اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین:

70 درصد آلودگی هوا در شهرهای بزرگ ناشی از تردد خودروهاست

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین 70 تا 80 درصد آلودگی هوا در شهرهای بزرگ را ناشی از تردد آلاینده‌های متحرک و خودروها عنوان کرد.

70 درصد آلودگی هوا در شهرهای بزرگ ناشی از تردد خودروهاست

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین صدرالدین علیپور ظهر امروز در جریان بازدید از مرکز معاینه فنی شهید رجایی قزوین اظهار داشت: در شهرهای بزرگ بالای 70 درصد آلودگی هوا ناشی از تردد خودروهاست ولی در شهر قزوین به دلیل کوچک بودن شهر و تعداد کم خودرو در مقایسه با شهرهای بزرگ فقط 30 تا 40 درصد آلاینده‌های هوا ناشی از تردد خودروها هست.

مدیرکل حفاظت محیط زیست قزوین تصریح کرد: پیش از این معاینه فنی خودروهای نو هر دو سال یک بار انجام می‌گرفت که متاسفانه در سا‌ل های اخیر این مدت به 5 سال تغییر یافته که امیدواریم به روال سابق برگردد.

علیپور افزود: معاینه فنی منظم خودروها و تنظیم موتور تاثیر بسزایی در کاهش سوخت و به تبع آن آلودگی هوا دارد و به همین دلیل مرکز مکانیزه معاینه فنی اقبالیه و شهید رجایی قزوین به صورت نمادین و جهت تشویق شهروندان برای انجام معاینه فنی خودرو، روز سی ام دیماه به طور رایگان خودروهای سبک را معاینه فنی می‌کنند. در راستای مدیریت حمل و نقل درون شهری و کاهش آلودگی هوا آموزش تاکسی‌رانان را در برنامه کاری خود قرار داده ایم و با جدیت ادامه خواهیم داد.

همچنین سید ابراهیم موسوی معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست قزوین نیز در بازدید از مرکز معاینه فنی اقبالیه که به طور رایگان امروز معاینه فنی خودروهای سبک را در دستور کار دارد، اظهار داشت: مهمترین عامل آلودگی هوا در نقاط شهری خودروها هستند که در صورت پایین بودن کیفیت سوخت بیش از 60 درصد سهم آلودگی مربوط به آن است.

موسوی اضافه کرد: یکی از رو‌ش‌های کاهش آلودگی هوا در بحث خودروها تغییر نوع سوخت است به عنوان مثال استفاده از سوخت مایع حدود 80 درصد در کاهش میزان مونوکسید کربن و حدود 40 درصد در کاهش میزان اکسیدهای نیتروژن و هیدروکربن‌های سوخته خروجی از اگزوز خودروها موثر خواهد بود.

وی در پایان گفت: امیدواریم رانندگان وسایل نقلیه موتوری با تنظیم موتور و انجام معاینه فنی منظم خودروها گامی در راستای پیشگیری از آلودگی هوا در سطح استان بردارند.

انتهای پیام/2667/خ30/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول