اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل محیط زیست فارس عنوان کرد

وسایل نقلیه عامل اصلی آلودگی هوای شیراز

مدیرکل محیط زیست فارس گفت: بیش از 75 درصد آلودگی هوای شهر شیراز از منابع متحرک نقلیه است.

وسایل نقلیه عامل اصلی آلودگی هوای شیراز

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، حسینعلی ابراهیمی‌کارنامی در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه امروز این شهر اظهار داشت: در قرآن کریم بیش از 800 آیه در مورد محیط زیست و حفظ طبیعت آمده است و بزرگان نظام به تبعیت از سیره ائمه اطهار(ع) بر این موضوع بسیار حساس هستند.

مدیرکل محیط زیست فارس در ادامه خاطرنشان کرد: بیش از 75 درصد آلودگی شهر شیراز از منابع متحرک است.

ابراهیمی‌کارنامی ادامه داد: در کلان‌شهر شیراز بیش از 500 هزار خودرو در روز و 2.5 میلیون سفر روزانه در روزهای عادی صورت می‌‌گیرد.

وی اضافه کرد: آلودگی هوا با شاخص «پی اس آی» سنجیده می‌شود که از صفر تا 300 بوده و در صورت بالاتر بودن از 100 در مرحله هشدار قرار می‌گیرد که در شیراز این شاخص به طور میانگین حدود 70 بوده است.

این مسئول خاطرنشان کرد: تعدادی واحد صنعتی آلاینده در محدوده شیراز از سال‌های گذشته وجود دارد که محیط زیست و شهرداری باید در این زمینه نظارت خود را ادامه داده و به جایی منطبق با ضوابط زیست محیطی انتقال داده شوند.

مدیرکل محیط زیست فارس تصریح کرد: تمام واحدهای صنعتی آلاینده فارس برنامه زمانی ارائه داده و به جز یک واحد صنعتی که در درون شهر مستقر است و موجب آزردگی خاطر شهروندان شده مابقی به خارج از شهر انتقال می‌یابند.

ابراهیمی‌کارنامی عنوان کرد: در مورد آن واحد صنعتی داخل شیراز نیز با ورود دادستان به بحث مکلف شدند حداکثر تا دو سال آینده به خارج از شهر منتقل شوند.

وی ابراز داشت: مدیران این واحد صنعتی آلاینده موظف شدند هر سه ماه در زمینه انتقال به خارج از شهر گزارش انتقال دهند.

این مسئول افزود: حدود 12 هزار واحد صنفی در شیراز مستقر هستند که صنوف شهرستان و شهرداری مکان‌یابی را برای انتقال واحدهای آلاینده پیش‌بینی و مجوزهای لازم اخذ شده که به محض آماده شدن زیرساخت لازم، واحدهای صنفی بالقوه آلاینده و مزاحم نیز منتقل می‌شوند.

ابراهیمی‌کارنامی خاطرنشان کرد: از 12 هزار تاکسی که در شهر شیراز امر خدمت‌رسانی به مردم را بر عهده دارند اکثر آنها دوگانه‌سوز شده‌اند، اما در حوزه خدمات مینی‌بوسی از 800 دستگاه بیشتر آنها فرسوده یا در حال فرسودگی هستند.

مدیرکل محیط زیست فارس اضافه کرد: با مصوبه ستاد حمل و نقل و سوخت مقرر شد که به خودروهای عمومی تسهیلات پرداخت شود تا اقدام به نوسازی کنند.

شیراز رتبه یک فضای سبز عمومی و خصوصی کشور

وی با بیان اینکه عملکرد شهرداری در حوزه فضای سبز جای قدردانی دارد، افزود: سال گذشته سرانه فضای سبز عمومی حدود 15.5 متر مربع بود که امسال به بیش از 18 متر مربع رسیده که با احتساب سرانه فضای سبز خصوصی به 35 متر می‌رسد و با این شرایط رتبه یک کشور به شیراز اختصاص می‌یابد.

این مسئول با اشاره به این که لازم است که برای تمام پروژه‌ها پیوست زیست محیطی تعریف شود، عنوان کرد: بیشتر کلان‌شهرهای ایران در ایام فصول سرد پاییز و زمستان افزایش آلودگی هوا و وارونگی را تجربه می‌کنند، اما به سبب اقدامات انجام شده و آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی که انجام شد، حساسیت مردم و مسئولان به مسائل زیست‌محیطی افزایش یافته و شاهد این مسئله در شیراز نبودیم.

مدیرکل محیط زیست فارس با قدردانی از رسانه‌های نوشتاری گفت: من در استان‌های مختلف حضور داشته‌ام، اما در هیچ استانی این دغدغه اهالی فرهنگ و اصحاب قلم در مورد محیط زیست را ندیدم.

ابراهیمی‌کارنامی ابراز داشت: هزاران هکتار جنگل بلوط در زیست‌گاه استراتژیک زاگرس که حکم ریه یک منطقه را دارد از بین می‌رود و باید توجه کرد که یک هکتار جنگل می‌تواند تا پنج تن گرد و غبار را جذب کرده و در کاهش مونواکسید کربن نیز موثر باشد.

این مسئول خاطرنشان کرد: میزان آلودگی هوای شیراز از 113 روز در سال 88 به شش روز در سال 91 و دو روز در سال جاری رسیده که بخشی از این آلودگی نیز ناشی از ریزگردهای وارد شده از خارج این استان بوده است.

وی یادآور شد: 29 کانون حساس به فرسایش بادی در این استان داریم که 800 هکتار مساحت دارند و 9 کانون بحرانی نیز به طور عمده در شرق و جنوب فارس شناسایی شده است.

مدیرکل محیط زیست فارس در پایان از حساسیت نماینده ولی فقیه در این استان نسبت به مسئله آب و کمبود منابع آبی قدردانی کرد و خواستار همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط در زمینه جلوگیری از کشت محصولات آب بر شد.

به گزارش فارس، در حالی که مسئول محیط زیست این استان عمده‌ترین عامل آلودگی هوای شیراز را خودروها و خروج گازهای سمی و خطرناک از اگزوز آنها اعلام می‌کند، اما برخی به خاطر منافع فردی در مقابل مهمترین طرح نجات‌دهنده این کلان‌شهر از این‌گونه پلشتی‌ها، مقاومت می‌کنند به طوری که اجرای آن با وجود داشتن مصوبه قانونی و ابلاغ از جانب وزیر کشور هنوز محقق نشده است.

انتهای پیام/‌2448/ن40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول