اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از تأثیر بحران آلودگی بر شیر مادران اصفهانی

نوزادانی که اگر ناقص نشوند باید با هیولای سرطان بجنگند

وجود آرسنیک در شیر مادران اصفهانی احتمال تولد کودک ناقص را افزایش می‌دهد، کودکانی که با وجود سرب و جیوه و آرسنیک و کادمیوم ده‌ها نوع سرطان در زمان رشد در کمینشان است.

نوزادانی که اگر ناقص نشوند باید با هیولای سرطان بجنگند

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، کودک یک ساله‌اش را محکم زیر پتویی در کالسکه‌اش می‌پیچد و پارچه سفید تمیزی روی سر او می‌کشد، حتی آلودگی هوا این کودک خردسال را نیز می‌آزارد و هر گاه او را با خود به خیابان می‌آورد بی‌تابی می‌کند، خود زهرا هم مجبور است صدای سرفه‌های نحیفش را زیر ماسک‌های ارزان قیمت چینی مخفی کند، هوا بی‌حد و اندازه سرد و خفه است، آنقدر سرد که پیرمردی در اتوبوس می‌گفت: نظیر این هوای سرد و آلوده را در 60 سال گذشته در اصفهان ندیده و تنها یک‌بار 30 سال قبل در اردبیل این‌چنین سردش شده بود ولی آن زمان هوا آلوده نبود.

از روی یکی از پل‌های مسیر زاینده رود رد می‌شوند، رودی که از دیدنش، آه از نهاد هر اصفهانی بلند می‌شود، زنده رود مثل بیماری رو به موت وسط شهر دراز کشیده و میان برزخ خشکسالی و هوای آلوده له‌له می‌زند.

زهرا با خود زمزمه می‌کند آه ای اصفهانی که فخر ایران زمین بوده‌ای، بار دیگر برخیز و صلابت زیبائی‌هایت را به جهان نشان بده!

پارک هشت بهشت چونان جنگلی در مه ناپدید شده، مهی که جز هوای آلوده‌ای نیست که به دلیل سردی جو به پائین ترین سطح آمده است و مردمانی که سردرگم از چهارسوی گذرگاه‌های چهارباغ بیرون آمده و در ابر آلودگی گم می‌شوند، این سال‌ها زندگی خانواده زهرا به گریه‌های شبانه در خانه و دعاهای چند ساعت در راهروی بیمارستان و فکر و اندوه خلاصه می‌شود.

بیماری دستگاه گوارش شوهرش بر اثر هوای آلوده تشدید شده، مادرش گرفتار بیماری ریوی و پدر به بیماری قلبی مبتلا شده همه این‌ها سوغاتی دود ماشین‌ها و تکنولوژِی و صنعت برای ساکنان پایتخت فرهنگ و تمدن ایران زمین است.

زهرا حالا چند کوچه آن طرف تر ساعتی فارغ از قیل‌وقال آلودگی هوا به مطب پزشکی که نوبت داشت می‌رسد شاید علتی برای بی قراری فرزندش پیدا کند...

به گزارش خبرگزاری فارس، این روزها آلودگی هوا به دغدغه نخست اصفهانی‌ها مبدل شده و بروز این حقیقت که حتی شیر مادران اصفهانی آلوده به سرب، جیوه و آرسنیک و کادمیوم است، بیش از پیش نگرانی شهروندان را برای آلودگی هوا تشدید کرده است.

ولی رسیدن به این باور که سرچشمه اکثر بیماری‌های فراگیر شده در اصفهان، اگر به شکل مستقیم آلودگی هوا نباشد، به یقین این معضل در پیدایش آن‌ها بی‌تقصیر نیست، مرهمی شده بر زخم کهنه این سوال که چرا اصفهانی‌ها بیش از سایر شهرها قربانی سرطان، ام اس و بیماری‌های کلیوی و ... می‌شوند.

هوای آلوده و کودکان محکوم به سرطان

یک متخصص بیماری‌های کودکان، با اشاره به خطرات آلودگی هوا برای سنین پائین، گفت: آلودگی هوا چشم‌های کودکان را ملتهب و قرمز و باعث تورم پلک‌های آن‌ها می‌شود، همچنین سوزش و آبریزش و نیز سندرم خشکی چشم، تنها بخشی از عوارض اولیه هوای آلوده بر چشم کودکان است.

فرامرز نوری‌بهارانچی، سرب و آلاینده‌های دیگر هوا را باعث شیوع بیماری پوستی و اگزما در کودکان دانست و افزود: تیرگی پوست و بوجود آمدن کهیر در حاشیه لب‌ها نیز به صورت عوارض سریع و پیری زودرس و چین و چروک افتادن زود هنگام پوست نیز ارمغان فردای آلودگی برای پوست کودکان است.

این متخصص ادامه داد: سرفه و علایم تنفسی و نیز بی‌قراری و گریه هم از علایمی است که به ما هشدار می‌دهد تا کودک خود را از محیط دارای هوای آلوده دور کنیم.

این عضو انجمن حمایت از کودکان سرطانی ایران، با بیان اینکه کودکان تنها در هوای آزاد شهرهای آلوده مثل اصفهان در معرض خطر نیستند، گفت: هوای داخل خانه‌ها و اتاق‌های گرم در این شهرها هم برای نوزادان بسیار مضر و ناراحت کننده است.

به گفته این متخصص بیماری‌های منتقل شونده از هوای آلوده، اگر هوای آلوده در بزرگسالان ایجاد بیماری‌های قلبی می‌کند، در نوزادان سبب تسریع ضربان قلب و اختلال در سوخت و ساز و اختلال عملکرد سیستم خون ساز می‌شود.

وی در پایان بیان کرد: طبق یک تحقیق دانشگاهی 40 درصد از کودکان مبتلا به سرطان خود یا پدر و مادرشان در معرض آلودگی‌های زیست محیطی بوده و یا در شهرهای دارای هوای آلوده و پرجمعیت زندگی می‌کنند.

سوغات هوای آلوده/ از بیماری «ایتای» تا کودکان ناقص‌الخلقه

یک متخصص شیمی درمانی هم در گفتگو با خبرنگار فارس در خصوص اثرات وجود آرسنیک بر بدن نوزاد گفت: اگر آرسنیک به قدری در هوا زیاد شود که وارد جریان شیر مادر شود، در آینده می‌تواند باعث سرطان دستگاه تنفس و سیروز کبدی در کودک شود.

سید حسین تقوی پوده افزود: آرسنیک سمی مهلک است که در بافت بدن تجمیع شده و حتی ممکن است باعث تولد نوزاد ناقص‌الخلقه شود و تنها 2/ . میکروگرم آن کافی است تا یک نوزاد به شدت مسموم شود.

وی در خصوص اثرات سرب بر بدن نوزاد نیز اظهار کرد: ایجاد اختلالات آنزیمی و کاهش گلبول‌های قرمز ارمغان وجود سرب در هوای آلوده و ورود به هر طریق به بدن آسیب پذیر نوزاد است.

وی تصریح کرد: سرب نارسایی استخوانی در نوزادان ایجاد می‌کند و به سادگی در صورت ورود به بدن مادر به کیسه رحم ورود پیدا کرده و تاخیر در رشد نوزاد را به همراه دارد.

وی شکم درد و عدم رشد حافظه و کاهش وزن را دیگر اثرات سرب بر کودکان عنوان کرد و گفت: سرب تا 7 سال از کلیه نوزاد دفع نمی‌شود و کمترین عارضه آن بیماری کلیوی و بروز عصبانیت به همراه غلیظ شدن تدریجی خون است.

این متخصص شیمی درمانی ادامه داد: اثرات کادمیوم بر روی کلیه و سیستم استخوانی و تنفسی و پروستات است که منجر به سرطان‌های ریه و کلیه و نیز سرطان مغز استخوان و خون می‌شود.

وی اضافه کرد: کادمیوم 20 تا 40 سال عمر بیولوژیکی دارد و به آسانی از بدن دفع نمی‌شود، همچنین بیماری «ایتای» در سال‌های اخیر بر اثر مصرف ماهی آلوده به پساب حاوی کادمیوم در ژاپن کشف شده است.

تقوی‌پوده عنوان کرد: تاکنون نمونه‌های نادری از این بیماری در نواحی جنوبی مثل بوشهر مشاهده شده که منجر به درد شدید استخوانی و حتی مرگ می‌شود.

این عضو انجمن التیام (حمایت از سرطانی‌ها) ادامه داد: اثرات بخار جیوه در هوای آلوده هم عامل بروز تومورهای خطرناک و به هم ریختن سیستم دفاعی در کودکان است.

به گزارش فارس، تقوی‌پوده اذعان کرد: به طور حتم افراد درگیر با این مواد سمی که به میزان بالا در هوای اصفهان موجود است، به یکی از عوارض دچار می‌شوند و ممکن است این اتفاق در سال‌های آینده به بحرانی تبدیل شود که مثل بیماری‌های واگیردار اصفهانی‌ها را دچار چالش‌های ناگزیر کند.

..... زهرا به خانه می‌رسد و صورت کودکش را با دستمال خیس تمیز می‌کند و با او بازی می‌کند، خوشبختانه تشخیص دکتر در حال حاضر بیماری خاصی نیست، ولی خطرات آلودگی هوا و اطلاعاتی که زهرا از پزشک در خصوص مضرات آلودگی هوا گرفت، او را خیلی می‌ترساند، تا جایی که آرزو می‌کند بتواند کودکش را بردارد و برود جایی دور، آنقدر دور که دست بشری که به بهانه صنعت و رفاه و تکنولوژی محکوم به زندگی در شهرهای آلوده ناسالم است به او نرسد ...

انتهای پیام/2301/ل30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول