوست میوه، سبزیجات و پسماندهای فضای سبز اشاره کرد و از زباله‌های خشک و فساد‌ناپذیر نیز می‌توان انواع فلزات، پلاستیک، پارچه، شیشه، چوب و کاغذ را نام برد. پسماندهای گیاهی و حیوانی برای ساخت کود و کمپوست استفاده می‌شوند.

به کود تهیه ‌شده از مواد آلی موجود در زباله، کمپوست گفته می‌شود. شیشه را برای تبدیل و بازیافت آن و کاغذ را برای استفاده مجدد در ساخت کاغذ و مقوا باید در محل‌های جداگانه گذاشت. با تغییراتی روی این مواد به ظاهر بی‌مصرف می‌توان از آن‌ها دوباره استفاده کرد.

بازیافت ضایعاتی مثل آلومینیوم، شیشه و کاغذ از لحاظ اقتصادی بسیار باصرفه است. ما معمولاً به نامه‌ها و دست‌نوشته‌های به درد نخور و آگهی‌های تبلیغاتی به عنوان خطری زیست‌محیطی فکر نمی‌کنیم و فقط وجود آن‌ها را مزاحم به حساب می‌آوریم. ولی اگر یک سال تمام کاغذهای ناخواسته (به ازای هر نفر) جمع‌آوری شوند، معادل 1.5 اصله درخت خواهند بود.

* عدم بازیافت زباله و هدررفت سرمایه‌ها در زنجان

در این بین باید پرسید جمع‌آوری، دفع و بازیافت زباله در شهر زنجان چگونه صورت می‌گیرد؟ در حال حاضر شهر زنجان کارخانه بازیافت زباله ندارد.

مقرر بود طی سال‌های گذشته شهرداری زنجان در این زمینه اقدامی صورت دهد و برای بازیافت زیبا شهری زنجان اقدامی عملی صورت گیرد. هر چند مشکلات اعتباری و اولویت دادن به طرح‌های دیگر دلیلی برای وضعیت موجود عنوان شده است اما این موضوع مهم که می‌تواند برای توسعه و شهر و ارزآوری تاثیرگذاری باشد نباید مورد غفلت واقع شود.

متاسفانه طی سال‌های گذشته کارخانه بازیافت زباله همچون طرح‌های دیگری در حوزه شهری زنجان مورد توجه قرار نگرفته است و رو به فراموشی است.

مشکلات موجود در شهر زنجان در حالی ادامه دارد که بسیاری از کارآفرینان در این حوزه از زباله‌ها ورمی کمپوست تولید می‌کنند اما کسی توجهی به حضور آن‌ها در شهر زنجان نکرده است!

استفاده از زباله به عنوان کود گیاهی همواره مورد توجه قرار دارد و می‌توان زباله را طی فرآیندهایی به مواد تقویت‌کننده خاک یا کود(کمپوست) تبدیل نمود که سرشار از مواد آلی و عناصر مورد نیاز گیاه هستند.

هر انسانی که در شهر زندگی می‌کند، روزانه بیش از 500 گرم زباله تولید می‌کند و اگر جمعیت شهر زنجان را 400 هزار نفر تصور کنیم روزانه 200 هزار کیلو گرم زباله در شهر تولید می‌شود. 

حال باید گفت از این 200 هزار کیلوگرم زباله تولیدی چه مقدار در شهر زنجان بازیافت می شود؟ پاسخ به این سوال صفر است!

 این در حالی است که می‌توان یک سوم آن را بازیافت کرد و در بخش کود گیاهی به‌کارگیری کرد. در این بخش افراد کارآفرین توانمندی در سطح شهر زنجان حضور دارند. با این کار می‌توان در استفاده از کودهای شیمیایی صرفه‌جویی کرد و اهداف مهم توسعه کیفی محصولات کشاورزی را نیز محقق کرد.

اگر  زباله تولیدی در یک روز از شهر زنجان به کودی همانند ورمی کمپوست تبدیل شود یعنی تولید 66 هزار و 600 کیلوگرم ورمی کمپوست در هر روز که نه تنها دارای صرفه اقتصادی در چرخه تولید یک محصول از مواد اولیه بی‌ارزش است بلکه کمک برای توسعه کیفی محصولات کشاورزی نیز محسوب می‌شود.

...............................

گزارش از احمد اسدی

...............................

انتهای پیام/73007/صا40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول